Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Estudiants del màster

Therium finançarà demandes milionàries contra els bancs que van col·locar ‘swaps’ a empreses d'energies renovables

Sentències del Tribunal Suprem confirmen la falta d'informació en els processos de col·locació de ‘swaps’ a empreses del sector de les renovables.

14 de de juliol de 2016

Les empreses amb problemes de liquiditat compten ara amb un nou aliat: Therium. L'empresa internacional especialitzada en litigis arriba a Espanya per a finançar demandes per valor de 100 milions d'euros contra els bancs que van col·locar swaps a empreses d'energies renovables. De fet, aquesta setmana ja han començat a preparar els seus primers plets al costat del bufet especialitzat Jausas.

Therium assumeix els costos legals de la demanda en els casos en els quals les sentències siguen favorables als demandants, obtenint una comissió d'entorn del 30% de la quantia. En les sentències desfavorables, l'empresa que contracte aquest servei no haurà de pagar gens a Therium.

Aquest tipus de servei pot ser especialment beneficiós per a aquelles empreses que no puguen assumir el cost dels litigis, situació en la qual es troben moltes organitzacions com a conseqüència del baixó de les primes de risc.

A l'abril de 2015, la CNMC va obrir expedient contra BBVA, Sabadell, Santander i CaixaBank per suposats acords anticompetitius en la fixació de preus dels 'swaps'

Falta d'informació

Les empreses afectades contractaven aquest tipus de permutes financeres per a protegir-se de pujades dels tipus. Amb aquests acords, les entitats bancàries es cobrien de possibles impagaments, no obstant açò, les sentències del Tribunal Suprem confirmen que els bancs no explicaven als seus clients que, en el cas de caigudes de l'Euribor, serien aquests els qui haurien de pagar a les entitats. Així figura en almenys 25 sentències, dues d'elles són d'empreses d'energies renovables.

"Els detalls dels derivats no s'explicaven als clients i no se'ls facilitava fins a la notaria", afirma Jordi Ruiz De Vila, soci de Jausas, qui afig que “també va haver-hi distorsions en els preus dels swaps".

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) també està investigant aquest tipus d'accions. A l'abril de l'any passat, va obrir expedient contra BBVA, Sabadell, Santander i CaixaBank per suposats acords anticompetitius en la fixació de preus dels swaps que els bancs van vendre a empreses del sector de les renovables. Les entitats argumenten que es tractava de finançament sindicat, per la qual cosa havien d'acordar un únic preu.

Therium va ser fundada en 2009 i fins ara ha finançat demandes per valor de 4.512 milions d'euros, 300 d'ells en 2015. El fons de litigis s'ha especialitzat a portar casos d'empreses relacionades amb la banca i mercats financers, arbitratge internacional, propietat intel·lectual i assegurances.

Etiquetes swaps , banca , demandes
Publicat per: Pablo Martí Prats