Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Magisteri Logo del portal

1. Determina els coneixements, competències o capacitats que vols avaluar i com reflectir els resultats mitjançant l'avaluació a distància. És més important la finalitat que l'eina per obtenir aquesta informació. No modifiques els instruments i les proves si no és necessari.

2. Assegura't que tots els canvis i adaptacions apareixen reflectits en les modificacions realitzades a la Guia Docent de l'assignatura. Aquest document segueix sent la referència oficial i hem d'ajustar al que allí es recull i al que s'ha introduït en l'addenda sol·licitada per Rectorat.

3. Consulta amb la coordinació de la teua assignatura els canvis en els procediments d'avaluació i/o criteris de qualificació que puguen produir-se a l'implementar l'avaluació a distància. Compartir procediments i bones pràctiques amb els/les companys/es dels altres grups permetrà homogeneïtzar els processos d'avaluació.

4. Utilitza l'avaluació contínua i formativa enfront de la final sempre que siga possible. D'aquesta manera, es faciliten els procediments d'avaluació i s'atén millor als processos d'aprenentatge.

5. Recorda que per qüestions legals, de protecció de dades i de seguretat, únicament s'han d'emprar les eines institucionals i/o autoritzades per la Universitat de València. L'ocupació d'altres aplicacions no oficials (G Suite, Zoom, WeTransfer, etc.) pot invalidar els processos d'avaluació i generar absència de garanties per als i les estudiants i el/la docent.

6. No oblides que és imprescindible mantenir les garanties de l'alumnat en els processos d'avaluació. De la mateixa manera que en l'avaluació presencial, cal recollir i conservar proves i evidències que garanteixin l'objectivitat i imparcialitat dels procediments: treballs en diferents formats pujats a l'Aula Virtual, qüestionaris en línia amb eines oficials, enregistrament de tasques i presentacions orals, etc.

7. Sigues raonable en els teus plantejaments i modera les expectatives per evitar que les teues decisions vagen en perjudici de l'alumnat. Recorda que l'avaluació a distància és un context nou tant per als / les estudiants com per al professorat i genera una càrrega d'estrès addicional que has de tenir en compte.

8. Planifica i proposa les diferents activitats d'avaluació amb la suficient antelació de temps perquè els teus estudiants puguen assimilar-les i realitzar-les. És determinant especificar clarament els terminis de lliurament i la durada de qualsevol activitat d'avaluació a distància i no sobrecarregar a l'alumnat durant el període d'exàmens.

9. Mantingues als teus estudiants informats sobre qualsevol modificació que hages realitzat en els procediments d'avaluació i/o criteris de qualificació. És important que ho faces amb la màxima antelació possible i que els oferixques una informació rigorosa i detallada sobre el que han de fer per preparar les proves i activitats.

10. Valora la conveniència de tenir "un pla B". La tecnologia no és infalible, especialment en moments de gran demanda, de manera que una proposta excessivament ambiciosa o massa recolzada en els recursos tecnològics podria fallar. En la mesura del possible, planifica activitats d'avaluació asíncrones millor que síncrones i empra eines conegudes i amb les que estigues familiaritzat davant d'altres més noves però de resultat incert.

Recorda: totes les eines i procediments d'avaluació tenen fortaleses i possibilitats, però també limitacions de les quals hem de ser conscients.

Decàleg elaborat pel grup de professors i docents de la Facultat de Magisteri: Juan Carlos Colomer, José Diaz, Anna Esteve, Héctor Hernández, Jorge Lizandra i Alicia Martí.

Descarrega el document en PDF (Castellà)