• Notícies

Especialistes de la Universitat assessoren sobre turisme els ajuntaments de l'interior valencià

Imatge de grup dels participants.

Els alcaldes i/o regidors dels municipis de l'interior valencià s'han donat cita aquest cap de setmana a Cofrentes, on s'han celebrat les primeres jornades ‘Universitat de València i Turisme d'Interior Valencià: reflexions entorn d'un sector econòmic de present i futur’. Aquesta iniciativa de la Universitat de València i el Patronat Provincial de Turisme València Terra i Mar pretén crear un fòrum que ajude a reflexionar, potenciar i gestionar adequadament les possibilitats turístiques de les terres del món rural valencià a través de les aportacions dels especialistes de la Universitat en aquesta matèria.

El Balneari de Cofrentes ha acollit aquestes primeres jornades. Més de 30 ajuntaments de l'interior valencià han assistit a aquesta trobada en el qual al llarg de divendres i dissabte (9 i 10 de novembre) s'ha analitzat la problemàtica actual del sector turístic i aportant propostes i iniciatives noves. L'acte d'obertura es va celebrar divendres. Van inaugurar les jornades el vicerector de Participació i Projecció Territorial, Jorge Hermosilla; l'alcalde de Cofrentes, Raúl Ángel Balufo; i el diputat de Turisme, Ernesto Sanjuán.

Raúl Ángel Balufo va voler agrair l'oportunitat que Universitat i Diputació li han donat al permetre que el municipi que dirigeix siga la seu d'aquestes jornades, a més va manifestar que “desitja que tots els alcaldes i/o regidors tornen als seus municipis amb les claus per a assolir un turisme de qualitat”.

Jorge Hermosilla, vicerector de Participació i Projecció Territorial, va apuntar que l'objectiu d'aquestes jornades és “facilitar nocions bàsiques del turisme de l'interior, analitzar la realitat del sector a partir de la informació que puguen oferir especialistes en aquest àmbit”. Per altra banda, va destacar “la qualitat i quantitat de l'oferta turística de Cofrentes, que gràcies al seu Balneari s'ha convertit en una referència en gestió empresarial i turística en l'interior valencià”.

Ernesto Sanjuán, diputat de Turisme, va lloar la il•lusió amb què els alcaldes han rebut aquestes jornades, i va assenyalar que “en aquest moment de crisi cal donar protagonisme al turisme doncs segueix sent un gran motor que permet que moltes persones tinguen un mitjà de vida”.

Miguel Ángel Fernández, director del Balneari de Cofrentes, va tenir un lloc destacat en els discursos d'obertura de les jornades. Va rebre felicitacions per part de la Universitat, la Diputació de València i el Consistori de Cofrentes; els assistents li van homenatjar amb un calorós aplaudiment per haver estat premiat recentment amb la Medalla del Mèrit turístic en Sostenibilitat i Qualitat, guardó que ha rebut com reconeixement per haver apostat per la qualitat i la innovació com estratègies de negoci.

El concepte de turisme i els recursos territorials de l'interior valencià
Oto Luque i Aigües, catedràtic de Psicologia Social, va obrir el torn de les conferències reflexionant sobre “El concepte de turisme avui, què significa?”. Per a ell, “qualsevol territori té potencial de desenvolupament turístic, tots els municipis tenen característiques singulars que han de ser posades en valor per a atraure a turistes”.
Segons Oto Luque, “el fenomen turístic està lligat a un model de societat, de valors i estil de vida. Ara estem en un context de crisi econòmica però, encara així, la gent continua tenint vacances, i per a aconseguir que visiten el nostre municipi hem de perfilar el tipus de turista que volem, així com planificar l'activitat turística (expectatives, coherència en l'oferta, professionalitat, satisfacció del client, etc.)”.

Emilio Iranzo García, professor del Departament de Geografia, ha oferit la segona ponència, titulada “Els recursos turístics de l'interior valencià. Una panoràmica territorial”. Iranzo ha assenyalat que “les localitats d'interior són riques en recursos territorials (Parcs Naturals, microrreserves, monuments naturals, volcans, coves, rius…) que tenen un gran potencial turístic i poden explotar-se possibilitant un gran desenvolupament local”.

Per a Emilio Iranzo, “és necessari portar a terme tasques d'identificació, diagnòstic i potenciació dels recursos territorials de l'interior valencians, doncs tots ells representen la matèria primera del desenvolupament turístic i, al costat de l'oferta d'allotjament, infraestructures i recursos humans, configuren el producte turístic de l'interior valencià.”.

