La Universitat de València celebra el XVI Dia Mundial dels Instituts Confuci amb una activitat virtual

  • Confucius Institute
  • September 28th, 2020
 
Detall del cartell.
Detall del cartell.

L'Institut Confuci de la Universitat de València (ICUV) ha celebrat, en col·laboració amb el seu homònim de la Universitat Autònoma de Yucatán (Mèxic), i a través del Centre Regional d'Instituts Confuci d'Amèrica Llatina i el Carib (CRICAL), el Dia Mundial dels Instituts Confuci, una jornada festiva dedicada al mestre Confuci (551-479 a. C.). Els 525 centres que hi ha al món que porten el seu nom, i que es dediquen a l'ensenyament i difusió de la llengua i la cultura xineses, el commemoren durant este cap de setmana.

En l’edició d’enguany, la setzena des de la fundació del primer IC a Seül (Corea del Sud) el 2004, i a causa de la pandèmia, les celebracions han tingut lloc per Internet. En el cas del de la Universitat de València, ha organitzat una activitat conjunta dedicada a la construcció d'un drac xinès com a recurs didàctic per a l'aprenentatge basat en projectes.

En la conferència, realitzada per l'expert valencià Vicent J. Valls, s'han mostrat les possibilitats didàctiques i la manera d'elaboració d'un drac xinès. Per al líder de Hong Teck Spain, natural d'Ontinyent però establert des de fa anys a la Vall d'Uixó, les possibilitats didàctiques de la construcció i el posterior ball del drac són molt nombroses. En l’amena xerrada, que ha estat acompanyada de materials de vídeo i de fotografies que expliciten el procés de creació, ha anat desgranant la peculiar simbologia que el drac exerceix en la cultura i els costums xinesos. Està considerat com un animal auspiciós i portador de la bona sort. També és venerat com un animal sagrat, que apareix en els mites i llegendes d'aquest país, i la seua dansa s'utilitza per beneir edificis i llocs de nova construcció, entre d'altres facetes.

Durant l'activitat, el director de l'ICUV, Vicente Andreu, ha manifestat que "la cultura xinesa es manifesta en costums com esta que tenen una referència ancestral". També ha fet el mateix el director de CRICAL, el xilé Roberto Lafontaine, que ha destacat la col·laboració que existeix entre els IC de l'espai regional llatinoamericà i que, "no és possible aprendre la llengua xinesa sense conéixer la seua cultura". Per al mexicà Andrés Aluja, director de l'IC de la Universitat Autònoma de Yucatán, "ha estat una activitat molt prolífica que redundarà en què els docents de xinès puguen tindre una visió més àmpla dels seus continguts per a motivar els estudiants a aprendre la llengua de Confuci". En estos moments, a l'espai regional iberoamericà ofereixen els seus serveis mig centenar d'IC en 17 països d'Amèrica Llatina i la Península Ibèrica.