Avaluació i intervenció en infància i adolescència: Variables psicosocioeducatives i emocionals implicades en la conducta prosocial - EVAIN

Referència del grup:

GIUV2015-236

 
Descripció de l'activitat investigadora:
L'activitat investigadora se centra en analitzar els contextos implicats en la conducta prosocial: família, escola i grups d'iguals, fonamentalment entorn de la família i els diferents tipus de família, variables relacionades amb la cohesió i la conflictivitat familiar, la violència filioparental, la jerarquia de valors, el desenvolupament prosocial i la conducta agressiva en xiquets i adolescents i la seua integració en un context intercultural. En concret, dirigim la investigació cap als Factors de protecció: que afavoreixen i potencien la conducta prosocial en l'adolescència i la infància: factors de protecció i vulnerabilitat davant l'agressivitat atenent variables personals, familiars, emocionals, escolars i de relació entre iguals. Els Tipus de família: donada la importància que té en el desenvolupament psicosocial de fills i filles, s'analitzen les variables considerant els diferents tipus de família i agressivitat/prosocialitat de fills i filles (discriminar entre famílies monoparentals, biparentals, homoparentals, estructura familiar, família biològica o adoptiva). L'Adolescència i Infància: anàlisi de les pràctiques i estils parentals, relacions d'amistat, violència de...L'activitat investigadora se centra en analitzar els contextos implicats en la conducta prosocial: família, escola i grups d'iguals, fonamentalment entorn de la família i els diferents tipus de família, variables relacionades amb la cohesió i la conflictivitat familiar, la violència filioparental, la jerarquia de valors, el desenvolupament prosocial i la conducta agressiva en xiquets i adolescents i la seua integració en un context intercultural. En concret, dirigim la investigació cap als Factors de protecció: que afavoreixen i potencien la conducta prosocial en l'adolescència i la infància: factors de protecció i vulnerabilitat davant l'agressivitat atenent variables personals, familiars, emocionals, escolars i de relació entre iguals. Els Tipus de família: donada la importància que té en el desenvolupament psicosocial de fills i filles, s'analitzen les variables considerant els diferents tipus de família i agressivitat/prosocialitat de fills i filles (discriminar entre famílies monoparentals, biparentals, homoparentals, estructura familiar, família biològica o adoptiva). L'Adolescència i Infància: anàlisi de les pràctiques i estils parentals, relacions d'amistat, violència de parella, assetjament i victimització, fracasse escolar i conductes de risc en adolescents i preadolescents, com l'abús d'alcohol juntament amb l'anàlisi de les competències emocionals en l'adolescència fonamentalment, però també en la infància. Altres variables a analitzar: ansietat, depressió, estrés, mecanismes d'afrontament i la relació amb els parells, parells prosocials-parells agressius.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Proporcionar respuestas, programas y recursos de prevencion e intervencion aplicada, en relacion a los contextos implicados en la conducta prosocial. El fin ultimo de nuestra investigacion, entre otras tareas, persigue la comunicacion a la comunidad cientifica de los resultados obtenidos; publicacion en revistes de impacto; elaboracion de protocolos de actuacion ante situaciones como el acoso entre iguales (bullying y cyberbullying), violencia en la pareja, violencia filioparental; cursos de formacion a padres y profesorado; diseño de programas de prevencion e intervencion dirigidos a fomentar la resiliencia o la proteccion personal ante la adversidad, en una etapa en la que se es especialmente vulnerable, como es la preadolescencia y adolescencia.
 
