Logo de la Universitat de València Logo del portal

  • Estudiants de la Universitat de València

La Universitat de València arranca la formació del PDI per a incorporar la perspectiva de gènere en la docència

  • 6 de novembre de 2019

Aquests tallers, organitzats per la Unitat d’Igualtat i el Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa, s’adrecen a tots els professors i totes les professores de la Universitat de València, de qualsevol àrea de coneixement, que vulguen rebre formació pràctica sobre com innovar en la seua docència incorporant aquesta perspectiva de gènere. A més, suposen un procés reflexiu que afecta els continguts impartits, l’enfocament de l’assignatura, els exemples, el llenguatge utilitzat, les fonts bibliogràfiques seleccionades, el mètode d'avaluació i la gestió de l'entorn d'aprenentatge.

Des de l'àmbit europeu, estatal i també autonòmic han augmentat les accions perquè s'incorpore de manera decidida la perspectiva de gènere als dos principals processos clau de les universitats: la docència i la recerca.

En aquesta línia, la Xarxa Vives, de la qual forma part la Universitat de València, ha impulsat l'elaboració d'una sèrie de guies que ajuden el professorat universitari a realitzar aquesta important tasca. La col·lecció “Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere” compta, en l'actualitat, amb un total d'11 guies temàtiques: Ciències de la Computació, Dret i Criminologia, Educació i Pedagogia, Filologia i Lingüística, Filosofia, Física, Història, Història de l'Art, Medicina, Psicologia i, finalment, Sociologia, Economia i Ciència Política; i altres 6 estan en procés d'elaboració: Infermeria, Matemàtiques, Arquitectura, Comunicació, Antropologia i Enginyeria Industrial.

Sonia Reverter Bañón, doctora en Filosofia, professora titular del Departament de Filosofia i Sociologia de la Universitat Jaume I i actual directora de l'Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere Purificació Escribano ha impartit la primera sessió formativa centrada en el camp de la reflexió filosòfica. I és que la concepció patriarcal de l’ésser humà ha implicat una visió esbiaixada d’allò que som com humans, del què és la realitat i el coneixement. La conseqüència ha estat una interpretació centrada principalment en una racionalitat obsessionada pel domini, per l’interés egoista i per la productivitat (entesa cada vegada més des d’una visió absolutament mercantilista).

La ceguesa de gènere dins l’àmbit de la filosofia, tant en relació a la investigació com a la pràctica professional, té implicacions molt rellevants per a la concepció i el desenvolupament del què entenem com a humanitat. La cerca d’allò universal, com a objectiu principal de la filosofia, ha suposat una concepció de l’ésser humà amb unes qualitats determinades. Al llarg de la seua història, la filosofia ha tendit a presentar un subjecte aparentment universal que en realitat s’identifica amb allò masculí.

El proper 5 de novembre està prevista la formació a Medicina i també Pedagogia; el 13 de novembre Dret i Criminologia; el 27 de novembre Sociologia, Política i Economia; el 28 de novembre Filologia i Lingüística; el 29 de novembre Història de l’Art. El 9 de desembre, Física i per al mes de gener, Psicologia.

Llista d'enllaços:

 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies