Logo de la Universitat de València Logo Escola de Doctorat Logo del portal

Programa de Doctorat en Drets Humans, Democràcia i Justícia Internacional

SUPERVISIÓ

La Comissió Acedámica del Programa de Doctorat està composta pel coordinador o coordinadora del programa, que actuarà com a president o presidenta, el director o la directora de l'Institut de Drets Humans i tres vocals, membres de les diferents línies d'investigació o àrees de coneixement que participen en el programa avalats per la direcció de tesi i projectes d'investigació.

La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat de Drets Humans, Democràcia i Justícia Internacional programarà, amb la intenció de fomentar la direcció o codirecció de tesis doctorals, cada any acadèmic unes jornades de contingut informatiu i científic dirigides al professorat del programa, i obertes a la resta del claustre de la Universitat de València, en les quals es presentaran les dades estadístiques de les Tesis llegides en el curs anterior amb indicació de temàtiques, directors, qualificació, productivitat científica i, si n'hi haguera, premis extraordinaris concedits. En la mateixa reunió es convidarà a dos científics amb àmplia experiència en la direcció de Tesis Doctorals, un d'entre els professors del programa i un altre de reconegut prestigi internacional, a presentar les seues principals línies d'investigació i la seua pròpia experiència com a directors Així mateix, es programarà  anualment una reunió entre els professors doctores amb més experiència i els professors doctors novells amb la finalitat que els més joves adquirisquen les competències necessàries per a la direcció de Tesis Doctorals.

Respecte als estudiants i en aquest mateix sentit tots els anys se celebren reunions informatives sobre eixides professionals que es fan públiques a través de la pàgina web de l'Institut de Drets Humans i en col·laboració amb la Facultat de Dret i on s'explica als estudiants la utilitat i potencial formatiu i professional del doctorat.

La Comissió Acdémica del Programa de Doctorat té com a competències la programació, coordinació i supervisió acadèmica del programa de doctorat. Entre les seues funcions es troben garantir la seua qualitat a través d'una sèrie de mecanismes interns que es poden resumir en:

Seguiment i supervisió periòdica dels doctorands per part del seu director i el seu co-director. S'establiran reunions periòdiques en les quals s'analitzaran el compliment per part del doctorand, dels objectius proposats en la reunió anterior, així com de possibles problemes que hagen sorgit.

S'establiran també metes a mitjà termini, en funció del nivell de desenvolupament en el qual es trobe la tesi, possibles publicacions que es puguen realitzar, assistència a congressos o disseny d'estada per part de l'estudiant en altres universitats.

La Comissió Acadèmica vetlarà perquè els estudiants puguen realitzar estades d'investigació en un o diversos centres o instituts d'estudis superiors.

Les estades de mobilitat dels doctorands es gestionaran amb l'ajuda del director/a de la seua tesi i en coordinació amb el tutor/a de la universitat o centre d'investigació de destinació. La Comissió Acadèmica procurarà, dins dels límits de la disponibilitat pressupostària, el foment de la mobilitat i cercarà facilitar l'elaboració de tesis doctorals subjectes la règim de la menció de "doctor internacional".

Respecte a la supervisió de tesi, els alumnes estaran subjectes a la normativa establida en el Reial decret 99/2011, de 28 de gener, pel qual es regulen els ensenyaments oficials de doctorat.

www.uv.es/escoladoct/reglamentos/reglamento%20de%20Estudios%20de%20Doctorado_cas.pdf

El Reglament d'Estudis de Doctorat, aprovat pel Consell de Govern de la Universitat de València ACGUV 206/2017, de 25 de juliol, modificat per ACGUV/2018, de 10 de juliol, estableix respecte a la supervisió de tesi:

Article 3. La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat

1. La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat és la responsable de la programació, coordinació i supervisió acadèmica i docent de les activitats del programa.

