University of Valencia logo Logo Master's Degree in Tourism Management and Planning Logo del portal

Innovació i diferenciació, pilars base per a la reestructuració del sector turístic

  • October 1st, 2020
Conclusiones ForTUR 2020

El cinqué Fòrum de Turisme que organitza la Facultat d’Economia de la Universitat de València i que va tindre lloc el dimarts 29 de setembre, va ser inaugurat per Francesc Colomer, secretari autonòmic de Turisme de la Generalitat Valenciana; Antonio Bernabé, Director Gerent en Fundació Visit València; Jordi Mayor, Alcalde de Cullera i Diputat de Turisme i Bandes de Música en la Diputació de València; Justo Herrera, Vicerector d'Economia i Infraestructures de la Universitat de València; i José Manuel Pastor, Degà de la Facultat d'Economia de la Universitat de València. Durant la inauguració va quedar patent la necessitat de conjuminar esforços amb l'objectiu de reconstruir el sector turístic valencià.

En aquestes cinc edicions, forTUR_VLC s'ha convertit en un espai de referència en l'àmbit acadèmic del turisme per al nostre territori, aglutinant a investigadors, empreses, institucions i estudiants interessats en el sector turístic. Enguany, com no podia ser d'una altra forma, en el Fòrum s'ha debatut sobre els temes més candents en el panorama turístic, que òbviament tenen com a eix destacat la covid-19, combinant un format híbrid d'experts reunits en la Facultat d’Economia, dirigint-se als prop de 400 inscrits que seguien la retransmissió de les sessions des dels seus ordinadors i dispositius mòbils.

En la taula redona dedicada a analitzar les implicacions sobre els ODS de la transformació del turisme a causa de la covid-19, Antonio Bernabé, Director Gerent Fundació Visit València; José Luis Wagner, Cap Àrea Competitivitat Turística Turisme Comunitat Valenciana; i Juan Carlos Sanjuan, CEO Casual Hotels, van manifestar que són nombroses les empreses del sector que ja tenen incorporades en les seues actuacions diàries accions vinculades a la sostenibilitat. A més, tant les administracions públiques com les empreses privades ja tenen iniciades activitats que manifesten el seu compromís amb els ODS. No obstant això, la crisi global provocada per l'actual pandèmia espenta a les empreses del sector turístic a lluitar per la seua supervivència, tractant de compatibilitzar la sostenibilitat, en totes les seues dimensions, amb la viabilitat econòmica-financera dels seus negocis. La tesi final de la sessió, moderada pels professors de la Facultat d’Economia Ángel Soler i Iván Vicente, se sustenta en la necessitat de reflotar les empreses del sector més castigat en aquests moments, aprofitant el mercat nacional i la diversificació del turisme. Aquestes mesures, a més, contribueixen a la sostenibilitat econòmica, social i mediambiental.

En la taula redona "Xarxes socials digitals: per terra, mar i aire", moderada per la professora Carla Ruiz, es va destacar que el principal repte al fet que s'enfronten les empreses en matèria de comunicació digital és la d'oferir continguts especialitzats que aporten un valor afegit al client. José Manuel Camarero, Director de Màrqueting en Fundació Visit València, va ressaltar la importància de les xarxes socials com a canal principal per a continuar comunicant els atributs de València com a destinació turística. D'altra banda, Michelle Wols, Màrqueting Manager de ForwardKeys, va afirmar que a conseqüència de la crisi de la covid-19, el procés de planificació i reserva dels viatges ha canviat cap a terminis d'organització més curts, sent necessària l'adaptació de les empreses als continus canvis en el comportament del consumidor. Finalment, Enrique Bigné, Catedràtic de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València, ha volgut mostrar les tendències de futur en xarxes socials. Bigné va afirmar que la inversió en xarxes socials està augmentant les vendes, la lleialtat cap a les marques i l'engagement i està generant una connexió emocional entre marques i consumidors, pronosticant que la realitat virtual serà el gran salt cap avant en el món digital.

D'altra banda, en la taula redona moderada per la professora Aurora Pedro es va presentar la Càtedra de Nova Transició Verda en Turisme, finançada per la Vicepresidència Segona de la Generalitat Valenciana en les cinc universitats públiques Valencianes. El seu principal objectiu és constituir un Think tank que contribuïsca a les propostes de metodologies efectives en el canvi cap a una economia Verda en l'activitat turística. En aquesta sessió van participar Adoración Guamán, Directora General de Coordinació Institucional de la Vicepresidència Segona i Professora del departament de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat de València; José Miguel Soriano, Catedràtic del departament de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat de València.; Elena Mut, Professora del departament de Treball Social i Serveis Socials de la Universitat de València; i, Tono Sánchez, Professor del departament d'Economia Aplicada de la Universitat de València.

El turisme cultural com a “motor” per a incentivar el turisme de proximitat (local, provincial, nacional) en la situació actual, va ser una de les principals reflexions en la sessió moderada per la professora Luisa Andreu. A més, els integrants de la taula van manifestar que la formació, establir sinergies i innovació són les claus per a potenciar el turisme cultural i el desenvolupament de nous projectes. María Ruiz, Cap Unitat Turisme Cultural en Turisme Comunitat Valenciana; David Arlandis, Responsable de producte cultura i oci en Fundació Visit València; Vicent Sesé, Director Turisme Llíria; Marta Templado, Directora Gerent de Turiart; Paula Sánchez, Directora de la Fundació Cañada Blanch; Catalina Benito, CBM Visites Culturals; i Gerson Beltran, Play&go experience, van assenyalar que en aquesta situació d'incertesa, el turisme cultural, més que altres subsectors, ha d'establir sistemes de treball conjunt entre el privat i el públic, amb sentit de responsabilitat i consciència de sostenibilitat.

Finalment, en la taula redona composta per Carlos Boga, Director de l'Hotel Balneari Les Arenes; Daniel Mayo, Director i Propietari de Vivood Landscape Hotel; Pepe Castelló, Soci Fundador del Grup València Flats; i, Alberto Galloso, CEO de Solucions Turístiques, i presentada per Juan María Sánchez, professor de la Facultat, es va debatre sobre l'actual situació i perspectives de l'allotjament turístic en temps de covid-19.

L'esdeveniment va tindre un excel·lent acolliment entre els estudiants, superant en totes les taules, que es van retransmetre per internet, el centenar de persones connectades. Dels prop de 400 inscrits al V Fòrum de Turisme, tres de cada quatre sorgien de les aules de la Facultat d’Economia, però tampoc van voler perdre's l'esdeveniment un important nombre de professionals, antics alumnes i, per descomptat, professorat.