La professora Alícia Villar és nomenada cap d’Iniciatives de Trajectòries Acadèmiques

  • Information and Promotion Service for Students - Blasco Ibáñez
  • January 25th, 2021
 
Alícia Villar Aguilés, al campus de Blasco Ibáñez
Alícia Villar Aguilés, al campus de Blasco Ibáñez

La rectora de la Universitat de València, Maria Vicenta Mestre, ha nomenat Alícia Villar Aguilés, professora del departament de Sociologia i Antropologia Social, cap d’Iniciatives de Trajectòries Acadèmiques. Amb aquest nomenament, la Universitat continua impulsant l’estudi de les trajectòries de l’estudiantat per detectar necessitats, facilitar la presa de decisions i millorar l’experiència acadèmica.

Per tal de continuar amb l’objectiu d’aconseguir una universitat més inclusiva i amb una millor experiència acadèmica per a les estudiantes i estudiants, el rectorat de la Universitat de València aposta pel desenvolupament d’una iniciativa de Trajectòries Acadèmiques, a partir dels resultats de les anàlisis realitzades. La professora Alícia Villar, per nomenament de la rectora Maria Vicenta Mestre, estarà al front d’aquesta iniciativa per dur a terme accions d’estudi i d’intervenció per a la millora de les trajectòries de l’estudiantat, especialment en casos de desubicació acadèmica. La prevenció de l’abandonament dels estudis és també un dels objectius claus d’aquesta iniciativa.

La necessitat de seguir aprofundint en aquesta línia de treball sorgeix de les reflexions aportades per l’estudi Trajectòries, abandons i canvis de titulació en la Universitat de València, coordinat per Alícia Villar per encàrrec del Vicerectorat d’Estudis i Política Lingüística i amb la participació dels professors Rafael García-Ros, Francesc J. Hernàndez i David Muñoz. En aquest treball s’analitzaven, especialment, quatre fenòmens que es produeixen en les trajectòries de l’estudiantat: trajectòries de desubicació en la incorporació universitària, reubicacions a altres titulacions, prolongació dels anys d’estudi i abandó del estudis universitaris. Trajectòries influenciades per condicionants de caràcter sociodemogràfic, familiar i econòmic i que es vinculen a les trajectòries educatives prèvies. Entre les recomanacions, establir un dispositiu d’estudi permanent sobre trajectòries i un protocol d’actuació, implicar els serveis i estructures universitaris que poden tenir responsabilitat en el tractament i minimització de l’abandó i potenciar i millorar les accions d’orientació, entre d’altres.

Alícia Villar és professora al Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València i està vinculada a l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives. La seua trajectòria investigadora s’ha centrat en l’anàlisi sociològica de les relacions entre societat i educació, concretament en l'estudi dels indicadors educatius i les trajectòries, les decisions i les transicions educatives, així com també en les transformacions de les institucions universitàries. En aquesta línia, actualment està vinculada al projecte europeu Erasmus + KA2 Promoting students’ successful trajectories in Higher Education Institutions sobre trajectòries universitàries, en el qual coordina l’equip de la Universitat de València. També investiga sobre  gènere i educació, polítiques universitàries d’igualtat i conciliació familiar-laboral. Des de 2016, és directora de la Revista de Sociologia de l'Educació-RASE, publicació referent en aquesta disciplina.

La cap d’Iniciatives de Trajectòries Acadèmiques, depenent del Vicerectorat d’Estudis i Política Lingüística, treballarà en col·laboració amb el Servei d’Informació i Dinamització (Sedi), responsable de gestionar programes com Conèixer la Universitat, Entreiguals, La Nau dels Estudiants i Assessories per a estudiants, entre altres. La professora Villar participarà en la Jornada d’Informació per a professionals de l’Orientació, que enguany compleix 25 anys, i que se celebrarà el 16 de febrer.