Investigació en trastorns específics de l'aprenentatge i comorbiditats (ITEAC) - ITEAC

Referència del grup:

GIUV2018-431

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup d'investigació ITEAC, que té el seu origen en 2009, se centra fonamentalment en els dos trastorns del neurodesenvolupament més freqüents: els Trastorns Específics de l'Aprenentatge (dislèxia, disortografia, dificultats en comprensió i expressió escrita, dificultats en el càlcul i en la resolució de problemes matemàtics) i en el Trastorn per Dèficit d'Atenció amb Hiperactivitat (TDAH). Tots dos trastorns tenen una prevalença al voltant del 5-6%, amb gran persistència en l'adolescència i edat adulta, que ocasionen conseqüències negatives a nivell de funcionament personal, social, acadèmic o ocupacional (APA, 2014), raons que justifiquen el nostre interés en el seu estudi. Sota aquests paràmetres, s'articulen diferents línies d'investigació dedicades a l'estudi de les característiques dels trastorns específics de l'aprenentatge al llarg del cicle vital, anàlisi de l'impacte dels trastorns específics i comorbilitats en el pla personal, social, familiar, i ocupacional, així com l'anàlisi de programes de prevenció i intervenció en els trastorns específics de l'aprenentatge. Addicionalment, el grup ocasionalment s'interessa per altres temes com la prevenció i intervenció en...El grup d'investigació ITEAC, que té el seu origen en 2009, se centra fonamentalment en els dos trastorns del neurodesenvolupament més freqüents: els Trastorns Específics de l'Aprenentatge (dislèxia, disortografia, dificultats en comprensió i expressió escrita, dificultats en el càlcul i en la resolució de problemes matemàtics) i en el Trastorn per Dèficit d'Atenció amb Hiperactivitat (TDAH). Tots dos trastorns tenen una prevalença al voltant del 5-6%, amb gran persistència en l'adolescència i edat adulta, que ocasionen conseqüències negatives a nivell de funcionament personal, social, acadèmic o ocupacional (APA, 2014), raons que justifiquen el nostre interés en el seu estudi. Sota aquests paràmetres, s'articulen diferents línies d'investigació dedicades a l'estudi de les característiques dels trastorns específics de l'aprenentatge al llarg del cicle vital, anàlisi de l'impacte dels trastorns específics i comorbilitats en el pla personal, social, familiar, i ocupacional, així com l'anàlisi de programes de prevenció i intervenció en els trastorns específics de l'aprenentatge. Addicionalment, el grup ocasionalment s'interessa per altres temes com la prevenció i intervenció en violència i assetjament escolar, l'impacte d'altres trastorns del neurodesenvolupament en el context familiar, l'anàlisi de variables afectives en l'aprenentatge de segones llengües i la formació del professorat de diferents etapes educatives
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Analizar el perfil neuropsicologico y afectivo-motivacional de los trastornos especificos del aprendizaje, con y sin comorbilidades.
  • Analisis del impacto en el contexto familiar de los trastornos especificos del aprendizaje, con y sin comorbilidades.
  • Diseño y analisis de programas de prevencion e intervencion educativa basados en la evidencia en los trastornos especificos del aprendizaje.
 
Línies d'investigació:
  • Avaluació i intervenció educativa en trastorns específics de l'aprenentatge i comorbiditats..Aquesta línia tracta de millorar els nostres coneixements sobre els trastorns específics de l'aprenentatge i les seues comorbilitats al llarg del cicle vital, així com el disseny i l'anàlisi de l'efectivitat de programes de prevenció i intervenció basats en l'evidència empírica.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
MANUEL SORIANO FERRERDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
VICENTE FELIX MATEOCol·laborador-aConsellería d'Educacióprofessor-a associat-da
ELENA BLANCO ALONSOCol·laborador-aConsellería d'Educacióprofessor-a
Mª CARMEN CONTRERAS GONZALEZCol·laborador-aConsejería Educación - Junta Andalucíatècnic-a
MANUEL R. MORTE SORIANOCol·laborador-aUniversitat de València - Estudi Generalestudiant-a de doctorat UVEG
FRANCISCO NIEVAS CAZORLACol·laborador-aUniversidad de Almeríaprofessor-a titular d'universitat
PILAR SANCHEZ LOPEZCol·laborador-aUniversidad de Almeríaprofessor-a titular d'universitat
Elisa Piedra MartínezCol·laborador-aUniversidad del Azuay - Cuenca (Ecuador)professor-a titular d'universitat
 
CNAE:
  • Educación preprimaria.
  • Educación primaria.
  • Educación secundaria general.
  • Educación universitaria.
 
Estructura associada:
  • Psicologia Evolutiva i de l'Educació
 
Paraules clau:
  • TDAH, Dislexia, DAM,...