L'Institut de Robòtica i de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, IRTIC, de la Universitat de València lidera un projecte l'objectiu del qual és garantir que les dades de trànsit relatius a la seguretat viària siguen distribuïbles en obert, interoperables i reutilitzables.
El Projecte, finançat per la comissió europea a través de l'eina Connecting Europe Facility, permetrà, a més, que les dades d'informació viària es connecten també amb un altre tipus de dades que poden influir també en la seguretat viària, com per exemple la previsió meteorològica.
D'aquesta manera, el sistema permetrà realitzar el que es coneix com a “consultes federades”, és a dir, cerques capaces de processar diferents tipus de fonts d'informació. Així, permetrà que les dades de trànsit siguen interoperables amb altre tipus de dades que puguen ser rellevants a través de Linked Open Data (LOD).
Objetius del project
El Projecte LOD-RoadTran18 té com a objectiu aconseguir la reutilització de dades de trànsit dinàmics en dos estats (Espanya i la República Txeca), permetent que siguen localitzables, interoperables, accessibles i reutilitzables a través del portal europeu de dades.
L'objectiu final del projecte és estendre i millorar els anomenats NAP. Els NAP (National Access Point) són els Punts d'Accés Nacionals. Els NAP van ser creats a partir de la directiva ITS 2010/40/EU, que establia quines eren les especificacions necessàries que cada país havia de seguir per a garantir la compatibilitat, interoperabilitat i ús de dades. Per a això, entre altres aspectes, es va establir l'obligació de crear un NAP.
Actualment la DGT té un NAP que, no obstant això, no permet la interoperabilitat de les dades. És a dir, no permet que aquesta informació puga interactuar amb altres fonts de dades. Per això, el projecte LOD-RoadTran18 proposarà una millora que permeta la combinació de fonts de dades de manera gratuïta.
Així, la utilitat de les dades LOD (Linked Dades obertes) resideix en què permet no sols la inclusió de dades en obert, sinó que permet també la incorporació de diferents tipus de dades, la qual cosa permet les anomenades “consultes federades”.
Les fases del projecte
El projecte tindrà una duració de tres anys. Així, en la primera fase, l'equip d'investigació del Laboratori Integrat de Sistemes Intel·ligents i Tecnologies de la Informació de Trànsit, LISSIT, realitzarà una àmplia investigació per a determinar la manera òptima de desenvolupar aquest sistema garantint que la interoperabilitat de les dades siga factible, així com el seu marc legal.
La segona fase del projecte desenvoluparà els aspectes tècnics i la implementació del sistema i la seua avaluació final.
Un consorci internacional
Els participants del projecte són la Direcció General de trànsit (Espanya), IRTIC-Universitat de València (Espanya), Desidedatum Data Company S.L. (Espanya), RBS, Esam Tecnología S.L. (Espanya), Universitat Politècnica de València (Espanya), Leading Management Technology S.L. (Espanya), TamTam Research (República Txeca) y Czech Technical University (República Txeca).
Responsable del projecte. J. Javier Samper
Grup Laboratori Integrat de Sistemes Intel·ligents i Tecnologies de la Informació de Trànsit.
Duració del projecte. 36 mesos
Pàgina web oficial del projecte
El contingut d'aquesta publicació és responsabilitat exclusiva d'IRTIC (UV) i no reflecteix necessàriament l'opinió de la Unió Europea.
Imatges: