Logo de la Universitat de València Logo Unitat de Cultura Científica i de la Innovació - Càtedra de Divulgació de la Ciència Logo del portal

“Els medidors de CO2 són una iniciativa de la Facultat de Química contra la COVID i la contaminació”

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 3 de juny de 2021
Lorena García i Yeray López, alumnes de Química de la Universitat de València.
Lorena García i Yeray López, alumnes de Química de la Universitat de València.

Lorena García i Yeray López, alumnes de Química de la Universitat de València i coordinadores de l’Assemblea de Representants, participen en el desenvolupament d’una iniciativa de l’equip COVID de la Facultat per a evitar la contaminació a les aules causada per la presencia de nivells de CO2 excessivament elevats. Amb motiu de la COVID, al principi d’aquest curs escolar es van implantar aquests medidors de CO2, una tecnologia basada en analitzar l’aire per conèixer la concentració de CO2. Per tant, en cas que els nivells de CO2 superen la concentració de 800 ppm, la Universitat ha aprovat un protocol d’actuació basat en obrir portes i finestres per a garantir la salut de l’estudiantat.

 

 

En què consisteix aquesta tecnologia?

S’utiliza l’espectroscopia IR no dispersiva. En irradiar la mostra (aire) amb un feix de llum policromàtic, l’anàlit (CO2) absorbeix en totes les seues longituds d’ona, això fa que el gas es calfe i augmente la temperatura juntament amb la pressió. La radiació es passa per dos canals: un amb aire net i un altre amb la mostra, es produeix una diferència de pressions i aquesta ens indica la presència de CO2.

 

Quina millora significa aquesta tecnologia?

Aquesta tecnologia ens ha permès conèixer els nivells de CO2 en les classes, portar aquest control ens permet evitar alts nivells d’aire possiblement contaminat i al seu torn evitar un alt nombre de contagis.

 

“Portar aquest control ens permet evitar alts nivells d’aire possiblement contaminat i evitar un alt nombre de contagis”

 

En la Universitat només la vostra facultat ha instaurat aquesta tecnologia?

La instal·lació dels sensors va ser una iniciativa de la Facultat de Química per a poder controlar que hi haja una adequada ventilació. En un principi no existia cap projecte d’investigació, aquest fet va ser posterior. Actualment, la Universitat està instal·lant sensors, però encara no s’ha finalitzat aquest projecte.

 

Medidor de CO2. 

 

Creieu que és important que totes les facultats i universitats instal·len aquests medidors? I altres espais com restaurants i supermercats?

La resta de les facultats haurien d’implementar-ho, pel fet que hem observat que el nombre de casos en la nostra facultat és bastant baix i portar aquest control pot ser una de les causes. De la mateixa manera que implementar-ho en altres espais per a evitar una saturació de l’aire possiblement contaminat.

 

Quan desaparega la COVID es mantindrà aquest projecte en ús?

La intenció és mantenir aquests sistemes i projectes ja que s’ha demostrat que la qualitat de l’aire és un factor a tindre en compte i amb la COVID o sense ella és important tindre una bona qualitat d’aire a les aules.

 

Mesura altres paràmetres a banda de la concentració de CO2?

No, els nostres sensors només detecten CO2.

 

Heu detectat canvis en el nivell de contaminació segons l’època?

No diria que estiguen estretament relacionats, però sí que tenen a veure ja que per exemple en èpoques d’altes temperatures cal tindre finestres i portes obertes per a no passar tanta calor, el que fa que de manera indirecta hi haja més ventilació i es renove més l’aire.

 

La presència de l’aparell fa possible que en èpoques de fred la ventilació en les aules es reduïsca?

Sí, la presència de l’aparell ens permet dur el control i si fa molt de fred, podríem tancar lleugerament les finestres sempre que el mesurador no indique que augmenta la concentració de CO2 en l’aire.

 

Quina és la concentració de CO2 (ppm) a la qual considereu que l’aire no és de bona qualitat? Quin seria el protocol en cas que se superara la concentració per garantir una bona qualitat de l’aire?

El detector de CO2 està programat per a emetre un senyal sonor quan assoleix un nivell de 800 ppm. L’aire amb aquesta càrrega continua sent de qualitat, però s’ha agafat com a límit per evitar que s’arribe a nivells on ja és més baixa la qualitat. El protocol que cal seguir és: obrir finestres i portes si alguna encara no s’ha obert i si això ja es compleix, evacuar els alumnes i el professor fora de l’aula durant 5/10 minuts. Cal matisar que aquesta segona mesura no s’ha hagut de posar en funcionament, excepte quan hi havia obres en l’exterior i els gasos de l’obra entraven a l’aula.

 

Com va sorgir la idea que els alumnes participareu en el control dels medidors de CO2?

Ens van presentar la idea i disposats a millorar la situació ja que ens afecta directament vam voler implicar-nos en aquesta acció.

 

Quant de temps porta aquest projecte en marxa?

Des del començament d’aquest curs hem estat els alumnes treballant colze a colze amb deganat i el professorat per a recollir les dades d’aquest projecte.

 

“Des de començaments d’aquest curs hem estat els alumnes treballant colze a colze amb deganat i el professorat per a recollir les dades d’aquest projecte”

 

El fet que els alumnes participen en el control de l’aparell ha fet que hi haja una major implicació i conscienciació per part de l’alumnat?

Creiem que sí, ja que com sol passar al principi a l’alumnat no li interessava, però amb el pas del temps hem observat com fins i tot ens ha ajudat qui no participava en el projecte.

 

Pel que fa a la utilització, el seu ús és senzill i accessible a tot el món?

Sí, és un aparell molt senzill que es connecta a la llum, programable i per a recollir les dades és molt senzill també. El seu preu no és elevat (si el mirem amb els beneficis que té), la qual cosa en facilita la compra.

 

Com penseu que la divulgació científica pot ajudar a visibilitzar aquest projecte que a més suposa un benefici mediambiental?

Pensem que una formació bàsica de manera atractiva sobre el funcionament i els beneficis de tindre i saber interpretar un sensor de CO2 és l’indicat. Molts companys no li han trobat la utilitat a tindre aquests sensors a classe, però una vegada se’ls ha ensenyat en què ens beneficien i per a què serveixen, ja fins i tot s’animen a col·laborar i a participar en la presa de mostra. També s’hauria d’adaptar a molts altres àmbits des de fàbriques a botigues i superproduccions. Hem d’entendre que aquests aparells són beneficiosos i ens donen informació per a millorar la nostra qualitat de vida i això ho pot fer la divulgació científica. A més, la divulgació del projecte ajuda a la conscienciació dels estudiants sobre la importància d’una bona ventilació, no només en època COVID sinó també quan torne la normalitat perquè al cap i a la fi consciencia tots sobre la importància d’una bona qualitat de l’aire interior.