Polibenestar desenvolupa una app per a evitar l’addicció al mòbil en l’adolescència

  • Tarongers Institutes Support Unit
  • July 10th, 2020
 
Jordi Garcés
Jordi Garcés

L’Institut d’Investigació en Polítiques de Benestar Social de la Universitat de València (Polibenestar) participa com a soci en un projecte d’investigació europeu que pretén reduir i evitar l’addicció als telèfons mòbils durant l’adolescència promovent un ús responsable dels telèfons intel·ligents a través d’una app educativa. Polibenestar commemora enguany el seu desé aniversari, una dècada en la qual ha superat els 50 milions d’euros en projectes d’investigació europeus. Recentment, l’institut ha estat distingit amb sengles premis dels consells socials de la Universitat de València i de la Universitat Politècnica de València.

Aquest nou projecte europeu porta per títol YoungMob: “Facing youngsters’ mobile addiction through an innovative technological app” (Afrontar l’addicció mòbil dels i les joves a través d’una aplicació tecnològica innovadora) i està dotat amb un finançament de 264.190 euros. La investigació es va iniciar al setembre de 2019 i el seu desenvolupament durarà dos anys. El projecte s’integra en el programa Erasmus+, en l’àmbit de les accions estratègiques per a la innovació en educació escolar. Està liderat per la Universitat de Burgos i al costat de Polibenestar participen com a socis Center Spirala (Eslovènia), Mitjana Educazione Comunità (Itàlia), l’empresa Gestionet (Bilbao), el col·legi Aurelio Gómez Escolar (Burgos) i IP Leiria (Portugal).

El projecte desenvoluparà una app innovadora amb materials pràctics i útils, que permeten a professors i famílies dissenyar estratègies educatives fetes a mida segons el perfil d’ús del mòbil dels seus estudiants i fills, respectivament. També s’elaborarà un Llibre blanc amb recomanacions per a pares, mares, professors i responsables en polítiques educatives una vegada finalitzada i validada l’App. Segons explica Jordi Garcés, director de Polibenestar “el caràcter soci-tècnic de Youngmob pretén transferir a la societat una eina tecnològic-educativa, que promoga usos i valors adequats en el desenvolupament de la vida tecnològica dels i les adolescents”.

“L’aparició de les TIC, i especialment del telèfon intel·ligent ha suposat tota una revolució en les maneres de comunicar-se i viure en les societats actuals, especialment en l’adolescència que, nascuda ja en el segon mil·lenni és nadiua digital i no coneix ni recorda un món en el qual les noves tecnologies no existiren” assenyala el professor Garcés. A més, afegeix Garcés, “els més joves es troben en el moment de desenvolupament de la identitat personal, per la qual cosa l’ús que es fa del mòbil durant aquesta etapa és especialment significatiu. És també en aquests anys quan es converteixen en posseïdors del seu propi mòbil, la qual cosa els atorga autonomia respecte dels seus pares i els proporciona identitat i prestigi en comparació amb els seus iguals. Així mateix, disposa de les principals innovacions tecnològiques; eines per les quals mostren especial tirada i habilitat, són font d’oci i entreteniment i afavoreixen l’establiment i manteniment de les relacions interpersonals, amb una clara funció social i afectiva”.

Per a la investigadora de Polibenestar Nuria Moret “es fa imprescindible una educació en el correcte ús del telèfon intel·ligent, ja que, com a nombrosos estudis assenyalen, l’ús excessiu o inapropiat pot implicar problemes tant d’interacció amb els pares com en el rendiment acadèmic. Per això, YoungMob proposa mètodes pedagògics innovadors per a promoure l’ús correcte dels telèfons mòbils des d’una perspectiva positiva; en contraposició a les accions tradicionals enfocades a la limitació o reducció del seu ús (perspectiva negativa). Així, YoungMob cerca fomentar un ús del mòbil creatiu, col·laboratiu i eficaç, que aportació a l’educació i a l’acompliment de la seua vida diària, entenent-ho com un mitjà i no un fi”.

 

More information: