La Nit Europea de la Investigació, un dels majors esdeveniments de divulgació científica a escala europea, arriba a València el divendres 27 de setembre, tram XI del riu Túria, enfront del Palau de la Música. Entre les activitats que se celebraran, el projecte ChemiNova es presentarà com parted’Arqueo-Ciència.ArchaeChemis.
El projecte ChemiNova té com a objectiu desenvolupar un sistema computacional intel·ligent que vaja més enllà de les tecnologies actuals per a abordar els danys estructurals i químics que han patit els monuments i les col·leccions patrimonials europees a causa de dues amenaces específiques d'origen humà com són el canvi climàtic i els conflictes civils.
La Universitat de València, la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària de la Comunitat Valenciana (Fisabio), l'Institut d'Investigació Sanitària INCLIVA (ambdues entitats dependents de Conselleria de Sanitat), juntament amb la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Delegació del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) a la Comunitat Valenciana porten aquesta festa de la ciència. L’objectiu de la Nit Europea de la Investigació és acostar la ciència a la societat, promoure l’interés dels més menuts i menudes per les carreres científiques i traslladar al públic la recerca que fan els investigadors i investigadores.
L’acte és d’entrada lliure i compta amb una vintena de tallers, jocs i activitats en els quals els assistents de totes les edats poden divertir-se desentranyant els misteris de la ciència. L’acte s’organitza en dos torns, un de matí, de 10:00-13:30h, i un de vesprada, de 16:30-19:30h.
Entre les activitats proposades, el públic assistent podrà convertir el seu mòbil en un microscopi i conéixer el món dels bacteris que afavoreixen la salut del nostre organisme. També descobrir què hi ha dins d’una planta, on es troben els gens i per a què serveixen les anàlisis de Raigs-X, RAMAN i de l'Espectroradiòmetre a l'hora d'estudiar materials arqueològics.
Altres tallers previstos conviden a descobrir què tenen en comú els edificis i els fardatxos, comprovar el poder de la llum o fabricar “blandiblú”, entre altres.
La Nit Europea de la Investigació s’emmarca en el projecte SCIENCE GTS, un esdeveniment associat a la iniciativa MSCA i Citizens de la Unió Europea finançat en el marc de les accions Marie Skłodowska Curie. Identificador de convocatòria: HORIZON-MSCA-2023-CITIZENS-01.
Activitats al Campus de Burjassot de la UV
Amb motiu de la Nit Europea de la Investigació, científiques i científics de la Universitat de València han convocat al Campus de Burjassot de la UV diverses activitats divulgatives, entre les 20 i les 23.30 hores del divendres. Es tracta d’un sopar d’entrepà (el quiosc del campus estarà obert), la visita al Museu d’Història Natural de la UV, una gimcana de cerca de tresor amb llanternes de llum ultraviolada, l’observació de planetes des de l’Observatori Astronòmic o trampes de llum per a atraure insectes, entre d’altres.
Llistat de talles i entitats
L'AVENTURA DE L'INTESTÍ
DELEGACIÓ DEL CSIC EN LA COMUNITAT VALENCIANA
LA CURIOSITAT ÉS EL COMBUSTIBLE DE LA CIÈNCIA
DELEGACIÓ DEL CSIC EN LA COMUNITAT VALENCIANA
QUÈ HI HA DINS D’UNA PLANTA?
DELEGACIÓ DEL CSIC EN LA COMUNITAT VALENCIANA
ON ESTAN ELS GENS?
DELEGACIÓ DEL CSIC EN LA COMUNITAT VALENCIANA
DESCOBREIX COM FUNCIONA UN ACCELERADOR DE PARTÍCULES
DELEGACIÓ DEL CSIC EN LA COMUNITAT VALENCIANA
BACTERIÒPOLIS
FISABIO
UN LABORATÒRI EN EL TEU MÒBIL
FISABIO
BACTERBALL: LLUITANT CONTRA LA RESISTÈNCIA ALS ANTIBIÒTICS
FISABIO
DESCOBREIX QUÈ ÉS UN BIOBANC
FISABIO, INCLIVA I XARXA VALENCIANA DE BIOBANCS (RVB)
LA MOSCA DE LA FRUITA: UN XICOTET GRAN ALIAT PER CURAR MALALTIES
INCLIVA
CRÉIXER SANS
INCLIVA
EL FILTRE DEL COS HUMÀ: ELS RONYONS
INCLIVA
MEDICINA REPRODUCTIVA I SALUT DE LA DONA
INCLIVA
IMITANT TEIXITS MALALTS PER PROVAR MEDICAMENTS
UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA
LA TEUA CARA EM SONA… EN 3D
UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA
UN LABORATORI DE FÍSICA EN LA TEUA BUTXACA
UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA
QUÈ TENEN EN COMÚ ELS EDIFICIS I ELS FARDATXOS?
UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA
ARQUEO-CIÈNCIA.ARCHAECHEMIS
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA
FABRICA EL TEU ‘BLANDIBLÚ’
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA
L’ARC IRIS DE LA COL LLOMBARDA
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA
CAÇADORS DE VIRUS
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA
LA XOCOLATA
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA