Universitat de ValènciaGrau en Mestre/a en Educació PrimàriaFacultat de Magisteri Logo del portal

Reconeixements de la capacitat lingüística en els graus de mestra i mestre

  • September 16th, 2020
Image de la noticia

Sobre els reconeixements de la capacitat  lingüística en els graus de mestra i mestre   

Entre els requisits establits pel ministeri competent per a la verificació dels  títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de les professions de Mestre en Educació Infantil (Ordre ECI/3854/2007, de 27 de desembre) i de Mestre en Educació Primària (Ordre ECI/3857/2007, de 27 de desembre), s'inclou que els estudiants hagen adquirit el nivell C1 en les llengües oficials de la comunitat i el nivell B1 en alguna llengua estrangera, sempre d'acord amb el Marc europeu comú de referència per a les Llengües (MCERL). 

És ací important posar en relleu que el MCERL és el principal resultat de la política lingüística del Consell d'Europa, i que la seua principal comesa és la definició de les competències comunicatives lingüístiques a l'Europa plurilingüe, de manera que el MCERL propicie un compromís plurinacional per al reconeixement dels nivells de les diverses competències comunicatives lingüístiques dels ciutadans europeus en les moltes llengües de l'actualment quasi cinquantena dels seus països membres. 
Complint el mandat del ministeri, els nostres plans d'estudi dels dos graus de Mestre/a, determinen que per a efectuar el dipòsit del Treball de Fi de Grau, cada estudiant haurà d'haver superat prèviament totes les altres assignatures necessàries per a l'obtenció del seu grau, així com també haver acreditat estar en possessió dels nivells lingüístics descrits en les abans esmentades ordres ECI/3854/2007 i ECI/3857/2007. Així està descrit en els documents oficials corresponents del Grau de Mestre/a en Educació Infantil (codi segur de verificació, csv: 74267872617576486709133), i del Grau de Mestre/a en Educació Primària (codi segur de verificació, csv: 74267796260080372403070). 
Fins ara, aquesta acreditació estava fonamentada en exactament els mateixos requisits que les nostres autoritats educatives de la Conselleria competent regulaven mitjançant les titulacions administratives que facultaven per a l'ensenyament en el Sistema Educatiu Valencià, els Certificats de capacitació i els Diplomes de Mestre de Valencià. Conseqüentment, eixos mateixos requisits eren els que la nostra Universitat ha vingut emprant per a reconéixer l'adquisició dels diferents nivells lingüístics exigits pel govern de la nació. 
 
Com vam informar puntualment a tota la comunitat de la Facultat de Magisteri, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana va canviar radicalment aquest criteri de reconeixement fa uns mesos (Ordre 3/2020, de 6 de febrer), derogant les ordres que regulaven les titulacions administratives comentades, i dictant com a única acreditació de la competència lingüística mínima un certificat de nivell C1 de coneixements de valencià de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià (JQCV), o certificats equivalents. 

Aquest canvi de criteri suposa una dissimetria, perquè de continuar aplicant la norma de la qual ens hem dotat fins a la publicació dels nous criteris per part de la Conselleria, ens trobaríem en la situació de reconéixer uns nivells lingüístics en els títols dels nostres graduats que no serien reconeguts per les nostres pròpies autoritats educatives, situació acadèmicament insostenible i totalment contrària als objectius fixats pel Consell d'Europa mitjançant l'acord que va propiciar el MCERL. 
Aquesta és la raó per la qual mitjançant aquesta comunicació us informe que queden en suspens tots els acords presos pels òrgans de la Universitat de València sobre el reconeixement de la capacitat lingüística dels estudiants dels graus de Mestra/o per a acreditar els requisits exigits per les corresponents ordres ECI. 

Em consta que les universitats valencianes tenen una cita aquest mateix mes amb la Conselleria per a abordar aquesta nova situació causada per la publicació de l'Ordre 3/2020, dels resultats de la qual s'informarà puntualment. 

Per a acabar, dir que en el moment en què tinguem notícia del resultat d'aquestes reunions, proposaré, d'acord amb les nostres autoritats universitàries en política lingüística, una nova regulació per a aquests reconeixements de la capacitat lingüística dels nostres estudiants, que hauran de restablir la simetria unilateralment trencada amb la publicació de l'Ordre 3/2020, que de persistir en els termes actuals, exigirà com a única acreditació de la competència lingüística mínima un certificat de nivell C1 de coneixements de valencià de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià (JQCV), o certificats equivalents. 
 
Rebeu una cordial salutació 

Óscar Barberá, a 15 de setembre de 2020 
 

ORDRE 3/2020, de 6 de febrer, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es determina la competència lingüística necessària per a l’accés i l’exercici de la funció docent en el sistema educatiu valencià

CORRECCIÓ d’errades de l’Ordre 3/2020, de 6 de febrer, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es determina la competència lingüística necessària per a l’accés a la funció docent i l’exercici d’aquesta, en el sistema educatiu valencià.