Cinema, imaginari i turisme - CITur

Referència del grup:

GIUV2019-447

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El Grup d'investigació CITur va nàixer l'any 2005 amb l'objectiu d'iniciar una línia de recerca centrada en l'anàlisi de les diferents interaccions entre el cinema, el turisme i l'imaginari social, parant especial atenció al cas espanyol. Per la diversitat de procedència i formació dels seus membres, el grup aborda la recerca del seu objecte d'estudi des d'una perspectiva interdisciplinària, aplicant-hi una metodologia de caràcter plural i integrador dels conceptes, mètodes i tècniques des de la teoria cinematogràfica, l'anàlisi textual, la història del cinema, la teoria i sociologia del turisme i els estudis culturals. Al llarg de la seua trajectòria, el grup ha desenvolupat diferents projectes de recerca, el primer dels quals (Ref. GV114/05) va centrar la seua activitat en l'anàlisi de la imatge d'Espanya modelada pel cinema espanyol al llarg de la seua història i en la manera en què aquesta imatge va consolidar o subvertir els estereotips culturals tradicionalment associats a l'espanyol. Després, el grup va mamprendre un segon projecte (Ref. HAR2011-27750), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat i centrat en les claus culturals, polítiques i econòmiques posades en...El Grup d'investigació CITur va nàixer l'any 2005 amb l'objectiu d'iniciar una línia de recerca centrada en l'anàlisi de les diferents interaccions entre el cinema, el turisme i l'imaginari social, parant especial atenció al cas espanyol. Per la diversitat de procedència i formació dels seus membres, el grup aborda la recerca del seu objecte d'estudi des d'una perspectiva interdisciplinària, aplicant-hi una metodologia de caràcter plural i integrador dels conceptes, mètodes i tècniques des de la teoria cinematogràfica, l'anàlisi textual, la història del cinema, la teoria i sociologia del turisme i els estudis culturals. Al llarg de la seua trajectòria, el grup ha desenvolupat diferents projectes de recerca, el primer dels quals (Ref. GV114/05) va centrar la seua activitat en l'anàlisi de la imatge d'Espanya modelada pel cinema espanyol al llarg de la seua història i en la manera en què aquesta imatge va consolidar o subvertir els estereotips culturals tradicionalment associats a l'espanyol. Després, el grup va mamprendre un segon projecte (Ref. HAR2011-27750), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat i centrat en les claus culturals, polítiques i econòmiques posades en joc pel cinema de ficció espanyol que ha mamprès la temàtica del turisme. En aquesta línia de recerca treballa, actualment, en un nou projecte finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (Ref. HAR2016-77734-P), l'anàlisi del qual se centra en la manera en què els espais naturals i urbans exhibits pel cinema de ficció espanyol funcionen com a factors en la promoció turística del territori. Per facilitar la transferència de resultats de recerca, el grup ha organitzat tres Jornades Internacionals de Recerca sobre el tema en què han participat investigadors de diferents universitats espanyoles i estrangeres i, paral·lelament, ha generat al llarg dels anys una publicació fluïda d'articles en revistes i capítols de llibres col·lectius centrats en el tema d'estudi. Així mateix, al llarg de la seua trajectòria, el grup ha establit xarxes de col·laboració amb investigadors d'altres universitats espanyoles i també compta amb membres d'universitats estrangeres, com la Université Paris-Est Marne-la-Vallée (França) i la Marquette University and Dartmouth College (EUA). A més, per al desenvolupament del nostre últim projecte, s'ha iniciat una col·laboració amb els grups TRAMA (de Comunicació Audiovisual) i TURESCO (Economia Social del Turisme) de la Universitat de Lleida, que actualment estan desenvolupant un projecte, les línies temàtiques del qual són similars a les del nostre grup.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Desarrollar un corpus de peliculas de tema turistico a partir de la produccion de cine español de ficcion surgido a lo largo de su historia.
  • Establecer las caracteristicas definitorias de ese cine español de tema turistico.
  • Analizar los estereotipos asociados a la cultura española que dicho cine de tema turistico refuerza, añade o subvierte.
  • Analizar la forma en que el cine español de ficcion viene interactuando con los intereses de la industria turistica a lo largo de su historia.
 
Línies d'investigació:
  • Imatge d'Espanya construïda per el cinema espanyol de ficció.Anàlisi de les estratègies discursives a través de les quals el cinema de ficció espanyol ha contribuït a configurar l'imaginari col·lectiu de l'espectador sobre Espanya i allò espanyol, ja siga consolidant els estereotips existents, transformant-los o fins i tot subvertint-los.
  • Interacción cinema i turisme.Estudi de les formes en què s'han relacionat la indústria turística i la cinematogràfica, essencialment des de l'etapa franquista del desenvolupisme fins a l'Espanya actual de les autonomies.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
ROSANNA MESTRE PEREZDirector-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
Equip d'investigació
SEBASTIAN SANCHEZ CASTILLOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
JORGE JUAN NIETO FERRANDOCol·laborador-aUniversidad de Lleidaprofessor-a contractat-da doctor-a
EUGENIA AFINOGUENOVACol·laborador-aMarquette University (USA)catedràtic-a d'universitat
ANNABEL MARTINCol·laborador-aDartmouth college,new hampshire (EEUU)professor-a associat-da
 
CNAE:
  • Actividades de producción cinematográfica y de vídeo.
  • Relaciones públicas y comunicación.
  • Actividades de los operadores turísticos.
 
Paraules clau:
  • imaginario, España, estereotipos, cine español de ficción, turismo virtual
  • producción cinematográfica, industria turística, planes de desarrollo franquistas, políticas autonómicas de desarrollo turístico.