El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València acull l’Encontre Festivals a Escena

  • Office of the Vice-Principal for Culture and Society
  • February 26th, 2020
 
Festival TEM. Kike Taberner.
Festival TEM. Kike Taberner.

Els dies 24 i 25 de febrer, la Regidoria d’Acció Cultural de l’Ajuntament de València va organitzar, amb el suport de la Universitat de València, l’Encontre Festivals a Escena, una iniciativa que busca analitzar la situació actual dels festivals privats d’arts escèniques que han sorgit l’última dècada. El propòsit va ser construir un espai de diàleg on compartir punts de vista i del qual es van traure conclusions per marcar les línies d’actuació els pròxims anys en aquesta matèria. Les jornades van tenir lloc a l’Aula Magna de La Nau i l’entrada va ser gratuïta fins a completar la capacitat de la sala.

En l’Encontre participaren festivals com ara “Contorsions”, “Cabanyal íntim”, “Russafa escènica”, “Circuito bucles” o “10 sentidos”, que aportaren les seues opinions, experiències, propostes i demandes en les taules de reflexió i debat per analitzar temes com ara la relació amb l’administració o el model de subvencions. Economia, administració i l’encaix dels festivals privats d’arts escèniques en la vida cultural de la ciutat van ser els eixos d’una trobada que també va abordar els models de gestió d’altres localitats, a més del punt de vista d’administracions com l’IVC , l’Ajuntament  de València o l’AGV, entre d’altres.

Sobre el programa

Les Jornades arrancaren dilluns 24 de febrer, a les 10 hores, amb una benvinguda a càrrec de Maite Ibáñez i el vicerector de Cultura i Esport de la Universitat de València, Antonio Ariño. De 10.30 a 12 hores es va obrir el debat, moderat pel cap de Servei d’Acció Cultural, Bernard Gaspar, en una taula redona en què participaren representants de “Contorsions”, “Cabanyal íntim”, “Russafa escènica”, “Circuito bucles” i “10 sentidos”. Va ser el moment d’exposar les seues singularitats i els conflictes principals en la relació amb l’Ajuntament per buscar una solució de conjunt.

De 12.30 a 14 hores, la coordinadora artística de La Mutant, Marta Banyuls, va presentar una ponència a càrrec de Pedro Ormazabal Artetxe, tècnic d’arts escèniques de l’Ajuntament de Bilbao, i Narcís Casassa, cap d’àrea de Cultura de l’Ajuntament de Girona. Ambdós compartiren les experiències en aquest tema dutes a terme a les seues ciutats respectives.

A la vesprada, la jornada va continuar amb dues trobades clau: a les 16 hores va començar una taula redona i diàleg amb els festivals per abordar les relacions econòmiques. Intervingueren Jesús Cimarro, president de l’Acadèmia de les Arts Escèniques i director del Festival de Mèrida; Roberto García, director adjunt d’Arts Escèniques de l’Institut Valencià de Cultura; i la mateixa Ibáñez. I a les 17.30 hores va ser el moment de parlar de la relació administrativa, també mitjançant el format d’una taula redona, en què participaren Antonio Ariño i Josep Policarpo, aquest últim en representació de l’IVC. A ells es va sumar Bernard Gaspar, aquesta vegada en qualitat de ponent. El debat posterior amb els festivals va ser moderat per M. José Mora, de l’Associació Gestors Culturals del PV.

L’Encontre Festivals a Escena va continuar dimarts 25 de febrer, també a l’Aula Magna de la Nau, amb una sessió dedicada a la contribució d’aquests festivals d’arts escèniques a la imatge de la ciutat. De 10 a 11.30 hores compartiren la seua visió David Arlandis, responsable de Cultura i Oci de Turisme València; la directora d’escena i dramaturga Carme Portaceli; i Daniel Arnal, responsable de l’àrea de festivals de l’Agència Valenciana de Turisme. Modera el periodista Vicent Molins.

La clausura de l’esdeveniment va ser a les 12 hores i va incorporar unes conclusions preliminars d’Ariño i Ibáñez.