Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Investigació en Didàctiques Específiques Logo del portal

L'ensenyament: la peça clau del màster

  • 25 de febrer de 2016
Abacus

L'ensenyament és el procés de transmissió d'una sèrie de coneixements, tècniques, normes, i/o habilitats. Aconseguir l'ensenyament de màxima qualitat és l'objectiu d'aquest màster.

L'ensenyament consisteix en la transmissió de coneixements del professor als alumnes (des del punt de vista del que ens interessa conèixer en el Màster de Recerca en Didàctiques Específiques). Aquest procés de transmissió està basat en la percepció: poden ser orals i escrits. En el seu conjunt és un procés de comunicació que presenta als alumnes de forma sistemàtica fets, idees, tècniques i habilitats que conformen el coneixement humà.

Hi ha nombrosos mètodes d'ensenyament. Est és l'aspecte més debatut de l'ensenyament, ja que en cada segle s'ha imposat un mètode i s'han criticat els anteriors. Com ensenyar? Quin paper té el professor enfront de l'alumne? Són qüestions molt debatudes dins del món de l'ensenyament ja que dibuixen un panorama molt diferent conforme al que es responga. Hi ha teories que assenyalen que l'alumne és un nero ‘espectador’ i que interioritza tot el que el professor li diu mentre hi ha teories que asseguren que s'ha de traçar una relació de confiança entre emissor i receptor i la transmissió de coneixements ha de venir per ambdues parts.

Els mètodes d'ensenyament més coneguts es basen en la forma del raonament. El mètode deductiu assenyala l'assumpte estudiat del general al particular, el mètode inductiu presenta el tema estudiat per mitjà de casos particulars, suggerint-se que es descobrisca el principi general que els regeix i el mètode analògic o comparatiu presenta dades particulars que permeten establir comparacions que porten a una conclusió per similitud.

Quant a la coordinació de la matèria, el mètode lògic estructura els fets en ordre ascendent i conseqüent, per la qual cosa els fets es presenten des del més senzill fins al més complex. El mètode psicològic presenta els fets en un ordre més proper als interessos, necessitats i experiències i no a un ordre lògic.

L'ensenyament ha sigut clau en tota la història de la humanitat i segueix tenint aquesta màxima prioritat en la nostra societat actual. Com compartir coneixement i la definició exacta dels processos pel qual un alumne aprèn són aspectes bàsics d'aquest màster. El Màster de Recerca en Didàctiques Específiques està dirigit a l'excel·lència del professorat i el seu propòsit és trencar els esquemes establits en l'ensenyament: l'alumne no és un nero espectador que absorbeix tot el que el professor li transmet. El procés d'aprenentatge és un procés multidireccional i comprèn a molts més factors que solament l'emissor i el receptor.