La cantant Sole Giménez imparteix a La Nau una conferència sobre les dones creadores i el seu complicat camí en la indústria musical

  • Office of the Vice-Principal for Culture and Society
  • May 28th, 2021
 
Sole Giménez.
Sole Giménez.

El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València va rebre dijous 27 de maig, a les 18 hores, Sole Gómez, cantant, compositora, lletrista i productora musical. La conferència, titulada ‘Dones de música’, es va celebrar al Paranimf i va estar presentada per la vicerectora de Cultura i Esport de la Universitat de València, Ester Alba.

Sole Giménez va parlar sobre els seus últims treballs, en els quals la seua intenció va més enllà del fet merament musical, perquè hi exposa algun dels problemes de gènere que hi ha en la música. 

‘Dones de música’ és un projecte reivindicatiu que parla de moltes de les dones creadores que van obrir pas en el difícil camí de la música i d’altres que, anys després, en van agafar el testimoni. És un projecte de dos discos i una gira en què sonen cançons de diferents èpoques, països i estils, però amb un nexe comú: el de la dona creadora, el talent femení, històricament injuriat, fins i tot silenciat, però que amb el pas del temps està ocupant per fi l’espai que es mereix.

Aquest treball es fa en honor a aquelles que van obrir les portes i es van anar colant de puntetes en la música, a les que es van atrevir a cantar malgrat els prejudicis, a les primeres que van estudiar música amb l’ajuda d’aquells homes que van veure en elles un talent únic i els van ajudar a brillar en un món quasi tancat al seu talent. A les que es van enfrontar a tot i a tots, van creure en el seu somni, en si mateixes i van superar tots els obstacles per arribar a enlluernar-nos amb les seues cançons, la seua música i la bellesa que hi ha en elles.

La conferència s’emmarca en el cicle ‘Dones creadores’ de la programació de l’Escola  Europea Lluís Vives, i compta amb la col·laboració de la Unitat d’Igualtat de la Universitat. L’Escola  Europea de Pensament Lluís Vives és un projecte cultural, impulsat des del Vicerectorat de Cultura i Esport i amb la gestió de la Fundació General de la Universitat de València, que es configura com un espai per a la reflexió i el debat participatiu i crític sobre els assumptes d’actualitat. L’Escola compta amb la participació d’altres actors de l’administració pública i de la societat civil: Presidència de la Generalitat, Ajuntament de València, Conselleria de Transparència i d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Acadèmia Valenciana de la Llengua, Institució Alfons el Magnànim i Caixa Popular.

Sole Giménez

Va nàixer a París, va créixer a Iecla i es va establir a València en arribar a la universitat. Des de molt menuda va mostrar un gran interés per la música i amb tan sols nou anys va començar a compondre les seues primeres cançons. Amb 11 anys va entrar a formar part d’un cor de xiquetes en el qual destacà com a solista ben aviat.

L’any 1983, amb vint anys i estudiant de Belles Arts en la Universitat de Sant Carles (València), emprén una nova aventura musical: la formació el grup Presuntos Implicados, en el qual desenvolupà gran part de la seua carrera artística com a cantant, autora i compositora durant els vint-i-tres anys en què fou part imprescindible d’aquesta formació.

Al llarg d’aquells anys va contribuir a l’èxit del grup amb textos inoblidables com el de la cançó «Como hemos cambiado», quasi un himne per a tota una generació. Va compondre temes tan emblemàtics com «Alma de blues» o «Mi pequeño tesoro», entre molts altres, que van ajudar a posicionar Presuntos Implicados en el punt més alt del panorama musical.

L’any 2006, Sole Giménez decidí continuar la seua carrera musical en solitari i va consolidar l’estil i la personalitat en cadascun dels 10 discos que ha editat fins avui, de marca inconfusible, i que l’han afermada com a intèrpret i autora entre el públic espanyol i llatinoamericà.

Els seus últims treballs suposen una presa de consciència del paper dels rols que s’atorguen tant a homes com a dones. Sole Giménez va més enllà dels prejudicis: permet que ells mostren la seua sensibilitat (Los hombres sensibles, 2017) i dona veu i visibilitat a les dones creadores; així, reconeix la falta d’oportunitats que la dona ha tingut per a fer música. Tot açò ho exposa en un repertori molt conegut en el qual la majoria de les autores són desconegudes per al gran públic, amb el llançament de Dones de música, vol. 1 (2019) i Dones de música, vol. 2, (2021).