Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) Logo del portal

El projecte NeMo celebra unes jornades sobre la innovació en detecció i l'atenció precoç del TEA

  • 19 de desembre de 2022
Image de la noticia

L’IRTIC ha celebrat les jornades “Innovacions en el monitoratge del desenvolupament infantil: coneixements i eines per a la detecció i l'atenció precoç del TEA” amb la col·laboració del CEFIRE d'Educació Inclusiva de València durant els dies 29 i 30 de novembre a la biblioteca Gregori Maians de la Universitat de València. L'activitat, vinculada al projecte Erasmus+ NeMo (New Monitoring Guidelines to Develop Innovative ECEC Teachers Curricula), del qual l'institut de robòtica és soci, es va dirigir a alumnat de Magisteri i va reunir 135 persones el primer dia i 112 el segon entre l'assistència presencial i en línia.

La iniciativa té com a objectius permetre als docents de l'escola primària adquirir el coneixement i les competències necessàries per a incloure als xiquets amb TEA en les activitats de la classe, així com introduir i recomanar aquests programes formatius nous als docents de l'escola primària, dins del sistema unificat ISCED 0 (0 a 6 anys), tenint en compte les necessitats dels xiquets amb trastorn de l'espectre autista (TEA).

Així mateix, la iniciativa introduirà i recomanarà els instruments i el marc de seguiment per a crear una major coherència en les pràctiques de seguiment i de prevenció.

Quant a les persones que van intervenir des d'Itàlia, Gabriele Giampieri, de la Universitat de Bolonya, va impartir la xarra “Interaccions entre xiquets i cuidadors, una metodologia d'observació per a mestres d'infantil a Europa”. Rita Ferrarese i Ilaria Farinella, del Gruppo Nazionale Nidi e Infanzia, es van centrar en el pilotatge de la metodologia d'observació NeMO a Itàlia i a comparar els plans d'estudi del personal docent en sistemes unitaris i separats a Xipre, Itàlia, Eslovènia, Espanya i Suècia respectivament.

Respecte a Xipre, Marianna Efstathiadou, de la European University Cyprus, va descriure l'organització de l'educació i atenció a la primera infància i els sistemes de seguiment a Xipre, Itàlia, Eslovènia, Espanya i Suècia. Ourania Anastasiou, del mateix centre, va oferir una revisió bibliogràfica de la instauració de l'avaluació de la preparació escolar en els sistemes d'atenció i educació de la primera infància a Europa.

D'Espanya, Paula Morales Hidalgo, de la Universitat Oberta de Catalunya, va tractar la prevalença de TEA en població escolar i les característiques de l'alumnat, a més del desenvolupament i implementació d'un instrument de detecció de TEA en el context escolar. Gerardo Herrera, de l’IRTIC, va enumerar les innovacions tecnològiques en la detecció, diagnòstic i atenció precoç dels TEA i Sonsoles Perpinyà, de la Junta de Castella i Lleó, va fer la seua exposició sobre la creació d'entorns competents en l'educació infantil.

La pàgina web oficial del projecte és https://nemo.adaptalab.org/, on es pot accedir als vídeos de les xarrades. També compta amb Twitter i Instagram.

L'assistència de la Comissió Europea per a la creació d'aquesta publicació no constitueix un suport de continguts, que reflecteix el punt de vista sol dels autors, i la Comissió no es fa responsable de l'ús que es puga fer de la informació continguda en aquest document.