La Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset acull, del 3 de febrer al 20 de març, l’exposició ‘Història Natural, la col·lecció infinita’, una mostra que compila l’últim treball pictòric de la col·lecció de Nuria Rodríguez, artista i professora. La mostra s’obri al públic hui, a les 20 hores.
L’exposició ‘Història Natural, la col·lecció infinita’ proposa a l’artista/col·leccionista com a un recol·lector d’imatges, objectes i curiositats que transforma i refà, un productor que cerca noves ubicacions en el seu mostrari per a dialogar constantment amb ells, intentant traçar un mètode de treball que li porte a les pintures.
De fet, en l’exposició es presenta una taula de muntatge amb vitrines i caixes que mostren materials de treball i reconstrueixen l’espai de l’estudi a través de les pàgines de diversos àlbums classificats per dates, esbossos pintats i objectes oposats, al costat d’audiovisuals que exhibeixen aquest procés creatiu de treball per a mantindre una actitud de permanent curiositat enfront de la quotidianitat de les coses.
Aquestes trobades casuals i improvisades adquireixen, en alguns casos, una aparença que recorda a les làmines científiques de l’‘Encyclopèdie’ de Diderot i D’Alembert, els recorreguts textuals de la qual juguen amb els significats oberts de les imatges. Tal és el cas de les obres ‘La clave de los sueños’ i ‘Invierno 1573’.
Nuria Rodríguez explica que la pintura es va fent en alternar fases més intuïtives on la brotxada, la taca i el color adquireixen tot el protagonisme per a deixar pas a una fase més reflexiva on sorgeix el relat, la narració d’elements discordants entre si i que interroguen amb estranyesa l’espectador.
Aquest ‘atles de l’impossible’ proposa una reflexió sobre les maneres de veure, sobre com es guarden i ordenen coses per a relacionar-se amb el món i entendre-ho. Des que Plini el Vell intentà compilar tot el saber de la seua època en la seua ‘Història Natural’ fins a l’actualitat, són molts els mecanismes que han ajudat l’ésser humà a donar forma a l’arqueologia de la memòria: diccionaris, enciclopèdies, catàlegs, inventaris, mostraris, llistats…
Després de les seues últimes exposicions individuals en les galeries Cuatro de València (‘El desorden de las cosas [Pensar, mirar, pintar]’, abril-maig de 2014) i Estampa de Madrid (‘Historia Natural [tomo XXIII]’, octubre-novembre de 2015), Nuria Rodríguez arredoneix amb aquesta el seu projecte pictòric que, ara, s’enriqueix amb un muntatge ampliat on els quadres s’acumulen al costat d’objectes, imatges, llibres i també vídeos del procés en una experiència total, una sensació que obliga l’espectador a la contemplació minuciosa del tot i a fixar-se en els seus detalls com a pistes per a poder ordenar el món, classificar-ho i pensar-ho.
L’horari de visites és: de dimarts a dissabte, d’11 a 14 i de 18 a 20:30 hores; i diumenge, d’11 a 14 hores.
Sobre l’artista
Nuria Rodríguez és artista i docent. Professora titular en la Universitat Politècnica de València. Doctora en Belles Arts i titulada en Disseny Industrial per l’Escola Superior de Disseny de València.
Com a artista la seua tasca se centra en la pràctica de la pintura que entén com un procés d’assemblatge entre imatges preexistents de qualsevol naturalesa, que es reconstrueixen en escenaris i situacions fictícies, en les quals cada fragment importat “actua” com a ingredient escènic, contribuint en la seua interacció amb insòlites fusions i significats. Ha realitzat diverses exposicions individuals ‘Historia Natural [tomo XXIII]’ (2015), ‘El desorden de las cosas. [Pensar, mirar, pintar]’ (2014), ‘Álbum, Atlas, cuadernos de notas’ (2010). Participa en la mostra itinerant ‘La presencia y la figura’, organitzada pel Consorci de Museus, i en la mostra internacional ‘Trazos urbanos’. També ha exposat els seus projectes en altres mostres col·lectives i internacionals (Espanya, Argentina, França, Brasil, Itàlia, EUA, Mèxic i Taiwan).
Comissària de la primera mostra interactiva ‘Pensar con las manos. Isidro Ferrer & Pep Carrió’ en 2013 desenvolupada per Unit experimental, equip investigador multidisciplinari, especialitzat en Realitat augmentada aplicada a esdeveniments culturals del que és directora. La mostra es va presentar al Museo ABC del Dibujo y la Ilustración a Madrid i a la Facultat de Belles Arts de València.
Autora de l’assaig ‘Los textos de la mujer artista durante las primeras vanguardias (1900-1945)’ en l’editorial Institució Alfons el Magnànim que se centra en la recuperació de la memòria de la dona artista a través dels seus escrits.
Data d'actualització: 3 de de febrer de 2016 08:00.
Llista de notícies