Logo de la Universitat de València Logo Unitat de Cultura Científica i de la Innovació - Càtedra de Divulgació de la Ciència Logo del portal

Una intervenció psicoeducativa en salut mental amb estudiantat universitari de 18 a 29 anys va reduir l’estigma suïcida

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 7 de maig de 2024
logotip

Personal investigador de les universitats de València (UV), Miguel Hernández d’Elx (UMH), Rey Juan Carlos de Madrid (URJC) i ESIC ha publicat un estudi que confirma els beneficis d’aplicar un programa d’intervenció en línia sobre psicoeducació en salut mental i prevenció del risc de suïcidi per a adults emergents (18-29 anys) que estudien a la universitat. La investigació s’ha publicat en la revista "Current Psychology".

L’adultesa emergent és una etapa que implica canvis significatius en els àmbits emocional, social, acadèmic i laboral, que sovint poden conduir a alts nivells d’estrès i problemes de salut mental. Varia segons les cultures, però es correspon amb el moment en què els individus adquireixen autosuficiència, entaulen relacions madures i compromeses, assumeixen rols i responsabilitats d’adults i estableixen les bases laborals.

El suïcidi és un problema de salut pública mundial. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS, 2021), al món es produeixen aproximadament 700.000 morts que són atribuïdes al suïcidi. A Espanya, per exemple, el 2021 es van produir 4.003 morts per suïcidi, de les quals 316 eren persones d’entre 15 i 30 anys (Institut Nacional d’Estadística [INE], 2021). Tot i que el suïcidi és més freqüent entre els homes, les dones presenten taxes més elevades d’ideació i de comportament suïcida.

En termes de risc de suïcidi, aproximadament un terç de les persones participants (33,9%) van informar haver tingut pensaments suïcides. A més, el 64,9% van esmentar tenir una persona propera que presentava conductes suïcides, o que expressava pensaments suïcides, i el 15% havia experimentat una pèrdua propera a causa del suïcidi. Pel que fa als antecedents de salut mental dels participants, l’11,8% actualment experimenta problemes de salut mental, mentre que el 18,3% els ha experimentat en el passat.

Els resultats van mostrar que, després de la intervenció, els participants van presentar una reducció de l’estigma associat a la salut mental i el suïcidi, una millora dels coneixements i unes actituds més adaptatives cap al suïcidi. A més, es van observar canvis significatius en diverses variables psicològiques, com l’autoestima, la resiliència, la regulació emocional, l’ansietat, la depressió, l’estrès i el risc de suïcidi, en la direcció esperada.

Segons el personal investigador de l’estudi, aquests resultats suggereixen que la integració d’intervencions psicoeducatives i programes de prevenció del suïcidi en els plans d’estudis universitaris són necessaris per a promoure el benestar mental i abordar el risc de suïcidi entre l’estudiantat adult emergent. També s’ha demostrat que les intervencions en línia tenen el potencial d’arribar a tot tipus de persones, incloses les que tenen un accés limitat als serveis tradicionals de salut mental.

El grup de recerca EMINA té una trajectòria de més de 10 anys en l’anàlisi, l’avaluació i la intervenció en aspectes emocionals fonamentals per al desenvolupament saludable de les persones. Aquesta investigació està finançada pel Ministeri de Ciència i Innovació i la UV a través del projecte d’innovació educativa Abriendo tabúes sobre el suicidio: fomentando la educación universitaria interdisciplinaria.

 

Article: Pérez-Marín, M. et al. (2024) «Mental health promotion and suicide prevention in emerging adulthood: importance of psychoeducational interventions in University students»Current Psychology, 1-13. https://doi.org/10.1007/s12144-024-05932-7