Logo de la Universdad de Valencia Logo Unidad de Cultura Cientifíca y de la Innovación - Cátedra de Divulgación de la Ciencia Logo del portal

L’investigador de l’IFIC Armando Pérez analitza la trajectòria dels tres guanyadors del Nobel de Física 2022

• Unidad de Cultura Científica y de la Innovación
  • 20 enero de 2023
Guanyadors del premi Nobel de Física de 2022, Alain Aspect, John F. Clauser i Anton Zeilinger. Imatge: Octubre Centre de Cultura Contemporània.

L’Espai Ciència de l’Octubre Centre de Cultura Contemporània de València (OCCC) acull aquest dimecres dia 25 a les 19 hores una conferència d’Armando Pérez Cañellas, investigador del Departament de Física Teòrica de la UV i de l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt de la UV i del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), on s’analitzarà l’aportació dels guanyadors del premi Nobel de Física de 2022, Alain Aspect, John F. Clauser i Anton Zeilinger.

Aquests van ser distingits pels seus experiments amb fotons entrellaçats, que van establir la violació de les desigualtats de Bell i que són pioners de la ciència de la informació quàntica.

Dilluns 30 de gener serà l’última sessió d’aquest cicle, i es dirigirà a conéixer la tasca del guanyador del Nobel de Fisiologia o Medicina, Svante Pääbo, que va rebre el premi pels seus descobriments sobre els genomes d’homínids extints i l’evolució humana. La conferència la farà Tomàs Marqués-Bonet, científic de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) i de l’Institut de Biologia Evolutiva de la Universitat Pompeu Fabra-CSIC.

La primera conferència d’aquest cicle va ser dilluns 16 a les 19 hores, impartida per l’investigador Salah-Eddine Stiriba, del Departament de Química Orgànica i l’Institut de Ciència Molecular de la Universitat de València, en què s’analitzà el guardó de Química. Aquest Nobel va ser guanyat per Carolyn R. Bertozzi, Morten Meldal i K. Barry Sharpless, “pel desenvolupament de la química clic i la química bioortogonal”. La conferència duu per títol “Química clic i química bioortogonal: bessones amb Premi Nobel”.

Dimecres dia 18 a les 19 hores es va impartir una conferència per Valèria Gallard, periodista cultural i traductora literària al català de l’obra d’Annie Ernaux, qui ha sigut guanyadora del Premi Nobel de Literatura 2022, en un acte que va ser presentat per la periodista Núria Cadenes. El Nobel de Literatura 2022 va ser concedit a l’escriptora francesa “per la valentia i l’agudesa clínica amb la qual descobreix les arrels, els estranyaments i les limitacions col·lectives de la memòria personal”.

L’Espai Ciència és una iniciativa de l’Institut d’Estudis Catalans i compta amb la col·laboració d’Acció Cultural del País Valencià, la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació/Càtedra de Divulgació de la Ciència de la UV, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECyT), el CSIC, la llibreria Fan Set i la revista Mètode.

Més informació: https://octubre.cat/activitat/premis-nobel-2022-fisica/