Grup de recerca en educació científica i formació del professorat de ciències - didacies

Referència del grup:

GIUV2013-175

 
Descripció de l'activitat investigadora:

El grup està constituït per un grup d'investigadors en didàctica de les ciències experimentals. El nostre principal objectiu és el diagnòstic de problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les ciències i proposar tractaments que puguin contribuir a superar-los, tant en l'educació científica formal com en la informal. Per a això investiguem en la formació del professorat, elaborant proposades de millora; en les competències a adquirir pels joves i el professorat en Educació per a la sostenibilitat i Educació per a la Salut; en l'argumentació i el pensament crític en l'ensenyament de les ciències; en la utilització de les relacions ciència tecnologia societat CTS, les qüestions sociocientíficas CSC i la història de les ciències en l'educació científica; en la utilització de la metodologia basada en la indagació per a l'ensenyament de les ciències a partir de les etapes primerenques de l'educació formal; i en l'aplicació de les neurociències a l'educació científica.

 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Diagnosticar problemas en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias
  • Proponer tratamientos que puedan contribuir a superarlos, tanto en la educacion cientifica formal como en la informal
  • Contribuir a la formacion del profesorado de estas areas en las diferentes etapas de la educacion formal
 
Línies d'investigació:
  • La formació del professorat de ciències. Propostes de millora.Analitzar si el professorat que ha participat en programes de formació i investigat en didàctica de les ciències ha incorporat o no en la seua pràctica educativa les propostes per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències d'aquests cursos i les diferències en la seua docència amb altres professors.
  • Educació per a la Salut.Investigació en Educació per a la Salut, Gènere i Horts Ecodidàctics, a través d'estudis, projectes i desenvolupament de materials en els diferents àmbits de la Salut (atenció a les desigualtats, emocions, resolució de conflictes, violència, addiccions, medi ambient, alimentació...) aplicats a la formació integral de l'alumnat i el professorat.
  • Dificultats d'aprenentatge i disseny i avaluació de seqüències didàctiques de Ciències.Anàlisi de concepcions d'alumnes i docents i de manuals escolars i recursos educatius; disseny i avaluació de seqüències o unitats didàctiques de ciències que promoguen l'aprenentatge conceptual, procedimental i axiològic dels estudiants.
  • Qüestions sociocientíficas CSC i pensament crític en l'educació científica .Utilització de la història de la ciència i de les relacions ciència-tecnologia-societat (CTS) per a per a alfabetitzar científicament i motivar l'alumnat, ensenyar naturalesa de la ciència (NdC), contextualitzar-la, promoure l'argumentació i el pensament crític i qüestionar les pseudociències.
  • Ensenyament de les ciències per indagació en educació infantil, primària i secundària.Utilització de metodologies basades en la indagació i la investigació orientada per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències en les etapes de l'educació formal (segon cicle d'educació infantil, primària i secundària). Adaptació d'aquestes metodologies a les particularitats de cada etapa (Reggio Emilia, Centres d'interés, Racons, Projectes...).
  • Educació per a la sostenibilitat.Investigació en Educació per a la Sostenibilitat i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per a la seua atenció en el sistema educatiu i la formació del professorat, des de la seua visió holística fins a les diferents problemàtiques interrelacionades (consum responsable, drets humans, nova cultura energètica, mesures contra la contaminació, canvi climàtic, esgotament de recursos, degradació d'ecosistemes...).
  • Neurociències aplicades a l'educació científica.Estudi de la relació entre els mecanismes funcionals del cervell associats a l'aprenentatge i l'ensenyament de conceptes científics per mitjà de models (utilitzant la corporització), metodologies didàctiques i tecnologia educativa. Estudi de la transferència de coneixements de l'àrea de neurociència als docents i l'alumnat.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
JOSE RAFAEL CANTO DOMENECHDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
VALENTIN GAVIDIA CATALANMembreUniversitat de València - Estudi Generalprofessor-a honorari-a UVEG
CRISTINA SENDRA MOCHOLIMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
ANNA RAQUEL ESTEVE MARTINEZMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA ANGELES GOMEZ CLIMENTMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanente Laboral Ppl
IGNACIO GARCIA FERRANDISMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
DESAMPARADOS HURTADO SOLERMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
OSCAR RAUL LOZANO LUCIAMembreUniversitat de ValènciaAssociada/associat d'Universitat
MARIA CALERO LLINARESMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
PAULA TUZON MARCOMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
AMPARO VILCHES PEÑAMembreUniversitat de València - Estudi Generalprofessor-a honorari-a UVEG
OLGA MAYORAL GARCIA-BERLANGAMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
MARTA TALAVERA ORTEGAMembreUniversitat de ValènciaCatedratico U.
SANDRA PILAR TIERNO GOMEZMembreUniversitat de ValènciaAjudant Doctor/a
CARLOS CAURIN ALONSOMembreUniversitat de ValènciaAssociada/associat d'Universitat
MARIA TATIANA PINA DESFILISMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
RAQUEL DE RIVAS VERDES-MONTENEGROMembreUniversitat de ValènciaAyudante Doctor/a
RAFAEL PALOMAR FONSCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociat/da d'Universitat
RAFAEL PALOMAR FONSCol·laborador-aColegio El Pratprofessor-a
MARIA FRANCISCA PETIT PEREZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociada/associat d'Universitat
MARIA FRANCISCA PETIT PEREZCol·laborador-aCol·legi San Antonio de Paduaprofessor-a
ANTONIO JOSE MORALES HERNANDEZCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociada/associat d'Universitat
JOSE CARRASQUER ZAMORACol·laborador-aUniversidad de Zaragozaprofessor-a titular d'universitat
JENARO GUISASOLA ARANZABAL Col·laborador-aUniversidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateaprofessor-a titular d'universitat
FERNANDA OSTERMANNCol·laborador-aUniversidade Federal do Rio Grande do sul (Brasil)professor-a associat-da
MARIA MILAGROS TORRES GARCIACol·laborador-aUniversidad de las Palmas de Gran Canariaprofessor-a titular d'universitat
NIDIA TORRES MERCHAN Col·laborador-aUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaprofessor-a
Dulce María López ValentínCol·laborador-aUniversidad Pedagógica Nacional (México)professor-a
Zulma Muñoz BurbanoCol·laborador-aUniversidad de Nariño (Colombia)professor-a
 
CNAE:
  • Educación preprimaria.
  • Educación primaria.
  • Educación secundaria general.
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials
 
Paraules clau:
  • investigación en educación; factores de una práctica de calidad de la educación
  • Educación para la Salud; Promoción de Salud; Escuelas Promotoras de Salud
  • Enseñanza-aprendizaje; educación científica
  • Educación CTS; historia de las ciencias; pensamiento crítico; cuestiones socio científicas
  • Aprendizaje de las ciencias, formación del profesorado, enseñanza de las ciencias
  • Sostenibilitat, ODS, Canvi climàtic