University of Valencia logo Logo Master's Degree in Audiovisual Contents and Formats Logo del portal

‘L’Alqueria Blanca’ i ‘MasterChef’, dues ficcions televisives que legitimen identitats nacionals

‘L’Alqueria Blanca’ i ‘MasterChef’, dues ficcions televisives que legitimen identitats nacionals

En les seues últimes recerques, Àlvar Peris, professor de Comunicació Audiovisual i del Màster en Continguts i Formats Audiovisuals de la Universitat de València, ha arribat a la conclusió que ‘Alqueria Blanca’ i ‘MasterChe’ difonen discursos relacionats amb el regionalisme valencià i el nacionalisme espanyol, respectivament.

29 april 2016

“En uns anys de debat intens sobre el model d'Estat, també en termes nacionals, aquests relats audiovisuals contribueixen a reforçar el discurs oficial que s'està fent des de les institucions polítiques i mediàtiques”, afirma el doctor en Comunicació Audiovisual i autor de l'article La identitat valenciana regionalista a través de la ficció televisiva L’Alqueria Blanca, publicat en Arxius de Ciències Socials.

Especialitzat a estudiar la representació televisiva de les identitats nacionals, Àlvar Peris ha arribat a la conclusió que la sèrie perpetua la línia regionalista valenciana pròpia de la Reinaxença que es va acabar imposant com a model compartit per la majoria social des de la Transició.

Se percep en la ficció un cert esperit de consens i reconciliació, un dels pilars sobre els quals s'ha construït un sistema de memòria legitimador de la Transició espanyola, considerada per molts l'etapa fundacional del present constitucional i que és evident en nombroses ficcions històriques espanyoles recents” sosté l'investigador, qui posa com a exemple programes com Cuéntame cómo pasó i telefilmes com Adolfo Suárez, el Presidente (Antena 3, 2010) i Tarancón, el quinto mandamiento (TVE, 2011).

Aquests relats audiovisuals contribueixen a reforçar el discurs oficial que s'està fent des de les institucions polítiques i mediàtiques

El valencià com a llengua subalterna

Una altra de les conclusions a les quals ha arribat en el seu escrit és que la sèrie mostra “com el valencià ocupa en l'imaginari col·lectiu una posició subalterna, apta per a l'exabrupte o l'humor gros”. A més, quan en la sèrie coincideixen castellanoparlants i persones que s'expressen en valencià, el castellà representa la llengua de les classes acomodades i el valencià, el de les populars.

En aquesta mateixa línia, Àlvar Peris també analitza el talent show gastronòmic MasterChef com un producte que a través de l'escenografia triada i els comensals convidats incorpora elements del nacionalisme espanyol modern, la qual cosa en opinió de l'investigador, “legitima un nou discurs de la nació espanyola”.

Exèrcit i Marca Espanya

En Els programes televisius de cuina i la identitat nacional. El cas de MasterChef, publicat en Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi [Societat Catalana de Comunicació], conclou que la Marca Espanya, la presència de l'exèrcit espanyol en dues ocasions i l'escenografia identificativa del país transmeten una visió d'Espanya compartida per una gran majoria de la població a través d'un programa que ha tingut una gran penetració social. Prova d'açò és l'audiència collida per MasterChef des que començara la seua emissió en 2013, amb becs de 5.500.00 espectadors i un share del 33,1% en la final del programa.

El canvi experimentat per la gastronomia espanyola en els últims anys ha despertat en les institucions, els mitjans i, consegüentment, en molts ciutadans, un sentiment d'orgull nacional desconegut fins al moment”, afirma l'investigador de la Universitat de València.

Àlvar Peris és doctor des de febrer de 2016 amb un estudi sobre la representació de la identitat nacional en la televisió. A més, imparteix l'assignatura Estratègies de programació i màrqueting en el Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals, un Màster en el qual els estudiants desenvolupen projectes audiovisuals per al nou entorn de comunicació i la formació de la qual capacita als futurs professionals del sector en:

  • L'anàlisi, disseny i creació dels productes, llenguatges i formats propis de la comunicació digital;
  • La creació i disseny de projectes: guionistes i dissenyadors de nous projectes audiovisuals;
  • La producció, realització i difusió de projectes lineals i/o interactius: gestors i directors de continguts, productors de televisió digital i multimèdia, realitzadors de nous formats digitals, programadors de continguts audiovisuals per a la multidifusió;
  • Els estudis de mercat i anàlisi de consum de les indústries mediàtiques: experts d'anàlisis de consum mediàtic.