Línies d'investigació:
  • Processos psicològics i conducta prosocial.S'investiguen les variables implicades en la conducta prosocial versus agressiva contemplant els diferents contextos implicats en aquestes conductes: família, escola i grups d'iguals, fonamentalment entorn de la família i els diferents tipus de família, relacionades amb la cohesió i la conflictivitat familiar, la violència filioparental, la jerarquia de valors, el desenvolupament prosocial i la conducta agressiva en xiquets i adolescents, i la seua integració en un context intercultural. Fonamentant-nos principalment, en com, en els últims anys s'han incrementat diferents formes de violència en l'adolescència, violència entre iguals (bullying i ciberbullying), violència filioparental i violència de gènere (entre parelles), amb importants repercussions en l'àmbit personal, familiar, escolar i social. Les emocions, la falta d'autoregulació d'aquestes, la falta d'empatia, els mecanismes d'afrontament, la pressió d'iguals, el procés de socialització i els valors que la societat transmet són factors que poden estar darrere d'aquestes conductes. En concret, dirigim la investigació cap als factors de protecció: que afavoreixen i potencien la conducta prosocial en l'adolescència: factors de protecció i vulnerabilitat davant l'agressivitat atenent variables personals, familiars, escolars i de relació entre iguals. Els tipus de família: donada la importància que té en el desenvolupament psicosocial dels fills, s'analitzen les variables considerant els diferents tipus de família i agressivitat/prosocialitat dels fills i les filles (discriminar entre famílies monoparentals, estructura familiar, família biològica o adoptiva). L'adolescència: anàlisi de les competències emocionals en l'adolescència (11-18 anys), juntament amb les pràctiques i els estils parentals, fracasse escolar i conductes de risc en adolescents, com l'abús d'alcohol. Altres variables que cal analitzar: ansietat, depressió, estrés, mecanismes d'afrontament i la relació amb els parells, parells prosocials-parells agressius.
  • Determinants psicosocials del procés addictiu.Centrada en l'àmbit específic de les conductes addictives, en aquesta línia d'investigació es desenvolupen PROGRAMES d'intervenció per als joves sancionats per consum o tinença de substàncies addictives en la via pública, dins del qual constitueix un aspecte important l'adaptació de l'actuació a les característiques de cadascun dels col·lectius sobre els quals s'intervindrà ajustant-se a les múltiples diferències trobades entre els joves de diferents cultures i races. D'altra banda, també aquesta línia d'investigació es dirigeix a l'ADAPTACIÓ d'instruments atés que en els últims anys s'ha consolidat entre els menors d'edat espanyols un consum d'alcohol intensiu, amb el qual s'arriba en moltes ocasions a la intoxicació etílica i en el qual cada vegada és més notori i preocupant la incorporació d'adolescents dones entre 14 i 15 anys (Cortés, Giménez i Motos, 2012; Cortés, 2012; OED, 2013). D'aquest patró de consum es coneixen amb bastant exactitud les conseqüències que generen sobre el desenvolupament del cervell i les repercussions que això té a nivell d'atenció, processament i retenció de nova informació, control emocional (López et al., 2013; Crego et al., 2009; Guerri, 2010; Tapert, 2007), però no es disposa del mateix nivell de coneixement sobre fins a quin punt i de quina manera està interferint en el desenvolupament de cadascuna de les competències socials i personals que s'adquireixen a aquestes edats i que igual que les deterioracions en l'estructura cerebral, també repercutiran en el desenvolupament òptim d'aquests joves. Ha quedat en evidència que en aquest aspecte no és possible utilitzar instruments adaptats d'altres països, ja que el patró de consum difereix de manera notòria (OED, 2013).
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
PAULA SAMPER GARCIADirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtic/a d'Universitat
Equip d'investigació
Mª VICENTA MESTRE ESCRIVAMembreUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
ANA MARIA TUR PORCARMembreUniversitat de ValènciaEmèrit/a Universitat
ANNA LLORCA MESTREMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
ELISABETH MALONDA VIDALMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
LUCAS SERRANO PASTORMembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
ALFREDO ZARCO ALPUENTEMembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
MARIA TERESA CORTES TOMASCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
GUSTAVO CARLOCol·laborador-aUniversity of Missouriprofessor-a patrocinat-da
BELEN MESURADOCol·laborador-aConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina)metge-ssa
CONCETTA PASTORELLICol·laborador-aUniversità degli Studi de Roma "La Sapienza"professor-a
CRISTINA RICHAUDCol·laborador-aConsejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina)investigador-a doctor-a
MARTA CARRIQUE MARTINEZCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Estructura associada:
  • Psicologia Bàsica
 
Paraules clau:
  • Conducta Prosocial; adolescencia; infancia; familia; emociones; iguales; conducta agresiva
  • Determinantes psicosociales; adolescencia; juventud; proceso adictivo; binge drinking