Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Francisco Alonso

Llicenciat i doctor en Psicologia per la Universidad de València, màster en Comunicació per la Universitat Miguel Hernández d’Elx i màster en Consultoria Estratègica per la Universitat de València.

Professor titular de la Universitat de València amb el Perfil “Trànsit i Seguretat Viària” adscrit al Departament de Psicologia Bàsica de la Facultat de Psicologia.

Investigador titular i Director de l’Institut Universitari de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (INTRAS) i director del Grup de Recerca DATS, tots ells pertanyents a la Universitat de València.

Així mateix, és investigador membre del Laboratoire de Psychologie «Processus de pensée et interventions» (PPI) de l’UNAM (Université Nantes Le Mans Angers) Pôle de Recherche et d’Enseignement Supérieur (establiment públic de cooperació científica).

Director de la Càtedra SISTEM d'innovació i suport a la gestió eficient i sostenible de la mobilitat urbana.

Actualment és membre del Consell de Govern de la Universitat de València, de la Comissió Econòmica de la Universitat de València, del Consell del Departament de Psicologia Bàsica, del Consell de l’INTRAS i de la Junta Permanent.

Anteriorment, entre altres càrrecs, ha ocupat els llocs de vicedegà de la Facultat de Psicologia, secretari i sotsdirector de l’INTRAS, director d’Estudis i Programes d’Iniciatives d’Educació i Seguretat Viària, i director de recerca d’Attitudes (programa social d’Audi), Membre del Consell Interuniversitari de la Comunitat Valenciana, Membre de la Junta de Govern de la Universitat de València, Membre de la Junta de la Facultat de Psicologia, Membre dels Consells dels Departaments de Metodologia, Psicobiología i Psicologia Social, Membre del patronat del Parc Infantil de Tràfic del Circuit Ricardo Tormo de Cheste, Membre del patronat del Parc Infantil de Tràfic de Vivers de València, Patró de la Fundació per a la Promoció de la Cultura Preventiva de la Seguretat Viària.

COM A PROFESSOR, des de l’any 1996 ha estat docent de diferents matèries en 8 titulacions entre diplomatures i llicenciatures, en més de 20 postgraus i màsters (dels quals en 12 és o ha estat director) i en 5 programes de doctorat, pertanyents a la Universitat de València i a altres 11 universitats (i és actualment el director d’un programa: Programa de Doctorat en Trànsit i Seguretat Viària de l’INTRAS de la Universitat de València).

Ha impartit més de 100 cursos dirigits a estudiants i/o professionals (com policies locals, mestres, educadors), i públic en general, especialment a treballadors sobretot en el marc de la prevenció de riscos laborals de trànsit.

Ha participat en 14 projectes de formació, fonamentalment com a director, on ha desenvolupat el disseny de la formació, la formació de formadors, els materials i en alguns casos els sistemes i els seus processos d’avaluació.

Alguns dels esmentats "cursos" i "projectes de formació" han estat realitzats amb els programes formatius i eines desenvolupades en el marc de la seua tasca investigadora, com els casos dels programes, les aplicacions informàtiques, les peces audiovisuals i els simuladors de conducció.

Ha publicat 3 llibres docents i 30 capítols de llibre. També ha realitzat algunes guies docents i altres materials relacionats amb la docència.

Ha participat en nombroses comissions d’organització acadèmica de titulacions i estudis superiors (tant a nivell departamental, de facultat, universitari i interuniversitari).

Ha estat membre de nombroses comissions de contractació de professorat a la Universitat de València dels Departaments de Metodologia, Psicobiología, Psicologia Social i Psicologia Bàsica, així com de contractació d'investigadors en l'INTRAS.

COM A INVESTIGADOR, des de l’any 1991, ha participat en mes de 137 projectes d’Assessorament, Recerca, Desenvolupament i Innovació realitzats per a nombroses administracions públiques, institucions i empreses, en els quals en la majoria ha exercit el paper de director de projecte.

Ha publicat més de 37 llibres científics i de divulgació i 7 capítols de llibre. També ha publicat 11 aplicacions informàtiques (en format CD o DVD) i 11 peces audiovisuals, la majoria relacionats amb el trànsit i la seguretat viària. Així mateix, té 20 articles publicats en revistes científiques i de divulgació científica. També és membre del comitè científic de 3 revistes científiques i revisor d'altres 16.

Ha participat en més de 75 congressos científics i divulgatius amb més de 100 contribucions (ponències, comunicacions, taules redones, pòsters), moltes de les quals han estat realitzades per encàrrec. També ha participat en l’organització de 10 congressos com a membre del comitè científic/organitzador.

Ha participat en el procés de selecció i ha dirigit nombroses places de formació de personal investigador (becaris de col·laboració i becaris de recerca), així com de tècnics mitjans i superiors de recerca.

Ha dirigit 15 tesis doctorals i una de llicenciatura que han estat llegides amb la qualificació de cum laude (una amb menció europeu), i en dirigeix 12 més que actualment estan en curs. També ha estat director de nombrosos treballs de recerca. Així mateix, ha participat com a membre del tribunal de 11 tesis doctorals i de més de 40 treballs de recerca com a membre del tribunal del DEA (Diploma d’Estudis Avançats) del programa del doctorat de Trànsit i Seguretat Viària.

Els treballs, i les institucions amb què ha treballat, han rebut alguns premis importants producte de la seua activitat.

Com a DIVULGADOR/COMUNICADOR, ha participat en més de 50 programes i noticiaris de més de 20 ràdios i 11 televisions diferents. Així mateix, algunes de les seues "declaracions", a vegades producte de les rodes de premsa que ha realitzat (algunes també amb el paper de "portaveu"), han estat recollides per més de 33 publicacions escrites (premsa diària i revistes) i més de 35 mitjans web.

Resum ampliat