Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Codi PIEE-2737015
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Ciències
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Recursos TAC/TIC
  • Metodologies docents i/o formes d'avaluació
Paraules clau quim inorgánica, docen hibrida, inversa, digitaliz
Línies estratègiques Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund dels estudiants. Foment de la competència digital en l'estudiantat. Ús de les TIC com a facilitador de l'aprenentatge. Recurs didàctic.
Presentació

En els projectes anteriors (NOU-PID, UV-SFPIE_PID-1641420 i RENOVA_PID, UV-SFPIE_PID-2082194) es va introduir en
l’assignatura Química Inorgànica III, del 3er curs del Grau en Química, un model de docència híbrida basat en l’aprenentatge
invers (flipped learning). El model que hem emprat supera la falsa dicotomia teoria en línia / problemes a l’aula i proposa una
metodologia basada en presentacions locutades per alliberar temps de qualitat a l’aula que permeta introduir metodologies actives,
com les minipresentacions i les sessions obertes amb discussió de problemes i dubtes. L’èxit assolit amb la implantació parcial
d’aquest model ens ha motivat a generalitzar-lo tant de manera horitzontal (afectant a altres temes i altres grups de l’assignatura)
com de manera vertical (implicant a l’assignatura Química Inorgànica II, del 2on curs del Grau en Química). Amb el present projecte
tenim, per tant, dos objectius: (i) incrementar el material disponible en Aula Virtual per part dels estudiants de Química Inorgànica III, el que
permetrà organitzar més tallers i augmentar la participació dels estudiants; (ii) estendre aquesta metodologia a l’assignatura Química
Inorgànica II, introduint una nova metodologia activa basada en la comunicació estudiant-estudiant, ja que implicarà els estudiants de Química Inorgànica III en la preparació del material que estarà a disposició dels estudiants de Química Inorgànica II.

Objectius

En els projectes anteriors (NOU-PID, UV-SFPIE_PID-1641420 i RENOVA_PID, UV-SFPIE_PID-2082194) es va introduir en l’assignatura Química Inorgànica III, del 3er curs del Grau en Química, un model de docència híbrida basat en l’aprenentatge invers (flipped learning). El model que hem emprat supera la falsa dicotomia teoria en línia / problemes a l’aula i proposa una metodologia basada en presentacions locutades per alliberar temps de qualitat a l’aula que permeta introduir metodologies actives, com les minipresentacions i les sessions obertes amb discussió de problemes i dubtes. L’èxit assolit amb la implantació parcial d’aquest model ens ha motivat a generalitzar-lo tant de manera horitzontal (afectant a altres temes i altres grups de l’assignatura) com de manera
vertical (implicant a l’assignatura Química Inorgànica II, del 2on curs del Grau en Química). Amb el present projecte tenim, per tant, dos objectius: (i) incrementar el material disponible en Aula Virtual per part dels
estudiants de Química Inorgànica III, el que permetrà organitzar més tallers i augmentar la participació dels estudiants; (ii) estendre aquesta metodologia a l’assignatura Química Inorgànica II, introduint una nova
metodologia activa basada en la comunicació estudiant-estudiant, ja que implicarà els estudiants de Química Inorgànica III en la preparació del material que estarà a disposició dels estudiants de Química Inorgànica II