4. La Comissió Acadèmica del Programa té les següents competències:

a) Proposar a l'Escola de Doctorat la relació de possibles doctors o doctores per a la tutorització i direcció de tesi doctoral, així com línies d'investigació que s'ofereixen.

b) Proposar l'admissió en el programa de doctorat.

c) Assignar a cada doctorand o doctoranda el o els directors o directores de la tesi doctoral i els tutors o tutores de la tesi doctoral, així com aprovar la seua modificació de forma motivada.

d) Fer públic els procediments que consideren oportuns a fi de garantir la qualitat de les tesis doctorals tant en la seua elaboració com en el procés d'avaluació, abans del seu depòsit.

e) Avaluar anualment el document d'activitats personalitzat i el pla d'investigació del doctorand o doctoranda.

f) A l'efecte d'atorgar la menció internacional en el títol de Doctor, autoritzar l'estada i les activitats realitzades en un altre Estat, siga en una institució d'ensenyament superior o en una institució d'investigació.

g) Totes aquelles altres competències necessàries per al correcte desenvolupament de les seues funcions.

Article 4. Els tutors o tutores de tesi doctoral

1. Una vegada admès i matriculat en el programa de doctorat, a tots els doctorands i doctorandes els serà assignat per part de la corresponent Comissió Acadèmica, en el termini de tres mesos, un tutor o tutora, que serà un doctor o doctora amb acreditada experiència investigadora, lligat a la unitat o escola que organitze el programa.

2. Correspon al tutor o tutora vetlar per la interacció del doctorand o doctoranda amb la Comissió Acadèmica i, en particular:

a) responsabilitzar-se de l'adequació de la formació i de l'activitat investigadora del doctorand o doctoranda d'acord amb el programa;

b) orientar l'estudiant en l'elecció dels cursos, seminaris o altres activitats no reglades dirigides a la formació investigadora.

Article 5. La direcció de les tesis doctorals

1. La Comissió Acadèmica responsable del programa assignarà a cada doctorand o doctoranda, en el termini màxim de tres mesos des de la seua matrícula, un director o directora de la tesi doctoral, que podrà ser coincident o no amb la persona designada com a tutor. Aquesta assignació podrà recaure en qualquier doctor o doctora amb experiència investigadora degudament acreditada i amb independència de la universitat, centre o institució en què preste els seus serveis. Una tesi doctoral pot ser codirigida com a màxim per tres doctors o doctores.

2. Cap doctor o doctora de la Universitat de València podrà dirigir o codirigir més de 10 tesis doctorals alhora.

3. El director o directora podrà renunciar a les tasques de direcció de l'estudiant mitjançant escrit de renúncia motivat presentat a la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat, la qual, si escau, resoldrà la sol·licitud i procedirà al nomenament d'un altre director o directora per a continuar el doctorat.

4. La Comissió Acadèmica podrà modificar, amb audiència del doctorand o doctoranda i dels directors i directores, i, sempre que concórreguen raons justificades, el nomenament del director o directora de tesi doctoral en qualsevol moment de la realització de la tesi.

5. La normativa general de la Universitat de València que regula l'activitat del professorat establirà l’equivalència en crèdits de la funció de tutorització i de direcció de tesi doctoral.

Així mateix estableix en el seu article 9 que la Universitat de València podrà formalitzar convenis amb universitats estrangeres per a la realització de tesis doctorals en règim de cotutela. En aquest cas els doctorands i doctorandes faran els seus treballs de la tesi sota el control i la responsabilitat d'almenys un director o directora de tesi de cadascuna de les Universitats signants del conveni.

La Universitat de València disposa d'un "Document de Compromís Doctoral" aprovat per la Subcomissió de Doctorat de data 17 d'octubre de 2011, en el qual es defineixen els drets i els deures respectius i els compromisos recíprocs dels membres signants amb la finalitat d'assegurar la consecució dels objectius definits en el Programa durant el període d'elaboració de la tesi doctoral, i el signant del document de compromís doctoral. En síntesi, en aquest document s'estableixen:

- Compromisos recíprocs en l'establiment d'una col·laboració mútua.

