University of Valencia logo Logo Inter-university Institute López Piñero Logo del portal

ALUMNES DE L’IES ANTONI LLIDÓ GUANYADORES DEL PREMI ANTONI QUINTANA I MARÍ

  • November 22nd, 2019
Premi Antoni Quintana i Mari

Els proppassats dies 15 i 16 de novembre tingué lloc la XVII Jornada sobre la Història de la Ciència i l'Ensenyament "Antoni Quintana i Marí". L'organització estigué a càrrec de Maria Rosa Massa i Carmel Ferragud.

La participació va ésser bastant nodrida, amb 37 autors i 22 comunicacions. Tres sessions, moderades per Maria Rosa Massa, Carmel Ferragud i Mònica Blanco, van estar dedicades a "Experiències i propostes didàctiques en la Història de la Ciència". En aquestes, docents de diferents nivells educatius, des de l'Educació Primària fins a l'ensenyament universitari, posaren de manifest experiències pròpies dutes a l'aula, on la història de la ciència ha estat un motor per ajudar a entendre qüestions de matemàtiques, física, química o farmàcia, quan no simplement han estat utilitzades per comprendre la història local, o bé analitzar la perspectiva de gènere en la ciència. Una altra sessió moderada per Fàtima Romero va estar dedicada a "L'educació científica en la història". Finalment, amb motiu de la commemoració del 150è aniversari de la publicació de la primera taula periòdica de Mendeléiev, una de les sessions, moderada per Pere Grapí, hi va estar dedicada. La sessió va permetre contemplar la taula periòdica tant des de la perspectiva de la història com de l’ensenyament de la química.

En el marc de la Jornada, com és habitual, van ser lliurats els XVII premis "Antoni Quintana i Marí", aquest any coordinats per Mònica Blanco.

En la categoria d'Educació Secundària va guanyar el treball "Elemental, benvolgut Watson! Literatura policíaca i ciència", les autores del qual foren quatre alumnes de l'Institut Antoni Llidó de Xàbia, Amaya Campos, Laura Calavia, Sabrina Caserta i Yasmina Bengarda. Aquest premi té l’objectiu fonamental de despertar l’interès per l’estudi i la recerca de la història de la ciència i de la tècnica entre estudiants i professorat d’ensenyament secundari. El treball ha estat dirigit per les professores   Esther Galbis i Catalina Luque i porta el títol: Elemental benvolgut Watson: literatura policíaca i ciència. Estudia com es reflecteix la ciència en diversos exemples de literatura policíaca i detectivesca dels segles XIX i XX.  Entre els productes finals del treball hi havia una investigació sobre el cas Lafarge per la qual van contar amb la col·laboració del professor José R. Bertomeu de l’Institut Interuniversitari López Piñero (seu de València).

https://www.uv.es/uvweb/instituto-universitario-historia-medicina-ciencia-lopez-pinero/es/noticias/visita-del-ies-antoni-llido-al-instituto-interuniversitario-lopez-pinero-1285923348040/Novetat.html?id=1286078131290

En la categoria de Batxillerat el treball guanyador fou el jove Artur Farriols Raimí de l'Institut d'Argentona, amb el treball "Francesc Terrades i Pla (1873-1963)". Els autors tingueren l'ocasió de presentar de manera brillant el seu treball.

La jornada va cloure amb la conferència de Josep Simon "La Màquina Universal: mètode infal·lible per resoldre qualsevol problema pedagògic mitjançant la intuïció històrico-científica". Amb aquest títol tan provocador Josep va fer un recorregut per les tecnologies aplicades a l'ensenyament de la ciència en diferents contextos, particularment el llatinoamericà, del qual és gran coneixedor. Les seues reflexions provocaren preguntes i debat que s'hagué d'interrompre perquè tocava plegar i descansar una mica el cap de setmana.

Amb tot, l'organització va recordar que les actes de la Jornada seran, una vegada més, una realitat en quant els autors envien els seus treballs i siguin revisats i editats convenientment. I, com no podia ser d'altra forma, emplaçaren per a les properes Jornades.