Logo de la Universdad de Valencia Logo Instituto Interuniversitario López Piñero Logo del portal

Materials didàctics per a pensar històricament les epidèmies

  • 19 julio de 2020
pandemia

Durant el confinament dels passats mesos de març, abril i maig, en el món de l’educació, tot el professorat hagué de re inventar-se. A cadascú ens tocà adaptar la docència i buscar vincles de seguiment i acompanyament del nostre alumnat. També comptarem amb el recolzament directe d’algunes institucions que es bolcaren a preparar xerrades virtuals de diferents temàtiques per a l’alumnat de secundària i batxillerat. Una d’estes xerrades va ser preparada per l’Institut Interuniversitari López Piñero (IILP) i el Cefire d`Àmbit Cientific i la van presentar el passat 26 de maig amb el títol Les pandèmies abans del coronavirus. Tres visions històriques. Portava un temps, des que va començar el confinament, pensant en la necessitat de fer amb l’alumnat una xicoteta revisió històrica d’algunes de les grans pandèmies que han afectat al món al llarg de la història. Em pareix necessària la perspectiva històrica per entendre un poc millor la situació de pandèmia que estem vivint, vore que esta situació no és nova podria ajudar-nos a comprendre un poc millor el confinament que estàvem vivint. Amb el vídeo de la xerrada, la línia del temps Historia de las grandes epidemias y pandemias elaborada per alumnat del Màster Interuniversitari d’Història de la Ciència i Comunicació Científica de la Universitat Miguel Hernández, així com altres vídeos de suport, vaig preparar unes activitats per a parlar d’aquestes coses amb el meu alumnnat de l’Àmbit Científic de 4 ESO PR, no sabia com respondrien, ja estaven, estàvem, cansats de classes online, de tasques que fer, s’acabava el curs i quedava poc de temps, però no podia deixar perdre l’ocasió d’utilitzar estos materials i fer eixa xicoteta revisió històrica. I el resultat va ser positiu, les xarrades els resultaren interessants, i les activitats senzilles i aclaridores, els ajudaren a comprendre millor el material audiovisual que els havia proposat. Vos les deixe per ací per si voleu utilitzar-les i adaptar-les en les vostres classes del pròxim curs que de segur començarà condicionat per la pandèmia.

Descarregar PDF

Isabel Peris Frechina

Professora del Departament de Física i Química de l’IES Rascanya-Antonio Cañuelo i estudiant del Màster Interuniversitari d’Història de la Ciència i Comunicació Científica de l’IILP en la Univesitat de València