University of Valencia logo Logo Faculty of Physical Activity and Sport Sciences Logo del portal

Comparen l’emprenedoria en l’estudiantat de Ciències de l’Esport a les universitats de València i Sevilla

  • Scientific Culture and Innovation Unit
  • April 7th, 2018
D’esquerra a dreta: Josep Crespo, Ferran Calabuig, María González i Carlos Pérez.
D’esquerra a dreta: Josep Crespo, Ferran Calabuig, María González i Carlos Pérez.

María González, Josep Crespo i Ferran Calabuig, del Departament d’Educació Física i Esportiva de la Universitat de València, han participat en un estudi conjunt amb altres investigadors les universitats de Sevilla i Catòlica de València en què analitzen la importància de la cultura emprenedora entre l’estudiantat de Ciències de l’Esport. La investigació ha comparat dos grups d’alumnes, un de Sevilla i l’altre de València, i ha remarcat la importància de la formació com a eina per a emprendre.

Els resultats de la investigació mostren dues diferències significatives entre els dos grups. L’alumnat de la Universitat de Sevilla es caracteritza per una major predisposició a impulsar la seua vida professional al voltant d’un projecte emprenedor que l’estudiantat valencià, si bé aquest últim mostra unes millors habilitats en l’elaboració i l’execució per a dur-lo a terme. Aquest fet es deu principalment a que l’estudiantat de la Universitat de València ha rebut un major nombre de classes formatives al respecte.

Entre d’altres conclusions, el grup investigador destaca que les intencions d’emprenedoria canvien depenent de la comunitat de procedència de l’alumnat. A més, hi ha variables comunes que afecten aquesta voluntat com és l’actitud cap a l’emprenedoria, és a dir, com d’atractiva és aquesta eixida laboral. En aquest sentit, els investigadors expliquen que des de la Universitat de València s’haurien de dur a terme polítiques educatives que fomenten aquesta actitud.

Segons els experts, específicament dins l’àmbit esportiu hi ha una necessitat creixent d’emprenedoria, ja que és un sector que està en una continua expansió i es caracteritza per comptar amb gent jove i amb estudis universitaris. Per això, aquest sector presenta uns condicionants que el situen com un escenari ideal per a què els futurs graduats en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport emprenguen i, així, milloren la seua ocupabilitat.

“La cultura pot ser un factor fonamental en el foment de la emprenedoria”, explica Ferran Calabuig, també professor de la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport. Segons recull l’article, l’esperit emprenedor està inserit en les normes i valors culturals d’una societat. Per aquest motiu, l’article planteja la necessitat d’estudiar com afecta aquest context cultural a les intencions futures de l’alumnat, ja que l’esperit emprenedor és considerat com un aspecte clau en el desenvolupament de la riquesa de les regions. Aquesta recerca s’ha centrat en l’estudiantat de Ciències de l’Esport, donada la mancança d’enfocaments econòmics en aquesta àrea.

La metodologia de l’estudi s’ha basat principalment en la comparació de les predisposicions cap a certes actituds emprenedores per part dels alumnes de grau de la Universitat de València i la Universitat de Sevilla. Calabuig afirma que “no hi estudis d’abans que hagen comparat les intencions d’emprenedoria d’estudiants de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport en dues regions diferents”.  

“És molt important el coneixement de quines són les variables que afecten les intencions d’emprenedoria perquè la situació laboral actual (elevades taxes d’atur juvenil a Espanya, que va ser del 44,50% en 2016) està demanant cada vegada més emprenedors”, analitza Calabuig. Segons l’investigador, la situació de crisi econòmic i la dificultat dels nous graduats per a incorporar-se al món laboral han propiciat que siga necessari una anàlisi acadèmic sobre els elements que condicionen a l’alumnat a l’hora d’emprendre.

 

Article:

María Huertas et al: «Can regional culture values affect the entrepreneurial intentions of Sport Science students? An analysis of two Spanish regions». Journal of Physical Education and Sport. Published online: September 30, 2017. DOI:10.7752/jpes.2017.03179