L'anatomia del poder i els confins de la Terra, al maig en la programació de cinema de la Universitat

  • April 29th, 2016
 
Programació de cine

Dos nous cicles de pel·lícules componen la programació de l'Aula de Cinema de la Universitat de València per al mes de maig. Les diferents mostres de l'exercici del poder seran les protagonistes dimarts, al Col·legi Major Rector Peset, mentre que el Palau de Cerveró acollirà un cicle que ens trasllada a llocs i cultures remotes.

Com és habitual en la programació de l'Aula de Cinema, totes les projeccions seran en versió original subtitulada, amb presentació i col·loqui, i entrada lliure. A més, de la diversa programació en valencià que el Servei de Política Lingüística de la Universitat ofereix en diversos espais. 

Anatomia del poder

La convivència entre els éssers humans s’estableix molt sovint a l’entorn d'unes relacions de poder que, de manera visible però també moltes vegades soterrada, configuren la forma en què una societat es construeix. Aquest cicle de cinema de l'Aula de Cinema té com a objectiu assenyalar i posar en evidència aquells mecanismes mitjançant els quals s'exerceix el poder. Però no solament a nivell polític, sinó també en l’àmbit privat.

El cicle s'obre dimarts 3 de maig amb la projecció de ‘Todos los hombres del presidente’ (All the President’s Men, 1976), un thriller polític de tot un especialista en la matèria com és Alan J. Pakula, centrat en les investigacions periodístiques de ‘The Washington Post’ que van portar a destapar el cas Watergate i a la dimissió del president Richard Nixon.

Presentat com un melodrama amb tocs de suspens, ‘Luz que agoniza’ (Gaslight, George Cukor, 1944) és en realitat un exemple perfecte de dominació i assetjament psicològic dins de l'àmbit de la parella. La pel·lícula es projectarà dimarts 10 de maig.

Dimarts 17, el protagonisme serà el poder polític, representat a través del totalitarisme que simbolitza la tortura física i psicològica a què és sotmès el personatge d’Yves Montand en ‘La confesión ‘(L’aveu, Costa-Gavras, 1970), víctima de la desraó d'aquells que pretenen exercir un control extrem sobre els ciutadans. Dimarts 24, però, el cicle tornarà a l'àmbit privat amb la inquietant ‘Las amargas lágrimas’ de Petra von Kant (Die bitteren Tränen der Petra von Kant, 1972), en la qual un especialista consumat a retratar els aspectes més sòrdids del comportament humà com va ser l'alemany Rainer W. Fassbinder realitza un estudi de les tensions de dominació i submissió en la parella a través d'un estil sobri i auster basat en llargues escenes que introdueixen de ple l'espectador en un pèrfid joc sentimental.

Finalment, protagonitzarà la cloenda del cicle, dimarts 31 de maig, la pel·lícula ‘Borrachera de poder’ (L’ivresse du pouvoir, Claude Chabrol, 2006), en la qual Isabelle Huppert dóna vida a una magistrada ficada fins al fons en un món de mentides, enganys i corrupteles, que posen el dit en la nafra en tot un problema sistèmic que és extensible a totes les societats i que constitueix la veritable xacra d'una civilització embriagada de poder.

Els confins de la Terra

Aquest cicle al Palau de Cerveró pretén oferir una mirada antropològica i polièdrica a llocs allunyats geogràficament i culturalment. Un viatge, en definitiva, als confins (reals o metafòrics) del nostre planeta.

La primera sessió del cicle serà dijous 5 de maig amb la projecció de la pel·lícula ‘Los dientes del diablo’ (The Savage Innocents, Nicholas Ray, 1960). A mig camí entre la visió antropològica i el cinema d'aventures, el film exemplifica el xoc cultural d'un esquimal (Anthony Quinn) perseguit per la societat ‘avançada’. 

Adaptació d'una pel·lícula de 1958, ‘La balada de Narayama’ (Narayama bushikô, Shôhei Imamura, 1983) és un interessant retrat etnològic i una pertinent reflexió sobre el paper dels ancians en la societat. Al Japó rural i pobre del segle XIX, les persones més gran de 70 anys es retiren a una muntanya per morir i esdevenir així una càrrega per als seus familiars. La pel·lícula serà la protagonista de la sessió de dijous 12 de maig.

Dijous 19 de maig es projectarà ‘Ping Pong mongol’ (Lü cao di, Hao Ning, 2005). Una pel·lícula pràcticament desconeguda a Espanya que ens trasllada a les interminables estepes de Mongòlia i ens convida a veure el món a través de la mirada innocent i curiosa d'un xiquet, per al qual qualsevol novetat en la seua rutinària vida pot constituir una emocionant aventura i la promesa d'un món per descobrir. Finalment, el cicle es tancarà dijous 26 de maig amb ‘El cartero de las noches blancas’ (Belye nochi pochtalona Alekseya Tryapitsyna, Andrei Konchalovskiy, 2014). Aclamat en el Festival de Venècia, el film ens situa en un poble perdut del centre de Rússia, l'única connexió del qual amb el món exterior és el carter que travessa l'immens llac que l’envolta. Tota la informació: http://www.uv.es/auladecinema

Cinema en valencià al maig 

‘Mustang’ i ‘Segon origen’ enceten la programació de maig del Cinema en valencià. Dimecres 4 es podrá veure al Centre Cultural Tívoli de Burjassot ‘Segon origen’, un film en versió original en la nostra llengua, basat en la cèlebre novel·la de Manuel de Pedrolo, ‘Mecanoscrit del segon origen’. I tancarà la programació de primavera del Cinema en valencià a Burjassot un altre film ben interessant, ‘Aigües tranquil·les’, del japonès Naomi Kawase, el dimecres 18 de maig. A Burjassot la cita és sempre a les 20 hores. 

A Ontinyent aquest mes es projectaran tres films ben actuals: ‘Mustang’, de la directora Deniz Gamze Ergüven: del 4 al 8 de maig. I del dilluns 9 al diumenge 15 es projectaran els films ‘Llagosta’ (The Lobster), de Yorgos Lanthimos, i ‘Cemetery of Splendour’, d’Apichatpong Weerasethakul. 

I a València, al CIM de Benimaclet: La família Bélier (La famille Bélier), film que de forma ben divertida visualitza la vida de les persones sordes. La cita serà dimecres 11, a les 21.30 hores, i l’entrada serà lliure. 

Més informació al web del Servei de Política Lingüística (http://www.uv.es/spl) i al web del Cinema en valencià (http://www.cinemaenvalencia.com).

Data d'actualització: 29 de abril de 2016 13:22.