University of Valencia logo Logo Inter-university Institute López Piñero Logo del portal

.

Institut Interuniversitari López Piñero. Palau de Cerveró

.

Col·lecció cientificomèdica permanent en el Palau Cerveró

.

Dibuix de S. Ramón y Cajal

.

Biblioteca Historicomèdica "Vicent Peset Llorca"

.

Teachers of the Faculty of Medicine (1922)

.

Calligraphy of diseases

Seminari "A Legal poison. How poisonous lead paint industry long remained dominant despite occupational health and safety regulation. France, 1820-1926."

 

El meu treball abordarà la qüestió crucial de la salut i la seguretat en el treball durant l'era industrial, emfatitzant la història del creixement, l'ús massiu i la regulació final d'un producte tòxic: la cerusa (també conegut com albayalde o blanc de plom), responsable de l'enverinament per plom (o saturnisme) dels treballadors que ho produeixen i dels pintors que ho usen. Partint d'un treball empíric a través d'una àmplia gamma d'arxius, que constitueixen el nucli del meu treball actual, investigaré la interacció global que porta el tema de salut i seguretat ocupacional a estar en l'agenda política durant l'era de la industrialització.

Sostinc que l'Estat Francés va estar durant un segle en el centre d'una complexa trama de poder i interessos per a establir una societat industrial saludable. Sent interromput per diverses revolucions i colps d'estat durant el segle XIX (cinc règims polítics), l'Estat Francés va abordar de forma irregular el tema de la salut i la seguretat en el treball. En ser un fantasma aterrorizador, el tema de la pintura amb plom va mobilitzar a múltiples interessats com a homes d'estat, fabricadors, empleats i sindicats, científics i metges, polítics i opinió pública, i també a algunes organitzacions internacionals. Tots aquests protagonistes van tractar d'aconseguir el seu objectiu, ja fóra prohibir la pintura amb plom o no, fent el seu propi camí a través de l'autoritat de l'Estat. De tant en tant, l'Estat (considerat en diferents escales: govern, Parlament, autoritats locals, etc.) va assumir la seua responsabilitat en l'engegada de la regulació ambiental i sanitària. Per contra, en altres ocasions, es va mostrar impotent i absent de les creixents apostes de salut i seguretat. La història de la pintura amb plom i l'Estat pot servir com un referent històric per a reevaluar altres problemes de salut i seguretat durant el segle XX.

Breu biografia
Judith Rainhorn, alumna d'Ecole normale supérieure (París), és ara catedràtica d'Història Social en la Universitat Paris-1 Panthéon-Sorbonne. Després de desenvolupar un estudi comparatiu sobre la història de les migracions internacionals (PhD, 2001), els seus interessos de recerca es van traslladar a les qüestions ambientals i de salut entre les poblacions urbanes de França, Europa i EE. UU. (Segles XIX-XX), des d'una perspectiva comparativa i transnacional. El seu interès especial està en les condicions sanitàries en el lloc de treball, les malalties ocupacionals i els seus perills, amb una atenció especial en la història de la intoxicació professional per plom. Actualment també està treballant en la figura de la doctora Alice Hamilton, mèdica pionera de malalties industrials als Estats Units a principis del segle XX.

Les seues publicacions inclouen llibres com Paris-New York: des migrants italiens , 1880-1930 (CNRS Ed., 2005), Vivre avec són étrange voisin (Rennes UP, 2010), A History of the Workplace: Environment and Health at Stake (Routledge), 2014, amb Lars Bluma) i Santé et travail à la mine, s. XIX-XXIe, PU Septentrion, 2014. Pròximament apareixerà Legal Poison, dedicat al tema de la conferència (Presses de Sciences po , 2018).

DURATION: 159 min