GIUV2013-175
El grup està constituït per un grup d'investigadors en didàctica de les ciències experimentals. El nostre principal objectiu és el diagnòstic de problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les ciències i proposar tractaments que puguin contribuir a superar-los, tant en l'educació científica formal com en la informal. Per a això investiguem en la formació del professorat, elaborant proposades de millora; en les competències a adquirir pels joves i el professorat en Educació per a la sostenibilitat i Educació per a la Salut; en l'argumentació i el pensament crític en l'ensenyament de les ciències; en la utilització de les relacions ciència tecnologia societat CTS, les qüestions sociocientíficas CSC i la història de les ciències en l'educació científica; en la utilització de la metodologia basada en la indagació per a l'ensenyament de les ciències a partir de les etapes primerenques de l'educació formal; i en l'aplicació de les neurociències a l'educació científica.
- Diagnosticar problemas en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias
- Proponer tratamientos que puedan contribuir a superarlos, tanto en la educacion cientifica formal como en la informal
- Contribuir a la formacion del profesorado de estas areas en las diferentes etapas de la educacion formal
- La formació del professorat de ciències. Propostes de millora.Analitzar si el professorat que ha participat en programes de formació i investigat en didàctica de les ciències ha incorporat o no en la seua pràctica educativa les propostes per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències d'aquests cursos i les diferències en la seua docència amb altres professors.
- Educació per a la Salut.Investigació en Educació per a la Salut, Gènere i Horts Ecodidàctics, a través d'estudis, projectes i desenvolupament de materials en els diferents àmbits de la Salut (atenció a les desigualtats, emocions, resolució de conflictes, violència, addiccions, medi ambient, alimentació...) aplicats a la formació integral de l'alumnat i el professorat.
- Dificultats d'aprenentatge i disseny i avaluació de seqüències didàctiques de Ciències.Anàlisi de concepcions d'alumnes i docents i de manuals escolars i recursos educatius; disseny i avaluació de seqüències o unitats didàctiques de ciències que promoguen l'aprenentatge conceptual, procedimental i axiològic dels estudiants.
- Qüestions sociocientíficas CSC i pensament crític en l'educació científica .Utilització de la història de la ciència i de les relacions ciència-tecnologia-societat (CTS) per a per a alfabetitzar científicament i motivar l'alumnat, ensenyar naturalesa de la ciència (NdC), contextualitzar-la, promoure l'argumentació i el pensament crític i qüestionar les pseudociències.
- Ensenyament de les ciències per indagació en educació infantil, primària i secundària.Utilització de metodologies basades en la indagació i la investigació orientada per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències en les etapes de l'educació formal (segon cicle d'educació infantil, primària i secundària). Adaptació d'aquestes metodologies a les particularitats de cada etapa (Reggio Emilia, Centres d'interés, Racons, Projectes...).
- Educació per a la sostenibilitat.Investigació en Educació per a la Sostenibilitat i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per a la seua atenció en el sistema educatiu i la formació del professorat, des de la seua visió holística fins a les diferents problemàtiques interrelacionades (consum responsable, drets humans, nova cultura energètica, mesures contra la contaminació, canvi climàtic, esgotament de recursos, degradació d'ecosistemes...).
- Neurociències aplicades a l'educació científica.Estudi de la relació entre els mecanismes funcionals del cervell associats a l'aprenentatge i l'ensenyament de conceptes científics per mitjà de models (utilitzant la corporització), metodologies didàctiques i tecnologia educativa. Estudi de la transferència de coneixements de l'àrea de neurociència als docents i l'alumnat.
Nom | Caràcter de la participació | Entitat | Descripció |
---|---|---|---|
JOSE RAFAEL CANTO DOMENECH | Director-a | Universitat de València | Titular d'Universitat |
Equip d'investigació | |||
VALENTIN GAVIDIA CATALAN | Membre | Universitat de València - Estudi General | professor-a honorari-a UVEG |
CRISTINA SENDRA MOCHOLI | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
ANNA RAQUEL ESTEVE MARTINEZ | Membre | Universitat de València | Titular d'Universitat |
MARIA ANGELES GOMEZ CLIMENT | Membre | Universitat de València | Prof. Permanente Laboral Ppl |
IGNACIO GARCIA FERRANDIS | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
DESAMPARADOS HURTADO SOLER | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
OSCAR RAUL LOZANO LUCIA | Membre | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
MARIA CALERO LLINARES | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
PAULA TUZON MARCO | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
AMPARO VILCHES PEÑA | Membre | Universitat de València - Estudi General | professor-a honorari-a UVEG |
OLGA MAYORAL GARCIA-BERLANGA | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
MARTA TALAVERA ORTEGA | Membre | Universitat de València | Catedratico U. |
SANDRA PILAR TIERNO GOMEZ | Membre | Universitat de València | Ajudant Doctor/a |
CARLOS CAURIN ALONSO | Membre | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
MARIA TATIANA PINA DESFILIS | Membre | Universitat de València | Prof. Permanent Laboral Ppl |
RAQUEL DE RIVAS VERDES-MONTENEGRO | Membre | Universitat de València | Ayudante Doctor/a |
RAFAEL PALOMAR FONS | Col·laborador-a | Universitat de València | Associat/da d'Universitat |
RAFAEL PALOMAR FONS | Col·laborador-a | Colegio El Prat | professor-a |
MARIA FRANCISCA PETIT PEREZ | Col·laborador-a | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
MARIA FRANCISCA PETIT PEREZ | Col·laborador-a | Col·legi San Antonio de Padua | professor-a |
ANTONIO JOSE MORALES HERNANDEZ | Col·laborador-a | Universitat de València | Associada/associat d'Universitat |
JOSE CARRASQUER ZAMORA | Col·laborador-a | Universidad de Zaragoza | professor-a titular d'universitat |
JENARO GUISASOLA ARANZABAL | Col·laborador-a | Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitatea | professor-a titular d'universitat |
FERNANDA OSTERMANN | Col·laborador-a | Universidade Federal do Rio Grande do sul (Brasil) | professor-a associat-da |
MARIA MILAGROS TORRES GARCIA | Col·laborador-a | Universidad de las Palmas de Gran Canaria | professor-a titular d'universitat |
NIDIA TORRES MERCHAN | Col·laborador-a | Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia | professor-a |
Dulce María López Valentín | Col·laborador-a | Universidad Pedagógica Nacional (México) | professor-a |
Zulma Muñoz Burbano | Col·laborador-a | Universidad de Nariño (Colombia) | professor-a |
- Educación preprimaria.
- Educación primaria.
- Educación secundaria general.
- Educación universitaria.
- Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials
- investigación en educación; factores de una práctica de calidad de la educación
- Educación para la Salud; Promoción de Salud; Escuelas Promotoras de Salud
- Enseñanza-aprendizaje; educación científica
- Educación CTS; historia de las ciencias; pensamiento crítico; cuestiones socio científicas
- Aprendizaje de las ciencias, formación del profesorado, enseñanza de las ciencias
- Sostenibilitat, ODS, Canvi climàtic