Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Plató TAU

El futbol i la publicitat causen el major nombre de multes per incompliment de la llei audiovisual

En els últims mesos, la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) ha sancionat a diversos operadors de televisió del nostre país per incomplir la legislació sobre la Comunicació Audiovisual

19 de de gener de 2016

Des d'octubre de l'any passat, són varis els casos de canals de televisió que operen a Espanya sancionats per no complir les diferents legislacions sobre l'audiovisual. El passat 13 de gener vam conèixer la notícia que la CNMC va anunciar l'obertura d'un expedient sancionador a DTS, Orange i Multicanal Iberia per no respectar l'obligació de finançar obres audiovisuals europees en 2012 i 2013. Les multes podrien anar dels 500.001 al milió d'euros.

L'actual Llei General de la Comunicación Audiovisual obliga als prestadors de serveis i als operadors de telecomunicacions que també difonguen canals de televisió a destinar el 5 % dels seus ingressos d'explotació a finançar obres audiovisuals europees: pel·lícules per al cinema i la televisió, sèries, documentals i sèries d'animació. Per a les empreses de titularitat pública, aquest percentatge ascendeix al 6 %.

Després de l'obertura de l'expedient sancionador, DTS, Orange i Multicanal Iberia disposen d'un termini de quinze dies per a presentar al·legacions. La resolució de la CNMC arribarà dins de sis mesos.

La guerra del futbol

L'organisme públic encarregat de garantir la competència efectiva en els mercats nacionals també va sancionar al juliol de l'any passat a Telefónica i Canal + per infringir l'article 1 de la Ley de Defensa de la Comptencia l'article 101 del Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea en relació a l'adquisició, revenda i explotació dels drets del futbol durant les temporades 2012/2013 i 2014/2015. Finalment, la multa va ascendir a 15,5 milions d'euros.

“El import de les multes guarda relació amb la dimensió dels mercats afectats i l'efecte que s'ha produït sobre ells, la durada i l'abast de la conducta sancionada, així com els beneficis obtinguts. En tots dos casos, les sancions són significativament inferiors a l'1 % del volum de negoci total d'aquestes empreses en 2014”, va anunciar Competencia en la seua nota de premsa.

“DTS va dissenyar la seua oferta majorista a la mesura de Telefónica i, igual que amb la Liga de Campeones, Telefónica va conèixer amb anterioritat l'estratègia i els preus de DTS. Tot açò va col·locar a Telefónica en posició d'avantatge competitiu enfront dels operadors”, va afegir la CNMC en el seu comunicat.

Massa publicitat

Un altre clàssic en el nostre país són les sancions per incomplir el límit de temps establit per a l'emissió de publicitat. A l'octubre de 2015, la CNMC va sancionar a Mediaset i Paramount Channel per excés de publicitat.

Mediaset España va superar els límits de missatges publicitaris i autopromoción en Cuatro i Telecinco durant juliol de 2015. Per la seua banda, Net TV, l'operadora de Paramount Channel, també va ser sancionada per no respectar el nombre d'interrupcions publicitàries durant l'emissió de pel·lícules.

L'assignatura Ciutadania i polítiques de comunicació del Màster Oficial en Continguts i Formats Audiovisuals aborda conceptes com a política de comunicació, sistema comunicatiu i espai públic democràtic. També s'analitzen les diferents institucions i normes de regulació de l'audiovisual en l'àmbit europeu, espanyol i autonòmic.

Com a resultat d'aquest aprenentatge, l'estudiant coneix el funcionament de les diferents polítiques comunicatives tant públiques com a privades encaminades a la promoció d'un nou concepte d'administració i de participació per part de la societat civil en tots els seus àmbits: econòmic, social, polític i cultural.