Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Estudiants del màster

‘Splits’ i ‘contrasplits’: què són i para què serveixen

Els ‘splits’ i ‘contrasplits’ són operacions financeres que les empreses engeguen per a tractar d'influir en la negociació de les seues accions i en la seua liquiditat. En aquest post us expliquem en què consisteixen i para què serveixen.

6 de d’abril de 2016

Split en valencià significa “dividir”. En el context empresarial, el split és una operació financera mitjançant la qual les empreses multipliquen el nombre d'accions i divideixen el seu valor nominal. Per exemple, si un inversor posseeix 10 accions valorades en 400 euros, després d'un split 2:1 tindrà 20 accions amb un valor nominal de 200 euros cadascuna. D'aquesta manera, l'inversor manté el mateix patrimoni.

Per què una empresa o un accionista estarien interessats a desdoblegar les seues accions? Per a augmentar la contractació i liquiditat del valor. En incrementar la fraccionalitat dels títols, l'accionista comptarà amb més accions de menor valor nominal, afavorint d'aquesta forma les transaccions. A més, uns preus baixos augmenten la liquiditat.

Els splits tenen també un efecte psicològic sobre el petit inversor, que sol adquirir accions més barates ja que d'aquesta forma pot comprar un major nombre de títols.

En Ciberconta distingeixen cinc etapes en l'execució d'un split:

1. Candidatura

L'empresa encara no ha oficialitzat el split però ja circulen rumors sobre la seua possible execució.

1. Anunci

L'entitat anuncia el split i els inversors adquireixen les accions perquè pensen que en un futur es revaloritzaran.

1. Postanunci

L'acció es devalua perquè s'ha perdut interès.

1. ‘Presplit’

En la fase prèvia al split, l'acció torna a recobrar interès. És molt probable que l'acció es revalorice fins al dia anterior al fet que es faça efectiu el split.

1. ‘Postsplit’

El preu de l'acció es corregeix i el seu volum decreix.

Els ‘splits’ afavoreixen les transaccions i augmenten la liquiditat

Una forma senzilla d'entendre què és i para què serveix un desdoblament d'accions és analitzar el cas d'Apple. La multinacional nord-americana va executar un split de 7 a 1 al juny de 2014, multiplicant per 7 el nombre d'accions. Com a conseqüència, cada acció va reduir el seu valor de 645 dòlars a poc més de 93, preu més accessible per al petit inversor.

‘Contrasplit’

L'oposat al split és el contrasplit, que consisteix a agrupar accions per a multiplicar el seu valor nominal. Una empresa pot realitzar un contrasplit en concentrar un paquet de 10 accions d'1 euro i traure-ho a Borsa com una única acció de 10 euros. Aquesta estratègia és habitual entre les empreses de baixa capitalització.

Exemples de contrasplits hi ha molts. El Banco Popular va engegar un agrupament de títols al juny de 2013 a raó de 1 a 5. Després d'aquesta operació financera l'acció es va situar per sobre dels 2,8 euros.

A continuació podeu veure un gràfic de l'evolució de l'entitat des que va ampliar la seua capital al novembre de 2012 fins que va executar el contrasplit al juny de 2013.

Font imatge: eleconomista.es

Més informació en: https://www.caixabank.com/deployedfiles/caixabank/Estaticos/PDFs/AprendaConCaixaBank/aula760.pdf

Etiquetes accions , operacions
Publicat per: Pablo Martí Prats