Socializ Grup d'Investigació - socializ

Referència del grup:

GIUV2023-542

 
Descripció de l'activitat investigadora:
Durant dècades, la recerca sobre la socialització parental ha analitzat les diferents accions socialitzadores dels pares i la seua relació amb l'ajust i el desenvolupament dels fills. L'anomenat model teòric bidimensional permet estudiar les accions socialitzadores dels pares a partir de dues dimensions teòricament ortogonals (afecte i gravetat) i quatre estils parentals (indulgent, autoritari, autoritari i negligent). El grup de recerca SOCIALIZ examina la validesa transcultural del model de socialització parental de quatre tipologies. D'altra banda, juntament amb la família, altres influències familiars i no familiars poden afectar l'ajust i el desenvolupament dels nens, com ara els companys, l'escola o la cultura. El grup de recerca SOCIALIZ també examina diferents factors de protecció i risc relacionats amb l'ajustament i el desenvolupament al llarg del cicle de vida, així com variables i factors educatius beneficiosos i perjudicials per a l'ajustament escolar. Una investigació de qualitat i rigor implica mesures vàlides i fiables. El grup treballa les mesures psicològiques, especialment la socialització dels pares i l'autoconcepte. L'agenda de recerca del grup també hi inclou...Durant dècades, la recerca sobre la socialització parental ha analitzat les diferents accions socialitzadores dels pares i la seua relació amb l'ajust i el desenvolupament dels fills. L'anomenat model teòric bidimensional permet estudiar les accions socialitzadores dels pares a partir de dues dimensions teòricament ortogonals (afecte i gravetat) i quatre estils parentals (indulgent, autoritari, autoritari i negligent). El grup de recerca SOCIALIZ examina la validesa transcultural del model de socialització parental de quatre tipologies. D'altra banda, juntament amb la família, altres influències familiars i no familiars poden afectar l'ajust i el desenvolupament dels nens, com ara els companys, l'escola o la cultura. El grup de recerca SOCIALIZ també examina diferents factors de protecció i risc relacionats amb l'ajustament i el desenvolupament al llarg del cicle de vida, així com variables i factors educatius beneficiosos i perjudicials per a l'ajustament escolar. Una investigació de qualitat i rigor implica mesures vàlides i fiables. El grup treballa les mesures psicològiques, especialment la socialització dels pares i l'autoconcepte. L'agenda de recerca del grup també hi inclou altres temes metodològics, com ara estadístiques robustes, anàlisi de poder i intervals de confiança.
[Llegir més][Ocultar]
 
Pàgina Web:
 
Objectius cientificotècnics:
  • Analizar la relacion entre la socializacion parental y el desarrollo de los hijos durante el proceso de socializacion y mas alla de la adolescencia
  • Investigar transculturalmente la socializacion parental y factores protectores y de riesgo para el ajuste y el bienestar
  • Estudiar variables intra y extrafamiliares y su relacion con el ajuste y el bienestar a lo largo del ciclo vital
  • Examinar factores protectores y de riesgo para el ajuste escolar
  • Desarrollar investigaciones sobre temas metodologicos e instrumentos de medicion de constructos psicologicos
 
Línies d'investigació:
  • Familia y socialització parental.Els processos familiars i les seues conseqüències biopsicosocials s'analitzen des d'un enfocament transcultural. Principalment, l'estudi de la socialització parental a través del model teòric bidimensional (afecte i severitat) de quatre estils (democràtic, indulgent, autoritari i negligent).
  • Temes metodològics.S'analitzen temes metodològics clàssics i la seua aplicació en la recerca, per exemple, l'estudi d'estadístiques robustes, l'anàlisi de potència i els intervals de confiança.
  • Estudi y desenvolupamente d'instruments de medició invariants.S'analitzen les mesures dels constructes psicològics (com ara, l'autoconcepte i la socialització parental) mitjançant l'anàlisi de la seua fiabilitat, validesa, estructura factorial (per exemple, l'AFC [anàlisi factorial confirmatòria]), així com la seua invariància per sexe, edat i país.
  • Ajustament escolar i educació.S'analitzen els factors de protecció i risc per a l'adaptació i èxit a l'escola, per exemple, l'estrès acadèmic, l'autoconcepte, la implicació acadèmica, el rendiment i la procrastinació. També la contribució de la família, els iguals i el professorat a l'adaptació escolar.
  • Desenvolupament i benestar al llarg del cicle vital.Els factors de protecció i risc per al benestar psicosocial s'analitzen des d'una perspectiva del cicle vital. Especialment, la contribució de la família, l'escola i els iguals al desenvolupament infantil i adolescent, així com la relació posterior amb el desenvolupament en la vida adulta.
 
Components del grup:
Nom Caràcter de la participació Entitat Descripció
JOSE FERNANDO GARCIA PEREZDirector-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
Equip d'investigació
OSCAR FERNANDO GARCIA BUELGAMembreUniversitat de ValènciaProf. Permanent Laboral Ppl
MARTA ALCAIDE NAVARROMembreUniversitat de ValènciaPersonal Investigador
RAFAEL GARCIA ROSCol·laborador-aUniversitat de ValènciaCatedràtica/Catedràtic d'Universitat
MARIA DEL CASTILLO FUENTES DURANCol·laborador-aUniversitat de ValènciaTitular d'Universitat
 
CNAE:
  • Educación universitaria.
 
Paraules clau:
  • socialización parental; afecto; severidad; estilos parentales; autorizativo; autoritario; negligente; indulgente
  • estadísticos robustos; potencia estadística; intervalos de confianza
  • medición; invarianza; análisis factorial; fiabilidad; validez; estudios tranculturales
  • estrés académico; autoconcepto; implicación académica; rendimiento; escuela; profesores
  • adolescencia; vida adulta; bienestar; desarrollo psicosocial; familia