Enllaç a Facultat de PsicologiaUniversitat de València Logo del portal

Es llança una aplicació amb un joc per a combatre l’estigma social del trastorn obsessiu-compulsiu

  • 27 de febrer de 2022
Image de la noticia

La Universitat de València acaba d’activar una aplicació, descarregable en dispositius mòbils, amb un joc que pretén combatre l’estigma social que pateixen les persones amb trastorn obsessiu-compulsiu (TOC). El joc, denominat esTOCma, està disponible per a dispositius Android i iOS buscant la paraula ‘estocma’.

El Grup d’Investigació i Tractament en Obsessions i Compulsions (I’TOC) de la Universitat de València (www.itoc.blogs.uv.es) porta més de 20 anys investigant sobre els aspectes psicopatològics i de tractament cognitiu-conductual del trastorn obsessiu-compulsiu. Entre les seues línies de treball està la de lestigma i promoció de la salut. Es tracta d’un problema associat a un alta interferència en la vida de qui el pateix, la qual ha augmentat significativament a conseqüència de l'actual pandèmia COVID-19, a més d’empitjorar i agreujar la simptomatologia. En aquest sentit, ens preocupa l’elevada demora en la cerca d’ajuda en el TOC que s’associa a un elevat sofriment i pitjor resposta al tractament.

Malgrat ser un trastorn que genera alts nivells de discapacitat, de fet, segons l’OMS és una de les principals causes de discapacitat, i de comptar amb tractaments eficaços, sovint els pacients tarden anys a demanar ajuda. Entre les causes d’aquesta demora estan els baixos coneixements sobre salut mental, i sobre el TOC en particular, de la població general, que dificulta el reconeixement del problema, saber on acudir a buscar ajuda, o que existeixen tractaments eficaços. Així mateix, una altra de les causes és l’estigma associat als problemes de salut mental i a la cerca d’ajuda per a temes relacionats amb la salut mental. Sovint les persones que pateixen problemes de salut mental senten vergonya, culpa o por, i oculten les seues dificultats. Dotar a la població general de coneixements sobre salut mental facilitarà que si ells, familiars, alumnat, o amics tenen un problema de salut mental, sàpien identificar-lo, demanar ajuda i no sentir vergonya per això.

En el marc d’un projecte d’I+D+i RTI2018-098349-B-I00, finançat/per MCIN/ AEI/10.13039/501100011033/ i per FEDER ‘Una manera de fer Europa’, dirigit per la catedràtica Amparo Belloch i la professora titular Gemma García-Soriano, de la Facultat de Psicologia i Logopèdia de la Universitat de València, s’ha desenvolupat una aplicació per a telèfon mòbil amb format de joc seriós per a donar informació sobre el TOC, i tractar d'afavorir una cerca primerenca d’ajuda.

El desenvolupament del joc esTOCma –pel joc de paraules entre TOC i estigma– ha sigut liderat per la professora Gemma García-Soriano i per un equip d’investigadors de la Universitat de València, entre els quals destaca a l'estudiant de doctorat Antonio Chaves. Així mateix, en el desenvolupament i implementació d’aquesta part del projecte, participen també membres del Grup I’TOC que són facultatius especialistes en psicologia clínica a l’Hospital Clínic Universitari de València, de l’Hospital de Sagunt i la Unidad de Salud Mental de la Gerencia de Atención Integrada d’Albacete, així com persones que han sigut diagnosticades de TOC i que han volgut comptar la seua experiència amb el trastorn i amb el tractament. En la fase d’implementació estan col·laborant també estudiants de grau i màster de la Universitat de València, així com diferents associacions d’afectats i familiars de persones amb TOC com la de Granada, Saragossa o València.

El joc és gratuït, i està dirigit tant a població general, com a persones que pateixen TOC o creuen que pogueren patir-ho i als seus familiars. Tots ells podran beneficiar-se de tindre majors coneixements i comprensió sobre el que és i no és el TOC, sobre la interferència que genera, sobre on buscar ajuda, sobre quins tractaments han demostrat eficàcia. L’únic requisit per a participar és ser major de 18 anys.

L’aplicació té un format de joc compost per 10 missions la finalitat de les quals és alliberar 10 personatges que viuen atrapats pel monstre de l’estigma que difon creences estigmatizants associades al TOC i viu a la part alta d’un tossal. A mesura que el participant va superant missions, va adquirint més coneixements sobre el TOC que li permeten tindre creences i actituds més adaptatives cap a aquest, i així véncer a EsTOCma. Cada missió està representada per 1 personatge que representa a una part de la societat. El monstre els té presos en 10 masmorres. La missió del protagonista és salvar a cadascuna d'aquestes persones de les seues pròpies creences estigmatizants. Hi inclou a més uns qüestionaris orientats valorar la utilitat de l'App.

En aquests moments s’està investigant l’eficàcia de l’aplicació, i per això els promotors conviden la comunitat universitària a utilitzar-la i difondre-la, per tal d’afavorir la visibilització dels problemes de salut, la lluita contra l’estigma associat a aquests, així com la detecció i cerca primerenca d'ajuda.

Es tracta d’un joc senzill i amigable, la recomanació és fer una missió per dia durant 10 dies, i la duració és d’entre 2 i 8 minuts al dia. A més, atés que està en fase d'investigació, abans i després del joc apareixen una sèrie de qüestionaris per a poder avaluar la utilitat del joc.

Aquest estudi té l’aprovació del comité Ètic d'Investigació en Humans de la Comissió d’Ètica en Investigació Experimental de la Universitat de València, i les dades són tractades de forma totalment confidencial.

El grup investigador ha creat el blog https://estocma.blogs.uv.es/ , i informa en diferents xarxes socials: Facebook (estocma); Twitter (@estocma1); Instagram (@estocma). A més, la cinemàtica del joc està disponible en MMedia de la Universitat de València: https://mmedia.uv.es/buildhtml/69903

En aquests moments, l’aplicació esTOCma ja està disponible per a Android i iOS buscant la paraula “estocma”. O a través dels enllaços:

Android

iOS

Llista d'enllaços: