Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) Logo del portal

.
.
.
.
.

TinajAR reivindica el patrimoni terrissaire amb tecnologia de realitat augmentada en el Encuentro con barro y fuego

  • 17 de novembre de 2022
Image de la noticia

L’Encuentro con barro y fuego va acollir a la fi d'octubre una gran reunió de professionals del món de la terrisseria i de la ceràmica que va atraure a més de 100 persones a Fresno de Cantespino, Segòvia. Entre els tallers i intervencions amb els quals va comptar la programació, la investigadora del grup ARTEC Bibiana Martínez va presentar el projecte tinajAR, una experiència basada en Realitat Augmentada (RA) que reivindica aquest patrimoni artístic a través de continguts virtuals en tres dimensions, en els quals es visualitza en una pantalla al mateix usuari i els cànters i tenalles que han triat a partir d'una targeta codificada.

L'ànima d'aquesta primera trobada van ser el terrissaire Juan Carlos Martín junt amb el seu gran forn de llenya, que va construir fa 40 anys amb el seu pare terrissaire i tota la família. Encendre el forn de grans dimensions i omplir-lo d'una tona de cànters i obres realitzades per a l'ocasió va ser la manera de celebrar un dels forns més singulars que queden a Espanya per la seua gran grandària i antiguitat.

Per a acompanyar l'emocionant esdeveniment, es van realitzar una sèrie de xarrades entorn del món de la terrisseria i la ceràmica a Castella i Lleó, una disciplina antiga però no disposada a caure en l'oblit, com demostra la reinvenció que proposa la iniciativa d’ARTEC en vincular ceràmica amb tecnologia.

L'aplicació tinajAR, desenvolupada per les enginyeres informàtiques Lucía Vera i María Vidal, combina el món real, en el qual es troben els espectadors i els marcadors de realitat augmentada, un codi que sostenen vinculat a una peça de terrisseria; i el virtual, en el qual es visualitza la imatge de la persona i, sobre aquesta targeta, apareix la representació digital de l'objecte corresponent acompanyat d'animacions, sons, música o efectes especials.

La investigadora Martínez va assenyalar com les propietats de la RA s'apliquen com a mecanisme per a concentrar la interacció de l'usuari, connectar amb un públic acostumat a la corporeïtat de la ceràmica i la terrisseria, i crear una experiència immersiva a través de tinajAR.

En aquest sentit, Martínez va definir l'eina com una nova forma d'expressió i de creació dins de l'àmbit de l'art; una obra artística inspirada en el saber antic de l'artesà i en la qual s'aplica la realitat augmentada, que reinterpreta el llegat d'un poble terrissaire i reivindica la seua cultura ceràmica.

La investigadora va repassar al seu torn l'evolució de la ceràmica des dels seus orígens i va assenyalar com la realitat virtual possibilita transferir formes d'experimentació com esculpir i pintar a un entorn digital. El projecte tinajAR d’ARTEC és un altre exemple, ideat com una sèrie d'experiències que servisquen d'homenatge al món de la terrisseria.