Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Premsa

Luis Puig, Departament de Didàctica dels Matemàtiques, Universitat de València

Al segle IX, Muhammad ibn Mūsā al-Khwārizmī, matemàtic l'estirp del qual procedia de Khwārizm en el Caucas, treballa a Bagdad a la Casa de la Saviesa i allí escriu en àrab el Llibre del càlcul  de al-jabr y al-muqābala. En 1552, Marco Aureli, matemàtic alemany que ha treballat en l'Estudi General de València com a mestre d'escriure e contar, publica en la impremta de Joan de Mey, impressor flamenc instal·lat a València, Arithmetica Algebratica, el primer llibre d'àlgebra escrit en castellà. Entremig, al segle XII, Gerardo de Cremona, nascut en aquesta ciutat-estat avui a Itàlia, tradueix al llatí a Toledo el llibre  de al-Khwārizmī.

En aquesta història d'emigracions, viatges i canvis d'idioma s'inicia el projecte algebraic de resoldre tots els problemes i es van donant passos en l'elaboració del llenguatge algebraic que s'estudia actualment en l'Ensenyament Secundari. A aquesta història hem d'a més les paraules “àlgebra i algorisme”. D'això tracta aquesta conferència.

Breu Curriculum
Luis Puig, nascut a València en 1948, és catedràtic de Didàctica de les Matemàtiques en la Universitat de València Estudi General, on ha ensenyat matemàtiques i didàctica de les matemàtiques des de 1975.
Les seves àrees de treball fonamentals són el desenvolupament curricular, l'ensenyament i aprenentatge de la resolució de problemes i de l'àlgebra, i la història de les idees algebraiques. Els seus llibres més rellevants són Problemes aritmètics escolars. Madrid: Ed. Síntesi, 1989 (amb Fernando Cerdán); Elements de resolució de problemes. Granada: Comares, 1996 i Educational Algebra. A Theoretical and Empirical Approach. New York: Springer Verlag, 2008 (amb Eugenio Filloy i Teresa Rojano). En el camp de la divulgació matemàtica destaca l'organització anual des de 1993 de les Rutes Matemàtiques per la ciutat de València, i l'elaboració del fullet d'exercicis i reflexió usats durant les mateixes (amb Onofre Monzó i Tomás Queralt).

Inicio       Ministerio de Industría, Economía y Competitividad

Estimulant els vocacions científiques és un projecte de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació de la Universitat de València, que compta amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia i  el Ministerio de Ciencia, Innovació y Universidades

Sol·licitut de conferència al centre

Solicite per al meu centre aquesta conferència

Nom del centre:

Municipi:

Província:

Persona de contacte:

Telèfon de contacte:

Periode preferent d'impartició de la conferència;

Correu electrònic:

Autoritze a rebre informació de la Unitat de Cultura Cientifica i de la innovació de la Universitat de València

NO

Dret a la informació en la recollida de les dades

Les dades personals subministrades s'incorporaran al Fitxer de la Unitat de Cultura Científica  - Càtedra de Divulgació de la Ciència. Els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament podran exercir-se davant la Unitat de Cultura Cièntifica - Càtedra de Divulgació de la Ciència (C/ Serpis, nº 29. 46022 València).

La informació obtinguda serà processada per a la difusió de les activitats que realitza la Càtedra, la divulgació social de la investigació de la Universitat de València i dels avanços de la ciència i la tecnologia i del pensament científic (art. 5 L.O. 15/1999).

La Universitat de València, les seues fundacions i entitats associades estan adaptades a la LOPD i al RGPD. Tenim habilitada una adreça lopd@uv.es per a qualsevol informació, suggeriment, petició d'exercici de drets i resolució amistosa de controvèrsies en matèria de protecció de dades de caràcter personal. Més informació a https://www.uv.es "política de privacitat".