La finalitat d'aquest projecte és continuar amb la feina començada d'implantació d’un model de docència híbrida en els projectes dels dos darrers cursos amb l'objectiu de millorar la motivació dels estudiants, i augmentar les taxes d’èxit i de rendiment assegurant l’adquisició de les competències i els resultats d’aprenentatge de l’assignatura Química Inorgànica III.
Objectius específics:
1.- Continuar la implantació d’una metodologia de docència híbrida que combina classes magistrals introductòries dels conceptes teòrics que presenten una major dificultat per als estudiants, amb presentacions
locutades que contenen resolucions de problemes pas a pas de manera sistemàtica. Es pretén fugir de la dicotomia clàssica de la docència inversa (teoria a casa i problemes a l’aula). Es tracta de fer de manera
presencial aquelles activitats que necessiten de més recolzament per part de l’instructor i deixar-ne per la docència en línia aquelles que siguen més sistemàtiques, ja siguen de caràcter teòric o pràctic. La renovació del
projecte es fa per assegurar l’extensió de la docència híbrida a altres temes de l’assignatura dins dels grups d’estudi, però també per estendre tot el que ha funcionat durant els cursos 2021-22 i 2022-23 a altres grups de l’assignatura i, fins i tot, a d’altres assignatures.
2.- Continuar la introducció de metodologies actives que fomenten la participació dels estudiants, aprofitant el temps alliberat a l’aula. La metodologia de treball en equip que s’ha utilitzat s’aplicarà també a d’altres aspectes de l’assignatura, augmentant encara més el temps de treball autònom (visualització de presentacions locutades pel professor) i disminuint les classes magistrals a l’aula. Al curs 2023-24, s'incorporen a la nostra assignatura estudiants del Doble grau de Física i Química. Per això és especialment interessant les activitats del treball en equip on s'incorporen a cada grup de treball estudiants del grau simple i del doble grau. Als temes 1 i 3 on la teoria de grups puntuals de simetria és important per a la descripció de les propietats de les molècules, la incorporació d'aquests estudiants del doble grau amb major nombre de crèdits en matemàtiques pot ser catalitzadora del treball i discussió dins de cada grup.
3.- Continuar el foment de la participació dels estudiants, implicant-los en la docència de cursos inferiors.
Augmentar la comunicació estudiant-estudiant. Introduir també la participació dels estudiants en el model d’avaluació. L’avaluació dels treballs per equips es farà entre els mateixos estudiants de cada equip (avaluació entre iguals).
Les tasques que es van proposar en els projectes anteriors (NOU-PID, UV-SFPIE_PID-1641420 i RENOVA_PID,UV-SFPIE_PID-2082194) s’han realitzat d’acord amb el pla previst i els resultats han estat molt satisfactoris. Els alumnes implicats són els pertanyents als grups B i C de l'assignatura Química Inorgànica III (codi 34200), assignatura obligatòria de 6 crèdits ECTS que s'imparteix al tercer curs del Grau en Química. Van ser 121 i 88 als cursos 2021-22 i 2022-23, respectivament.
A continuació, enumerem el grau de consecució dels diferents objectius que es van proposar.

Objectiu específic 1: Docència híbrida 
S’ha implantat per primera vegada en l’assignatura Química Inorgànica III del 3er curs del Grau en Química una metodologia de docència híbrida. La implantació s’ha fet, tal com es va proposar, de manera parcial, afectant
només a les unitats 1, 2 i 3 del temari, que són les que més dificultats suposen per l’estudiantat.
La implantació d’aquest model ha resultat en una disminució significativa del nombre de classes magistrals. Les tutories de resolució de problemes (6 h), en les quals el professor resol en la pissarra una sèrie d’exercicis, s’han substituït per tallers i minipresentacions que impliquen una participació més activa de l’estudiantat, amb un total de 12 hores.
S’ha fomentat el treball autònom de l’estudiant mitjançant diferents activitats:
Introducció d’una webquest utilitzant els recursos de simetria de la Universitat d’Otterbein (www.symotter.org).
Aquesta activitat ha estat realitzada per 68 estudiants, amb un total de 456 entrades en la pàgina web (una mitjana d’aproximadament 6,7 entrades per estudiant).
Elaboració de 7 presentacions locutades que han estat visualitzades en línia o descarregades (EduMedia, Docenciavirtual o Aula Virtual). Aquestes presentacions s’han centrat en diferents parts del temari que són
especialment difícils pels alumnes però que poden ser explicades de forma sistemàtica mitjançant un video per casos senzills i aplicades en els tallers per la resolució de problemes més complexos:
- Determinació del grup puntual de simetria d’una molècula amb forma de piràmide de base quadrada.
- Determinació del grup puntual de simetria del ferrocè en les conformacions eclipsada i alternada.
- Anàlisi vibracional completa d’una molècula amb grup puntual C4v.
- Vibracions de tensió de grups carbonil en carbonils metàl·lics.
- Construcció de diagrames d’orbitals moleculars de H2O.
- Construcció de diagrames d’orbitals moleculars de NH3.
- Determinació del nombre d’isòmers d’un complex de coordinació octaèdric o tetraèdric Aquestes presentacions locutades, amb una duració mitjana de 9 minuts, han estat visualitzades 1814 vegades,
cosa que fa una mitjana de temps de visualització per alumne matriculat de 3 hores i mitja.
Finalment, s’ha organitzat una sessió oberta on els estudiants han tingut l’oportunitat de preguntar dubtes i plantejar propostes de modificació i millora de les activitats docents per als següents cursos. S’ha elaborat una
enquesta de satisfacció que ha donat bons resultats i ens ha permés proposar noves activitats en el present projecte. Aquesta trobada és de resposta voluntària i hi han participat aproximadament la meitat dels alumnes matriculats als grups d'estudi.

