Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Codi PIEE_2732068
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Arts i Humanitats
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Activitats per incorporar la sostenibilitat
  • Activitats per incorporar i afavorir la inclusió
  • Activitats per incorporar la perspectiva de gènere
Paraules clau diversitat; gènere; multiliteracitats
Línies estratègiques

Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund dels estudiants.

Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la diversitat.
Accions que contribuïsquen a fomentar la sostenibilitat.
Incorporació d'entitats no lucratives (associacions, fundacions i ONG's) en les didàctiques d'innovació docent.

Presentació

Arran de la concessió en la darrera convocatòria 2022-2023 del Projecte Nou PID UV-SFPIE_PID_2079841, es planteja una línea
investigadora i innovadora continuïsta. Aquest nou projecte té el seu centre d#interés en la innovació metodològica aplicada a la
descodificació significativa de lectures multimodals a través de l'àlbum il·lustrat, del còmic i la novel·la gràfica i a fomentar l#impuls de
propostes interdisciplinàries amb perspectiva de gènere, des d#una mirada feminista interseccional, identificat com un dels reptes més
importants del feminisme contemporani (Flores, 2018). Es planteja, també, un abordatge de la hipervulnerabilitat de la dona i la xiqueta
(Cañete, 2023) en totes les seues realitats (maternitat múltiple, desigualtat ètniques i de classe social, ruralitat, etc). És a dir, es contempla una aproximació al gènere des de les premises de la Justícia Social, amb les dones presents tant en la redistribució com en el reconeixement i la participació (Rawls, 2010) amb un dret de membresia (Benhabib, 2009) com a subjectes autònoms i independents.
Així mateix, es pretén donar veu a una representació de l#univers femeni ampli, interseccional i significativament rellevant en el Grau de
Mestre/a en Educació Infantil i Educació Primària i en el Màster de Professorat en Educació Secundària, especialitat en llengua anglesa. En
primer lloc, perquè la selecció de textos en l'aula té importants implicacions pedagògiques (Ommundsen et al. 2022; Chambers, 2007) i, en segons, perquè mitjançant les pedagogies actives com la Pedagogia de les Multiliteracitats es promou l'aprenentatge profund de les llengües
addicionals i les seues cultures.

Objectius

Tal com s’ha esmentat al resum executiu, la principal finalitat del projecte és la continuació de la relació tridimensional de la literacitat, el gènere i la diversitat, des de premises interseccionals i globals que
afavorisquen un entorn de Justícia Social i de reivindicació de la pluralitat a través de lectures multimodals que siguen el punt de partida de la creació d'experiènces estètiques interdisciplinàries que fomenten
l’aprenentatge de la llengua anglesa mitjançant l’art i la lectura, així com la visibilització de la dona i la seua complexitat.
El context en què volem aplicar aquesta proposta és doble: d’una banda, l’alumnat universitari dels Graus d’Educació Infantil - Educació Primària i del Màster de Professorat en Educació Secundària i, de l’altra,
estudiantat dels centres educatius de titularitat pública de la GVA i professorat en actiu.A partir dels objectius generals especificats en el punt anterior (resum executiu), els objectius específics que ens hem marcat amb el projecte LITGENDI són:
● Donar a conéixer a l’alumnat universitari un corpus de lectures multimodals que suposen una
ferramenta indispensable per a l’aprenentatge de les llengües.
● Conscienciar l’alumnat universitari sobre la necessitat de donar veu a referents femenins en totes les
etapes i assignatures des d’una mirada interseccional.
● Fomentar la reflexió crítica i creativa entre l’alumnat entorn a la inclusió de la perspectiva de gènere en
la investigació i en la docència.
● Impulsar la integració de didàctiques específiques (ciències experimentals, socials, llengua i literatura,
arts…) en la creació de projectes interdisciplinaris de visibilitat femenina adscrits als blocs de contingut
del segon cicle de l’etapa d’Educació Infantil, l’Educació Primària i la Secundària.
● Fomentar la realització d’experiències estètiques significatives des de la infància, a través del
desenvolupament del pensament crític, la imaginació i la creativitat.
● Propulsar la col·laboració i la cooperació entre l’alumnat i el professorat de diverses branques de
coneixement a través dels objectius comuns especificats.
● Connectar la Universitat amb els centres educatius de diferents etapes, per posar en pràctica la
metodologia d’aprenentatge-servei.
Amb

