Cascades d'idees per a aprendre a emprendre en cabanyes de tova i sense cobertura

  • Chair for Business Culture
  • July 15th, 2022
 
Cascades d'idees per a aprendre a emprendre en cabanyes de tova i sense cobertura

La Steve Jobs de la genètica, Angela Pérez, el Bill Gates de la mobilitat, Juan Bueno, l'especialista en coaching per a emprenedors, Guzmán López, l'aventurer Juan Manuel Baixauli i l'impulsor de la ciberseguretat, Miguel Ángel Juan s'uneixen per a transmetre com emprendre i triomfar en l'intent

Ángela Pérez va començar en un garatge l'any 98 amb els 18 milions de pessetes prestats per familiars. I ara és la Steve Jobs de la genètica i és valenciana. Llavors només hi havia 15 grups de científics en el món que podien seqüenciar ADN i ella sabia que era tecnologia del futur, però els metges no van entendre els seus productes. Així que es van dedicar a la seguretat alimentària. El seu primer client va ser DACSA. Hui Health in Code seqüència per a 400 empreses en seguretat alimentària i milers de clients en biomedicina amb 6 laboratoris a Espanya, 215 empleats i factura 37,5 milions d'euros. Són l'empresa més gran d'Espanya i una de les 9 a Espanya que existeixen en aquests moments. Ara treballen en la medicina preventiva.

Ángela Pérez, igual que la resta de professors-coach conviuen i xarren amb els 15 alumnes en un networking més real perquè no hi ha cobertura, la llum es va a estones, el wifi funciona una hora al dia i els oasis, les haimes i les palmeres són part de l'equip. Agmad el guia és essencial per a entendre la cultura àrab igual que els amfitrions, Juan Muñoz i Najia El Mountasser amos de Hara Oasi enmig del Palmerar i construït amb tova, palla i canya per a recuperar la tradició artesanal de construcció marroquina ja en desús. Un somni de tots dos després de crear Casa Juan en el desert del Sàhara i Donar Kamar al costat dels estudis de cinema més grans d'Àfrica i la kasbah Tourirte, patrimoni de la Humanitat. I en el vespre van comptar com aconseguir somnis i també com han rebut a hostes famosos com Brad Pitt, Angelina Jolie, Ridley Scott o Orlando Bloom. Recórrer el món de fotògraf i fer llibres per a la Unesco és l'altre treball d'aquests emprenedors que viuen el millor de totes dues cultures. Ja en Tamnougalt, un poblat quasi abandonat però de gran bellesa històrica, ens sorprenen un parell de portes restaurades per la Junta d'Andalusia. Ací la conservació del patrimoni és cosa d'estrangers.

Guzmán López d'Explorant el Kilimanjaro va aconseguir que cada alumne fera una introspecció a través de diferents tècniques, per a descobrir quins són els seus valors reals, els que els mourà a crear la seua empresa, a desenvolupar la seua passió, perquè no es pot dividir l'empresa de la persona que la crea, perquè són tot un i unir la teua personalitat al teu projecte és un must per a tindre èxit.

Juan Bueno va explicar el seu creixement i com una empresa Valenciana amb delegació a Madrid posa el seu know-how de 12 anys per a millorar la mobilitat en ciutats com Conca a l'Equador, Aigües Calentes a Mèxic o Medellín a Colòmbia i per descomptat també a Espanya. Va transmetre que estar enamorat del teu projecte és fonamental però no sols això sinó que hi ha generar una necessitat en la societat, satisfer demandes i ajudar a complir objectius perquè les empreses funcionen.

I després d'una xarrada intermitent, com totes, interrompuda per tantes ments curioses, el grup emprenedor recorre les muntanyes del Sagro o un desert volcànic esculpit en tons verds i negres minerals sobre una base marró com de tova, com feien abans ací les cases. En aquesta zona es nota la influència iemenita i de la península aràbiga des que van arribar en el segle VII. Travessen també antics pobles fortificats per les lluites berbers per l'aigua i aqueix camí pedregós amb un sol de justícia per a arribar a les cascades Tizgui que finalitza en un gran gorg des de la qual contemplen als joves locals llançar-se sense pietat i sobretot sense seguretat mentre els seus majors prenen l'et i fan el tahini sobre xicotets monticles de carbó. Es nota que són dies de festa, que no hi ha col·le. És la festa del corder. I els acompanyen en aquesta celebració asseguts al costat d'ells en el sòl sota sabanes subjectes amb pals i cordes. Pel camí s'escolten converses poc habituals entre gent que no ha arribat al mig segle: biotecnologia, genètica, informàtica o com muntar un *start *up de snacks o del món immobiliari. Aquest grup és així. Guzman López ampra una guitarra i fa que tots canten junts una de Fito.

Juan Manuel Baixauli va agafar la seua motxilla amb 15 anys per a explorar i ací segueix. Es pague els estudis de psicologia treballant i venent viatges al seu poble. En tercer va decidir que volia recórrer Àfrica. Així que va convéncer a estudiants de totes les facultats perquè el viatge fi de curs fora València - Dakar. No decaure, formar equip i que cadascun tinga un paper. Comunicar bé per a rebre patrons. Aconseguir el suport de Casa Reial i d'ací en escala totes les administracions. Dos anys recollint diners i donacions. Van eixir el 9 d'octubre de 1988, 30 persones en 9 vehicles. I va acabar sent el primer comboi que va eixir d'Espanya amb ajuda humanitària. I després de recórrer Àfrica de dalt a baix, perdre dos vehicles, patir tot tipus de vicissituds, i emmalaltir tots menys 14, aconsegueixen tornar 3 mesos després, venent tot el que els queda. Si tens clar el teu somni el descoratjament no és una opció. És la frase que resumeix una experiència que acabe sent un llibre publicat per Planeta. "El Viatge Impossible. 10 lliçons que ens va ensenyar Àfrica l'any 88". I que va fer a Baixauli crear en 1989 Viatges Geisha.

Hui ixen tots en 4x4 cap a Erg Chegaga. De camí més aventures. En arribar a les haimes del desert, l'experiència de Miguel Ángel Juan, de S2 Grup i aprendre com aquest valencià ha aconseguit que la tecnologia que han desenvolupat en ciberseguretat siga utilitzada pel Centre Criptològic Nacional i exportada a països d'Europa i Llatinoamèrica. El meninfotisme amb el que es destrueix perquè com destaca: “cal llevar-se complexos. Des de València es pot arribar de moltes maneres a tothom”. Fa més de 15 anys van saber trobar una àrea, llavors incipient, i créixer de tal manera que s'han convertit en un dels líders europeus en ciberseguretat.