Subvenció

100

Graus implicats
Grau en Química
Estudiantat a qui va dirigit

de Grado en Química

Resultats

Objetivo específico 1: Docencia híbrida
Se ha continuado con la implantación de una docencia híbrida en la asignatura Química Inorgánica III del tercer curso del Grado en Química que se inició en el curso 2021-22. Como se propuso en el PIEC se ha extendido esta implantación a una nueva unidad de temario, al tema 4 que era el siguiente en dificultad para los estudiantes y que hasta ahora no había sido implicado en este proyecto de innovación docente.
En este tema 4, la idea era reducir en una hora las clases magistrales mediante la elaboración de un video o presentación locutada. Esta hora ganada se ha utilizado para una sesión de dudas y resolución de problemas con ayuda del profesor. Sin embargo, aunque se ha realizado el video locutado no se ha dejado en abierto para los alumnos debido a ajustes de tiempo por la distribución particular en el calendario de las tutorías en este curso. En este curso hemos mantenido la misma estructura de este tema que en curso anteriores, pero la
actividad se va a realizar para el curso próximo en el nuevo proyecto de innovación docente concedido, PIEE 3327543.
Por tanto, desde la implantación de la docencia híbrida en las unidades del temario implicadas hemos pasado de 29 a 23 h de clases magistrales. Además de los talleres y minipresentaciones que se introdujeron en el PID
original, aunque en este curso no hemos conseguido introducción una sesión adicional de discusión del tema 4, esperamos para el curso próximo introducirla junto a otra adicional.
Se ha conseguido fomentar el trabajo autónomo mediante actividades en línea. Durante el curso actual 2023-24 los alumnos matriculados en la asignatura han visitado/descargado más de unas 1386 el material docente
confeccionado.
Finalmente, hay que destacar que las encuesta que se han hecho a los estudiantes muestran un grado de satisfacción muy alto con respecto a la implantación y continuidad de este modelo de docencia híbrida.

Objetivo específico 2: Introducción de metodologias activas Tal y como se propuso se ha confeccionado algunos cuestionarios en Aula Virtual para el trabajo autónomo  del estudiante. Así en la unidad 1 sobre simetría molecular se ha realizado un cuestionario donde los alumnos asociaban a diferentes moléculas su grupo puntual. En cada intento se proponían a cada estudiante, de forma aleatoria de un banco de moléculas, 10 moléculas. Los estudiantes han accedido más 1844 veces a dicho
cuestionario.
Objetivo específico 3: Nuevo modelo de evaluación En este curso se propuso una evaluación entre iguales en los talleres. El objetivo era motivar a los diferentes miembros de los equipos a integrarse en las diferentes tareas que implica la resolución de problemas,realización documentos PowerPoint y su presentación en minipresentaciones. Así, al final de los tres talleres y minipresentaciones programadas se le propuso una tarea de autoevaluación en aula virtual que consistía en evaluar de forma anónima a sus compañeros de grupo de trabajo en las diferentes facetas del trabajo (participación en los talleres, resolución de los problemas, realización de las transparencias de las presentaciones, ...). Directamente esta nota de autoevaluación formaba parte de la evaluación continua de los alumnos con un porcentaje del 16,7%. En esta auto encuesta han participado 70 de los estudiantes de los grupos B y C, y la nota media sobre 5 que se han dado entre ellos es de 4,25.
Una de las consecuencias de este incremento en el peso del aprendizaje en la evaluación final es que los alumnos han sentido una mayor motivación para presentarse a los exámenes. Si comparamos a los estudiantes que se han presentado en el examen de las dos convocatorias del curso 2023-24 con los datos de cursos anteriores, observamos que mantenemos el aumento relativo importante, de 25 puntos porcentuales, sobre el último curso antes de la implantación de este proyecto de innovación docente.

Materials docents creats

Cuestionarios virtuales en Aulavirtual, powerpoint locuados o videos.

Coordinació
  • CLEMENTE JUAN, JUAN MODESTO
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Secretari/a de Departament
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • ROMERO MARTINEZ, FRANCISCO MANUEL
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Director/a de Departament
Veure fitxa
Membres
  • GIMENEZ SAIZ, CARLOS
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • GARCIA-ESPAÑA MONSONIS, ENRIQUE
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
  • VERDEJO VIU, BEGOÑA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
Estructures associades
PLAYLIST