Subvenció

400

Graus implicats
Grau en Mestre/a en Educació Infantil
Grau en Mestre/a en Educació Primària
Màsters implicats
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària
Assignatures implicades

33680 Llengua estrangera per a mestres 
33646 Didàctica de la música a l’ensenyament primari
40515 Aprenentatge i ensenyament de la llengua anglesa
40514 Complements per a la formació disciplinària en l’especialitat de
llengua anglesa
33648 Didàctica de l’expressió plàstica i visual en Educació Primària

Estudiantat a qui va dirigit

de Grau i Màster

Esdeveniment on es presenta

El projecte ha estat presentat en diverses jornades i congressos, destacant:
● Participació en el XXIV Congrés Internacional de la SEDLL 2023, celebrat a Santiago de Compostela, en
el qual els membres Margarida Castellano, Rocío Domene i Agustín Reyes han presentat la
comunicació “Maternidades diversas en el álbum ilustrado: situaciones de aprendizaje desde una
perspectiva de género y justicia social”. Novembre de 2023.

● Participació en el seminari organitzat pel Centre for Book Cultures and Publishing de la Universitat de
Reading, amb la comunicació “Making visible Antifascist and totalitarian discourses in Children’s & YA
literature in Spain, 1936 to 2023”, març de 2024.
● Participació en les IV Jornades d’Educació Lectora, Literària i Lingüística, on Rocío Domene i
Margarida Castellano van presentar la comunicació “Estellés i Dickinson: una proposta didáctica a
través de la quotidianitat, la natura i la cultura”. Abril de 2024
● Elaboració de caixes d’aprenentatge basades en textos multimodals i presentació d’aquestes al IX
seminari sobre el Llibre-objecte, maig de 2024 (adjunte programa)
● Organització de les II Jornades LITGENDI: Perspectiva de gènere en l’ensenyament de llengües des de
la interseccionalitat i la justícia social” a la Facultat de Magisteri, els dies 8 i 9 de maig de 2024
(Adjunte cartell i programa).
Material docent creat
S’han creat diversos materials docents com ara:
● Àlbums il·lustrats amb perspectiva de gènere i justícia social.
● Activitats interdisciplinàries basades en la lectura i interpretació d'àlbums il·lustrats.
● Podcasts, vídeos i altres materials multimodals que aborden temàtiques de diversitat i gènere.
● Materials creatius desenvolupats durant tallers i seminaris.
Observacions i comentaris
Cal destacar la continuació d'aquest projecte en la propera convocatòria del curs 2024-2025, amb el projecte
"Literacy, Gender and Diversity (LITGENDI): Diversitat i justícia ecosocial en l’aprenentatge de llengües
addicionals.”
 

Materials docents creats

S’han creat diversos materials docents com ara:
● Àlbums il·lustrats amb perspectiva de gènere i justícia social.
● Activitats interdisciplinàries basades en la lectura i interpretació d'àlbums il·lustrats.
● Podcasts, vídeos i altres materials multimodals que aborden temàtiques de diversitat i gènere.
● Materials creatius desenvolupats durant tallers i seminaris.
Observacions i seminaris.

Coordinació
  • CASTELLANO SANZ, MARGARIDA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • DOMENE BENITO, ROCIO
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
Membres
  • REYES TORRES, AGUSTIN
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • PORTALES RAGA, MATILDE
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
Estructures associades
Didàctica de la Llengua i la Literatura
Didàctica de l’Educació Física, Artística i Música
PLAYLIST