L’Estructura de Recerca Interdisciplinària (ERI) de Lectura de la Universitat de València lidera el projecte AAN-DI (Digital Transformation for Neurodiversity Inclusion in Africa and Asia), amb finançament de la Unió Europea, que té per objecte promoure la transformació digital de diverses universitats d’Àfrica i d’Àsia per a millorar les competències, l’ocupabilitat i l’autonomia de persones neurodivergents (terme que inclou les condicions d’autisme, dislèxia, dispràxia, discalcúlia i TDAH).
Per a això, el projecte treballarà a ampliar el coneixement del personal docent i de l’estudiantat universitari de Kenya i de l’Índia en tres àrees principals: benestar digital i inclusió, també competències digitals transversals per a la neurodiversitat i en tercer lloc, transformació digital sostenible per a la neurodiversitat. A aquest efecte s’elaboraran materials i accions formatives, entre els quals seminaris web, tallers en format presencial i híbrid, i cursos en línia.
Les activitats del projecte AAN-DI (Digital Transformation for Neurodiversity Inclusion in Africa and Asia), finançat pel programa ERASMUS+ de la Unió Europea, dins de l’acció 2 “CBHE-Capacity Building in Higher Education” van començar aquest dilluns dos de desembre. L’ERI Lectura de la Universitat de València participa com a partner principal i gestionarà un pressupost de 131.699€ d’un total de 799.925 € assignats al projecte.
L’equip de la UV està integrat per personal docent i investigador amb diferents perfils i de diversos departaments. L’investigador principal és Lalo Salmerón (catedràtic de Psicologia de l’Educació i investigador de l’ERI Lectura) i també en formen part Inmaculada Fajardo, Marian Serrano-Mendizábal, Lidia Altamura, Mario Romero i Nadina Gómez (ERI-Lectura i Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació), Maja Wrzesien (Departament de Personalitat, Avaluació i Tractaments psicològics), i Carlos Segura (Departament de Didàctica de la Matemàtica).
El projecte inclou accions de mobilitat i pràctiques supervisades entre l’alumnat i el personal de les institucions universitàries participants amb l’objectiu de millorar la seua ocupabilitat i fomentar programes col·laboratius en neurodiversitat. Per a garantir la inclusió de persones neurodivergents, es desenvoluparà un material d’accés obert denominat NeuroWiz Hub. Es tracta d’un ecosistema digital accessible que servirà de suport per al desenvolupament professional, benestar i salut mental, autonomia i inclusió digital de les persones neurodivergents.
El projecte inclou esforços de capacitació en quatre institucions d’educació superior a Kenya i l’Índia, amb la col·laboració de socis internacionals. Els socis clau del projecte són la Universitat de Jyväskylä (JYU) de Finlàndia; la Great Lakes University of Kisumu (GLUK) i Masinde Muliro University of Science and Technology (MMUST) de Kenya i l’Institut Indi de Tecnologia de Bombai (IITB) i la Universitat de Caixmir (KU) de l’Índia, a més de la Universitat de València.