Lectura Digital i estudis metaanalítics en educació - LED

Referència del grup:

GIUV2023-577

 
Descripció de l'activitat investigadora:
El grup de recerca en Lectura Digital i Estudis Metaanalítics en Educació s'especialitza en l'estudi de la comprensió lectora en entorns digitals, des d'una perspectiva multidisciplinària que engloba la psicologia educativa, la neurociència cognitiva, els estudis metaanalítics i la valoració d'avaluacions internacionals a gran escala en educació. Està format per membres que compaginen una llarga trajectòria investigadora internacional amb una àmplia experiència en trasllats a entitats locals i nacionals. El grup treballa assíduament amb laboratoris de la Universitat d'Oslo (Noruega), la Universitat de Poitiers (França), la Universitat de Tolosa (França), la Universitat de Pàdua (Itàlia), la Universitat de Wuppertal (Alemanya) o la Universitat Americana (EUA). El grup ha rebut finançament del programa d'excel·lència en R + D de l'Agència Estatal de Recerca, del programa de grups de recerca de la Fundació BBVA i del programa COST de la UE. Així mateix, el grup ha col·laborat amb nombrosos centres educatius, amb centres de formació com INTEF i CEFIREs del GVA, associacions com la Fundació Germán Sánchez Ruipérez, així com amb editorials educatives com Editorial VOCA. Finalment,...El grup de recerca en Lectura Digital i Estudis Metaanalítics en Educació s'especialitza en l'estudi de la comprensió lectora en entorns digitals, des d'una perspectiva multidisciplinària que engloba la psicologia educativa, la neurociència cognitiva, els estudis metaanalítics i la valoració d'avaluacions internacionals a gran escala en educació. Està format per membres que compaginen una llarga trajectòria investigadora internacional amb una àmplia experiència en trasllats a entitats locals i nacionals. El grup treballa assíduament amb laboratoris de la Universitat d'Oslo (Noruega), la Universitat de Poitiers (França), la Universitat de Tolosa (França), la Universitat de Pàdua (Itàlia), la Universitat de Wuppertal (Alemanya) o la Universitat Americana (EUA). El grup ha rebut finançament del programa d'excel·lència en R + D de l'Agència Estatal de Recerca, del programa de grups de recerca de la Fundació BBVA i del programa COST de la UE. Així mateix, el grup ha col·laborat amb nombrosos centres educatius, amb centres de formació com INTEF i CEFIREs del GVA, associacions com la Fundació Germán Sánchez Ruipérez, així com amb editorials educatives com Editorial VOCA. Finalment, diversos estudis del grup han aparegut en la premsa nacional i internacional, incloent notícies a "El País", "ABC", "Las Provincias", "CADENA SER", "TVE", "The Guardian" (Regne Unit), "Financial Times" (EUA), "Publico" (Portugal), "Gazeta do Povo" (Brasil) o "Frankfurter Allgemeine Zeitung" (Alemanya).
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Estudio de los procesos de comprension en lectura digital.
  • Transferencia de los avances cientificos sobre lectura hacia el ambito educativo y editorial.
 
Línies d'investigació:
  • Hàbits de lectura digital a casa i a classe.Aquesta línia pretén analitzar la relació entre els hàbits de lectura en dispositius digitals i els seus efectes en el desenvolupament de les habilitats de comprensió lectora de l'alumnat de primària i secundària.
  • Pràctiques lectores basades en l'evidència: anàlisis metaanalítiques i de bases de dades educatives..En aquesta línia, l'objectiu és identificar pràctiques de lectura basades en l'evidència a partir d'anàlisis metaanalítiques i bases de dades educatives a gran escala com PISA, PIRLS o NAEP. Aquestes avaluacions proporcionen orientació per millorar la pràctica de l'ensenyament i l'aprenentatge.
  • Programes dintervenció en comprensió lectora..L'objectiu d'aquesta línia de treball és desenvolupar i validar programes de foment de la lectura, tant tradicional com digital, en l'àmbit de l'Educació Primària i Secundària.
  • Efecte de la superioritat del paper..Analitzem els efectes del format de lectura (paper o digital) en la comprensió lectora, basant-nos en estudis als centres educatius, i els complementem amb metodologies de la neurociència cognitiva, com són les tècniques de registre dels moviments oculars i el registre d'electroencefalogrames (EEG).
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
LADISLAO SALMERON GONZALEZDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
AMELIA MAÑA LLORIAMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
CRISTINA VARGAS PECINOMembreUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
LAURA GIL PELLUCHCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
LUIS RAMOS SORIANOCol·laborador-aUniversitat de ValènciaAssociat/ada d'Universitat
LUIS RAMOS SORIANOCol·laborador-aCentro educativo Gençana CVcap de secció/servei
SANDRA MONTAGUD ROMEROCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
MARIA DEL CARMEN BLANCO GANDIACol·laborador-aUniversidad de Zaragozaprofessor-a ajudant-a doctor-a
MARIA VICTORIA GARCIA CUENCACol·laborador-aUniversidad Internacional Valenciana (VIU)professor-a col·laborador-a
 
CNAE:
  • Investigación y desarrollo experimental en ciencias sociales y humanidades.
 
Paraules clau:
  • lectura; digital; hábitos lectores
  • metaanalisis; educación; lectura
  • intervención; comprensión lectora; dificultades aprendizaje
  • medio; lectura; movimientos oculares; EEG