Competitivitat, experiència i empresa familiar en el turisme rural
Amparo Cervera, catedràtica de Comercialització i Investigació de Mercats, ha obert la sessió de conferències vespertina reflexionant al voltant de La “gestió de l'experiència del turista per a la posada en valor dels recursos d'una destinació d'interior valencià”. Per a ella, “el mercat turístic és canviant, s'enfronta contínuament a transformacions demogràfiques (estructura de la llar, esperança de vida), soci-culturals (consumidors més formats i exigents) i geogràfiques (globalització, interactivitat i tecnologia sense barreres). Per això hem d'adaptar la nostra gestió millorant la competitivitat i fomentant l'experiència del client”.

Segons Amparo Cervera, “el consumidor actual es guia per la motivació de viure experiències úniques amb la seua participació activa en les mateixes. Per això, hem d'atraure al turista fomentant la seua experiència amb nosaltres, hem d'intentar que el client quede satisfet en tot el procés de l'experiència: inspirar al turista, ajuda en la planificació, la compra, la reserva, el viatge… i animar-li a compartir la seua experiència, que ens faça el màrqueting viral”.

La segon ponència de la vesprada, a càrrec de César Camisón, catedràtic de Direcció d'Empreses, va analitzar la situació de “l'empresa familiar en el turisme rural: importància, característiques i competitivitat actual”. Camisón va assegurar que “la rendibilitat i la productivitat de les empreses familiars han caigut en picat des de fa deu o dotze anys, i avui dia és molt inferior a la de les empreses no familiars”.

El catedràtic de Direcció d'Empreses va finalitzar la seua ponència explicant què poden fer els responsables públics per a millorar la competitivitat de l'empresa turística familiar: “reconèixer el caràcter singular d'aquest tipus d'empreses i afavorir el seu desenvolupament mitjançant la reducció de costos fiscals dels canvis generacionals, incentivar l'esperit emprenedor familiar, col•laborar a facilitar l'accés al finançament, impulsar activitats que ajuden a enrobustir l'equip directiu i humà de l'empresa familiar, facilitar la seua adaptació al canvi tecnològic i finalment desenvolupar accions que incentiven la implantació d'instruments de regulació i coordinació de família i empresa”.

El cas del balneari de Cofrents
Miguel Ángel Fernández Torán, director del Balneari de Cofrentes, es va encarregar de tancar la sessió de conferències amb una ponència titulada “Concepte i materialització d'una destinació turística singular: el complex del Balneari de Cofrentes”.

Miguel Ángel Fernández ha explicat detalladament el procés de creació del Balneari, i com han arribat a ser avui dia una de les empreses més importants del territori valencià. Per a Miguel Ángel Fernández, la clau en qualsevol empresa ha de ser “la sostenibilitat que s'aconsegueix tenint bons clients. A més has de tenir un bon producte i ser capaç d'adaptar aqueix producte als canvis que es produïsca en els clients. Identificar els millors segments de mercat i localitzar els canals de comercialització també és vital per a mantenir i fer que l'empresa cresca”.

Conclusions i visites guiades
L'última part de les jornades es va dedicar al Fòrum de debat. Els alcaldes i/o regidors van intervenir per a fer preguntes o reivindicacions, mentre que els especialistes de la Universitat van tractar de solucionar totes els dubtes i aportar el seu punt de vista al debat. Per a finalitzar la sessió el vicerector Jorge Hermosilla va concloure que, en la seua opinió, “organitzar aquesta trobada ha estat un encert, doncs hi ha una necessitat manifesta per part dels Ajuntaments de l'interior d'assessorament”. A més, ha assegurat que “és molt important insistir en les relacions entre els diferents actors: administracions públiques, universitats i empresaris, necessitem un pla a nivell municipal o supramunicipal i elaborar un pla estratègic”. Jorge Hermosilla ha destacat la “importància de la gestió, la comercialització i del lideratge, com claus de l'èxit empresarial”, i per a finalitzar, ha insistit en el compromís de la Universitat amb els ajuntaments valencians”.

L'alcalde de Cofrentes, Raúl Ángel Balufo, ha valorat les jornades com “un veritable èxit”, també va destacar que se sent orgullós dels empresaris del seu municipi que han erigit a la localitat de Cofrentes com una referència empresarial en tots els àmbits.

D'aquesta manera conclou la sessió de conferències, però hui dissabte les jornades continuen. Des de les 9 hores, una sèrie de visites guiades mostraran als assistents les experiències de turisme d'interior: l'oferta turística de Cofrentes i el seu Balneari. A les 12hores es procedirà a l'acte de clausura.

Amb aquesta iniciativa la Universitat de València, a través del Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial, pretén transmetre els coneixements del personal docent i investigador de la UVEG a les entitats locals valencianes, amb la intenció que posen en pràctica en els seus municipis les idees que han obtingut dels especialistes de la Universitat.

Aquestes jornades de turisme naixen amb una vocació de continuïtat. En els primers mesos del pròxim any se celebrarà una segona trobada, però en aquest cas es dedicarà al turisme litoral i se celebrarà en la ciutat de Cullera.
 

Data d'actualització: 10 de novembre de 2012 22:30.

Llista de notícies
 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies