Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Magisteri Logo del portal

.

El professorat de primària d’Educació Física a València dóna suport a un increment de l’ús de les TIC en la docència

• Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 2 de gener de 2019
(D'esquerra a dreta). José Díaz Barahona, Javier Molina García i Manuel Monfort.

Un estudi dels professors de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València José Díaz Barahona, Javier Molina García i Manuel Monfort ha conclòs que el professorat de primària de València i la seua àrea metropolitana especialitzat en Educació Física té bones aptituds i interessos cap a l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a l’aula. A més, aquest personal, com més jove és, té major receptivitat a aquesta pràctica. El treball s’ha publicat en línia en la revista Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación.

Segons el grup investigador, “els resultats permeten concloure que el qüestionari electrònic dissenyat és una eina vàlida i fiable per a estudiar les actituds i els interessos per les TIC, a causa de l’alt grau de fiabilitat que ofereix i al seu rigor científic”. De fet, segons els tres professors del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal, és el primer qüestionari validat en el context educatiu per a avaluar les actituds i els interessos per les tecnologies comunicatives del professorat de qualsevol nivell i disciplina.

Les conclusions de la recerca mostren que el 90% de les persones enquestades creu que aquestes tecnologies poden fer que l’alumnat aprenga de manera més autònoma. A més, el 88,9% del professorat afirma que li agradaria disposar de més recursos TIC a les aules i el 95,9% creu que la tecnologia facilita l’aprenentatge de l’alumnat.

José Díaz-Barahona, Javier Molina-García i Manuel Monfort parlen a l’estudi sobre la necessitat d’incloure les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en el procés educatiu i dels reptes que açò implica per al professorat. Asseguren que existeix “una fractura digital i també que els estudis anteriors sobre aquest camp són escassos i no tenen massa rigor científic”.

Tot i que hi ha discrepàncies sobre l’ús de les TIC amb altres matèries i disciplines, aquest fet desapareix a l’Educació Física, on el 80% del cos docent enquestat hi és favorable i el 91,7% pensa que no deshumanitza l’aprenentatge ni empitjora el tracte o la comunicació amb l’estudiantat. No obstant això, una minoria del professorat manifesta inquietud davant la possibilitat que l’ús de la tecnologia fóra imprescindible per a l’ensenyament d’aquesta matèria.

On sí que hi ha gran unanimitat és en l’interès per millorar les competències digitals del professorat, en què les opcions més demandades són treballar i integrar projectes col·laboratius amb altres col·legues (95’8%), aprendre a informar-se sobre innovacions i novetats professionals (98’6%) o fomentar l’autonomia d’aprenentatge de l’alumnat (98’6%).

L’estudi s’ha aplicat a una mostra de 145 docents de primària de la ciutat de València i la seua àrea metropolitana. Els investigadors asseguren que aquesta mostra és suficient i permet definir amb major precisió que anteriors treballs el perfil del professorat d’Educació Física i així analitzar amb major eficàcia la seua formació i actualització professional.

Els investigadors, a més, suggereixen que aquests procediments i instruments electrònics poden servir per a obrir noves vies d’investigació, com per exemple, conèixer quines actituds i interessos expliquen l’adopció o rebuig de les TIC en Educació Física o quins elements personals, culturals i professionals condicionen el seu ús.

L’article es va publicar en la versió en línea de la revista Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación el gener de 2019.

Article:

José Díaz-Barahona, Javier Molina-García, Manuel Monfort: «Estudio de las actitudes y el interés de los docentes de primaria de educación física por las TIC en la Comunidad Valenciana» 2019, Retos, 35, 267-272

Enllaç: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/63355/41417

Imatges: