Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Magisteri Logo del portal

1. No feu servir aplicacions de videoconferència​ (Blackboard Collaborate, Microsoft Teams) per impartir classes massives. Tampoc si no està justificat. Generen un immens tràfic de dades que sobrecàrrega i alenteix la xarxa. Intenta primar altres formes de comunicació.

2. Assegura't de no interferir en les tasques o horari de la resta de professorat. Qualsevol activitat especialment les síncrones (vídeo-conferències, tutories virtuals, etc.) han de ser programades en el teu horari oficial.

3. No envies arxius pesats, com vídeos o PDF extensos. Et costarà pujar-los i gestionar-los i limitaràs teu espai virtual disponible. Utilitza els allotjadors de la UV (MMEDIA, Núvol, OneDrive) per dipositar i obtenir un enllaç web que podràs compartir sense problemes amb el teu alumnat.

4. Instala als teus dispositius la VPN de la Universidad. I anima i ajuda al teu alumnat a fer-ho. Et permetrà accedir des de casa als recursos i serveis electrònics que ofereix la Biblioteca de la UV i et serà molt útil per a preparar docència i fer recerca.

5. Recorda que no tot l'alumnat és competent digitalment. Abans d'integrar una nova eina o procediment digital a la teua docència, assegura't que el teu alumnat disposa i sap utilitzar correctament aquesta eina.

6. Per qüestions de legalitat i seguretat només has d'utilitzar serveis i eines institucionals, disponibles a l'Aula Virtual i / o autoritzats per la UV. Són suficients per gestionar, avaluar i coordinar la docència. Gmail, Youtube, Zoom, etc. no són canals oficials.

7. Tracta de garantir la seguretat, la privacitat i la protecció de dades personals i acadèmics. La Universitat de València mai ha produït, consumit i / o compartit tanta informació digital. Per això és necessari adoptar mesures que garanteixen la seguritat de la informació i la protecció digital dels usuaris.

8. Opta per la senzillesa i els criteris didàctics per a la preparació de materials curriculars i la seua utilització en línia. L'important no és el format sinó el rigor, la funcionalitat i la utilitat pedagògica. No cal abusar de vídeos o material interactiu, ni has de elaborar tots els materials curriculars: pots curar continguts, buscant en repositoris, biblioteques, bases de dades i adaptar-los al teu context acadèmic.

9. No oblides que la guia docent és el full de ruta de totes les matèries. Segueix-la i canvia, redissenya o modifica només aquelles activitats o tasques que no puguen realitzar-se de forma presencial. I no sobrecarregues al teu alumnat amb tasques innecessàries. Calcula de forma rigorosa els crèdits de les teues matèries i la càrrega lectiva de les activitats (temps estimat de realització) abans de proposar-les.

10. Cal mantindre la coordinació i el contacte diari amb l'alumnat i amb els companys i companyes. És imprescindible, especialment si ets coordinador d'alguna matèria o tens alguna funció acadèmica.

Si la teua Competència Digital Docent (CDD) no és molt elevada, no et compliques. Comença per gestionar virtualment tasques o activitats senzilles amb xicotets grups. Després, emprèn iniciatives que exigeixin major nivell d'immersió i complexitat digital. Per seguir aprenent, tens a la teva disposició els cursos de formació del SFPIE i companys i companyes disposats a ajudar. 

Direccions d'interès:


· Web Servei d'Informàtica: en ANGELA pots trobar tot per a la docència virtual.

· Normativa sobre privacitat, aspectos legals i protección de dades: imprescindible.

· Problemes o suport informàtic: recolçament del Servei d'Informàtica (SIUV).

· Instal.la el VPN: imprescindible per traballar desde casa.

· Portal de Vídeo de la UV: MMEDIA troba, allotja i comparteix els teus vídeos materials.

· Tutorials per utilitzar BLACKBOARD COLLABORATE: per video-confèrencies. 

· Centre de Formació i Qualitat Manuel Sanchis Guarner (SFPIE): cursos de formació permanent i innovació educativa.

· Servei de biblioteques i documentació de la UV

· Canal YouTube Universitat de València: canal institucional de la UV a YouTube.

Document elaborat pels professors: José Díaz Barahona, Héctor Hernández Gassó i Juan Carlos Colomer Rubio

Descarrega el document en PDF (Versió en castellà)