Logo de la Universdad de Valencia Logo Unidad de Cultura Cientifíca y de la Innovación - Cátedra de Divulgación de la Ciencia Logo del portal

Jornades escenaris i actors de la comunicació científica

Jornades de comunicació: escenaris i actors per a la comunicació científica

Director de les jornades Vicent J. Martínez
3 Crèdits de lliure elecció

En aquestes jornades pretenem proporcionar les bases per a afrontar amb èxit els reptes que la comunicació científica planteja a científics i divulgadors. Pretén ser un curs en el qual es combinin els aspectes teòrics amb els pràctics, realitzant en el grup activitats que facilitin l'adquisició d'habilitats en la comunicació científica en diferents mitjos (davant una audiència presencial, davant les càmeres de TV, davant els micròfons de la ràdio, etc.)

Programa del curs

Bases de la comunicació científica. El científic que comunica. El treball del divulgador. Per què és necessària la comunicació científica? Interessa a la societat el treball del científic? Captar l'atenció. Contar històries amb emoció. Planificar la comunicació. Conèixer les audiències. Triar el llenguatge. Les analogies: fent fàcil el que és difícil. L'ús de les imatges. El text: curt, clar i efectiu. La resposta als mitjans de comunicació. Relacions entre científics i periodistes.
Vicent Martínez. Catedràtic d'Astronomia de la UV. Director del l’Observatori de la UV (12h)

El científic davant el públic. Aspectes actorals de la comunicació científica.
Josele Olmos. Actor professional. (6h)

El científic davant la TV. Les exigències que la televisió imposa a la divulgació. Com parlar-li a la càmera. Acostar-se al mitjà sense innocència.
Sebastián Grinschpun. Director del programa Tres14 de la 2 de RTVE.(6h)

El documental científic. Les estratègies narratives en la producció i realització de documentals científics.
Miquel Francès, Professor de la UV. Director del Taller d’Audiovisuals (2h)

La producció de vídeo.. Que fa falta per a produir un audiovisual amb qualitat.
Javier Diez, productor (2h)

El científic davant la ràdio.
Reis Juan, Ràdio 9. (1h)

Els sons de la ciència, Com enfrontar-se a la divulgació de la astronomia, una de les branques més visuals de la ciència, fent ús, només, del so.
Fernando Ballesteros (1h)

La comunicació científica a públics especials (discapacitats). La comunicació científica a públics especials (discapacitats). Estudiarem un cas pràctic de comunicació de l'astronomia a públics amb diferents tipus de discapacitats, tant intel·lectuals com físiques, com un programari per a persones discapacitades , o un planetari per a cecs
Amelia Ortiz. Observatori Astronòmic de la Universitat de València (2h)

Museus de la Ciència i Exposicions Científiques
Manuel Toharia (Director Científic de la Ciutat de les Arts y les Ciències (2h)

Els llibres de comunicació científica. La tele és encisadora, la ràdio benèvola, la web immediata: la dimensió que queda disponible per al llibre científic és la profunditat, i aquesta és la qual l'escriptor ha d'explotar a fons. Malgrat el que sol pensar-se, la metàfora és solament un recurs secundari en la divulgació. L'essencial és explicar amb transparència el fons de la qüestió. I l'única forma de fer-lo és entendre amb claredat el fons de la qüestió. Escriure de ciència per al públic general és un treball dur: poc seriosos abstenir-se.
Javier Sampedro, científic i divulgador (2h)

La comunicació científica en la premsa no especialitzada.
Mónica Salomone. Periodista Col·laboradora de El País (2h)

Els Mitjans de comunicació travessen ara una gran crisi d’identitat. Els suports tradicionals no saben com conviure amb l’era digital, on tot es compta més ràpid i on la competència per l’atenció del públic és molt més feroç. Com afecta açò als continguts científics? Es pot transmetre al gran públic el que fan, descobreixen, discuteixen els científics en un món on mana la immediatesa i on només sobreviuen els missatges molt cridaners? La resposta és que sí, però amb matisos. La paradoxa és que, encara que el llenguatge de la comunicació de la ciència en els mitjans està canviant, les qualitats essencials dels agents d’eixa comunicació, els periodistes, continuen sent les mateixes

La comunicació científica en els portals d'internet. Claus per a la producció d'informació científica en el nou periodisme: el valor de la comunicació visual i les estructures de comunicació electrònica
Javier Pérez Belmonte (2h). Editor de conec.es

Data d'inici: Dijous, 7 d'abril de 2011, període: cinc setmanes (saltant les dues setmanes de les vacances de Setmana Santa) amb classes els dijous a la vesprada i els divendres al matí.
Dies: 7, 8, 14, 15 d'abril, 5, 6, 12, 13, 19 i 20 de maig
Horari: Dijous vesprada de 16 h a 20 h i Divendres pel matí de 10 h a 14 h.

Horari i ponents
Data límit d'inscripció: 6 d'abril de 2011
Lloc de celebració: Aula Seminari 7ª planta
El día 8 d'abril el curs es desenvoluparà a l'aula del la 1ª planta del mateix edifici.
C/ Amadeu de Savoia, nº 4
Veure plànol de situació

Més informació:
Universitat de València
Campus de Blasco Ibáñez
Gabinet de Política Científica:
96 339 50 00 - Fax: 96 339 50 08
C/ Amadeu de Savoia 4, segona planta
46010 València
cdciencia@uv.es