- Es defineixen les Obligacions i dedicació del director de la Tesi: compromís de regularitat, motivació d'iniciatives autònomes, caràcter original i innovador del projecte i coherent amb la Línia d'investigació.

- Obligacions i dedicació del Doctorand: Informar el director regularment sobre l'evolució del treball, dels seus resultats i compromís de seguir les observacions que li faça el director.

- Confidencialitat amb les dades i informacions que pogueren tenir tal caràcter que se li proporcionen i compromís d'utilitzar la informació per a les finalitats corresponents.

- Règim de Propietat Intel·lectual, reconeixent-se-li al doctorand els drets de propietat intel·lectual o industrial que li corresponguen d'acord amb la legislació vigent.

- Resolució de conflictes, en els quals el Coordinador del Programa de Doctorat haurà d'actuar de mediador.

S'indica l'enllaç al Codi de Bones Pràctiques de l'Escola de Doctorat de la Universitat de València:

https://www.uv.es/escoladoct/normativa/codigo_de_buenas%20_PRACTIQUES_ED-UV.pdf

SEGUIMENT DEL DOCTORAND

El Reglament d'Estudis de Doctorat, aprovat pel Consell de Govern de la Universitat de València ACGUV 206/2017, de 25 de juliol, modificat per ACGUV/2018, de 10 de juliol, estableix el següent procediment en els diferents articles que s'especifiquen:

Article 4. Els tutors o tutores de tesi doctoral

1. Una vegada admès i matriculat en el programa de doctorat, a tots els doctorands i doctorandes els serà assignat per part de la corresponent Comissió Acadèmica, en el termini de tres mesos, un tutor o tutora, que serà un doctor o doctora amb acreditada experiència investigadora, lligat a la unitat o escola que organitze el programa.

Article 5. La direcció de les tesis doctorals

1. La Comissió Acadèmica responsable del programa assignarà a cada doctorand o doctoranda, en el termini màxim de tres mesos des de la seua matrícula, un director o directora de la tesi doctoral, que podrà ser coincident o no amb la persona designada com a tutor.

Article 6. Document de compromís doctoral

Amb posterioritat a la formalització de la matrícula per primera vegada, el doctorand o doctoranda, la Universitat, el seu tutor o tutora, si escau, i el seu director o directora hauran de subscriure de manera conjunta el compromís doctoral, relatiu, entre altres qüestions, al procediment de resolució de conflictes que es puguen plantejar, els aspectes referits a la propietat intel·lectual o industrial i, en general, a les funcions de supervisió de l'activitat investigadora del doctorand o doctoranda.

Article 7. Document d'activitats i pla d'investigació dels estudiants de doctorat

1. Una vegada matriculat per primera vegada es materialitzarà per a cada doctorand o doctoranda el document d'activitats personalitzat, on es registraran totes les activitats d'interès per al desenvolupament del doctorand o doctoranda, així com del desenvolupament de la tesi de doctorat, amb la finalitat de la revisió pel tutor o tutora i el director o directora de tesi i la seua avaluació per la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat corresponent.

2. Abans que finalitze el primer any el doctorand o doctoranda elaborarà un pla d'investigació, avalat pel tutor o tutora i el director o directora; aquest pla haurà d'incloure la metodologia i els objectius, els mitjans i la planificació temporal, així com l'informe favorable de la Comissió d'Ètica en Investigació Experimental de la Universitat de València en els casos assenyalats.

Aquest pla es podrà millorar al llarg de la seua permanència en el programa de doctorat i haurà de ser avalat pel tutor o tutora i pel director o directora.

3. Seran objecte d'avaluació per la Comissió d'Ètica els plans d'investigació que incloguen l'experimentació amb humans o amb mostres biològiques humanes, l'experimentació animal i la utilització d'agents biològics patògens o organismes modificats genèticament.

