Harvard inclou en el seu canal Youtube un debat promogut per un professor de la Universitat de València

Moment del col·loqui.

La Universitat d'Harvard ha inclòs en el seu canal de YouTube el Segon Col·loqui Internacional IECO-RCC, organitzat en abril per Manuel Guillén, professor del departament de Direcció d’Empreses ‘Juan José Renau Piqueras’ i director de la Càtedra Internacional IECO-UNESCO.

En aquesta segona edició es va abordar la incidència de les motivacions en el treball i en la confiança organitzativa. El col·loqui va ser moderat per William English, del Centre per a l'Ètica Edmond J. Safra de la Universitat d'Harvard, i van intervenir com a ponents: la professora Sandra Waddock, de l'Escola de Direcció d’Empreses del Boston College; Donna Hicks, del Centre per a Assumptes Internacionals Weatherhead de la Universitat d'Harvard; Tomás Baviera, de l'Institut per a l'Ètica en la Comunicació i les Organitzacions (IECO); i el professor Guillén, de la Universitat de València. El seminari va tenir lloc en la seu del RCC (Reial Col·legi Complutense a Harvard) i van assistir una trentena de directius i acadèmics de l'àrea de Boston. 

En la seua introducció al col·loqui, William English, de la Universitat d'Harvard, va subratllar la necessitat de revisar els pressupostos de les teories més difoses sobre les motivacions, a la recerca d'enfocaments que superen concepcions de l'ésser humà excessivament egoistes i materialistes. 

El professor Guillén, de la Universitat de València, va centrar el debat en l'anàlisi de les teories clàssiques de la motivació que s'exposen habitualment en les escoles de negoci i en moltes universitats de tot el món. En la seua intervenció va proposar un model ampliat de les motivacions en el qual s'incorporen de manera explícita la dimensió ètica, espiritual i de donació i benevolència. Aquesta última idea va ser subratllada per Tomás Baviera, sotsdirector de l’IECO i doctor per la Universitat de València. 

Baviera va citar la coneguda elegia de Miguel Hernández al seu amic Ramón Sijé per a il·lustrar de quina manera es conreen relacions en les quals se cerca el bé de l'altre, segons ho proposa Aristòtil. Aquest plantejament també pot cabre en les organitzacions, com recentment ha assenyalat Michael Sandel. Baviera va insistir en la necessitat de transcendir una lògica exclusivament instrumental en les relacions professionals per a obrir-se a una lògica del do capaç de moure a comportar-se de manera desinteressada en el tracte interpersonal dins de les organitzacions. 

Per la seua banda, la professora Sandra Waddock, del Boston College, va posar l'accent que els directius d'empreses foren capaços d'adquirir la “saviesa pràctica”, un coneixement que sàpia contribuir a l'interès comú de la societat, no solament aportant béns i serveis veritablement útils sinó també bons i estètics.

En la seua intervenció la professora Donna Hicks, de la Universitat d'Harvard, va subratllar la idea que no n'hi ha prou amb reconèixer la dignitat dels treballadors per a superar els conflictes en les organitzacions. Segons Hicks, autora d'un llibre sobre la dignitat humana que ha sigut betseller a EUA, cal tractar a cada persona conforme a la seua dignitat, amb les implicacions que açò té en les relacions humanes en l'àmbit professional.

Manuel Guillén va quedar impressionat per l'interès que aquest segon col·loqui va despertar en els participants. A la seua tornada a València va comentar: “La totalitat dels assistents ens ha felicitat pels continguts del col·loqui, i han demanat participar de nou en la pròxima edició l'any que ve”. El professor Guillén va destacar que al públic –integrat per acadèmics de més d'una desena de prestigioses universitats i per directius de conegudes empreses de l'àrea de Boston- “no li va importar dedicar un matí sencer a reflexionar sobre l'ètica i el seu paper per a conformar organitzacions més humanes. Açò és senyal de la importància que té actualment fomentar aquest tipus de seminaris interdisciplinaris”.

El col·loqui ha sigut organitzat conjuntament per l'Harvard RCC i per l0IECO (Institut per a l'Ètica en la Comunicació i les Organitzacions). Aquest Institut, dirigit pel professor Guillén, té com a fi ampliar el coneixement i promoure el pensament crític sobre el paper de l'ètica en l'administració, adreça i comunicació en les organitzacions, a través de la recerca, de la formació i de l'assessorament. L’IECO col·labora amb universitats i altres centres de recerca compromesos amb la promoció de l'ètica en el comportament humà. 

La segona edició del col·loqui pot seguir-se íntegrament en:
http://links.uv.es/SjE0AXx
 

 

 

Data d'actualització: 7 de de maig de 2014 11:47.

Llista de notícies