4. Anualment la Comissió Acadèmica del Programa avaluarà el pla d'investigació i el document d'activitats juntament amb els informes que hauran de emetre el tutor o tutora i el director o directora. L'avaluació positiva serà requisit per a poder continuar en el programa. En cas d'avaluació negativa, que haurà de ser motivada, el doctorand o doctoranda haurà de ser novament avaluat en el termini de sis mesos, per a això haurà d'elaborar un nou pla d'investigació.

Si es produeix una nova avaluació negativa, es donarà de baixa definitivament al doctorand o doctoranda. Contra aquestes resolucions, que no esgoten la via administrativa, l'interessat podrà interposar recurs d'alçada, que resoldrà, previ informe de l'Escola de Doctorat, el rector o persona en qui delegue.

5. Per a la matrícula dels anys successius serà necessari un informe favorable d'aquest document d'activitats personalitzat i del pla d'investigació per part de la Comissió Acadèmica.

6. Aquests documents hauran d'inscriure's i registrar-se a l'Escola de Doctorat.

www.uv.es/escoladoct/reglamentos/reglamento%20de%20Estudios%20de%20Doctorado_cas.pdf

La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat promourà la presència d'experts internacionals en les comissions de seguiment, informes previs i en els tribunals de tesis. Aquesta presència és ja garantida per la normativa existent a la Universitat de València sobre els requisits per a la defensa i presentació de la tesi doctoral, que han d'emetre informes favorables previs a la lectura de la tesi.

Així mateix, la regulació existent sobre composició de tribunals de tesis garanteix la participació de membres externs de la Universitat de València.

Respecte a la previsió d'estades dels doctorant/as en altres centres, nacionals i internacionals, els grups d'investigació de l'Institut de Drets Humans, en la mesura de les seues possibilitats, fomenten i gestionen estades predoctorals en Centres d'Investigació amb els quals existeix col·laboració. Per això, es preveu que un70% d'els/les estudiants del Programa en Drets Humans, Democràcia i Justícia Internacional realitzen estades en altres centres nacionals i internacionals i un 50% de tesi amb esment internacional.

Tenint en centener les dades dels últims cinc anys que reflecteixen que un 75% de els/as doctores/as formats/as han realitzat una estada en un centre internacional d'investigació, el programa té previst que es mantinga aquest mateix percentatge del 75% de l'alumnat del programa puga realitzar una estada durant la seua formació, encara que aquesta quota dependrà dels recursos externs i bosses de viatge disponibles.

Per als estudiants amb dedicació a temps parcial es preveu un percentatge del 60%. Aquestes estades fomentaran la seua realització sota la modalitat de cotutela.

De els/as estudiant que realitzen una estada en centre estranger, s'espera que la major part realitze la tesi doctoral amb esment internacional.

A fi de promoure la realització d'estades, a aquells/as estudiants que es troben a meitat del seu doctorat i que encara no hagen realitzat una estada se'ls sol·licitarà que proposen un pla. El document amb el pla per a mobilitat s'annexarà al pla d'investigació i document d'activitats per a la seua aprovació per la Comissió Acadèmica. D'aquesta manera es pretén fomentar la realització d'estades i afavorir la competició pels recursos econòmics disponibles. De manera excepcional, en cas de no estar prevista la seua realització, el/la estudiant inclourà una motivació que s'adjuntarà al pla d'investigació i document d'activitats per a la seua avaluació per part de la Comissió Acadèmica.

La Comissió Acadèmica del Programa autoritzarà l'estada i les activitats realitzades en una institució d'ensenyament superior internacional o en un centre d'investigació internacional. A més, indicarà si aquestes activitats es consideren adequades a fi d'atorgar la menció internacional del títol de doctor. Per a això, el doctorand/ a haurà de presentar la seua sol·licitud davant la Comissió Acadèmica del Programa amb el vistiplau del director/a i tutor/a de la tesi prèviament a la realització de l'estada.