Premien la Universitat per l’aplicació d’una eina electrònica que enregistra la formació mèdica en hospitals

  • Scientific Culture and Innovation Unit
  • April 26th, 2018
 
Álvaro Castellanos, Rafael García Ros i María Jesús Broch, responsable de formació basada en simulació del servei de Medicina Intensiva.
Álvaro Castellanos, Rafael García Ros i María Jesús Broch, responsable de formació basada en simulació del servei de Medicina Intensiva.

Rafael García Ros, catedràtic del Departament de Psicologia del Desenvolupament i de l’Educació de la Universitat de València, i Álvaro Castellanos Ortega, professor de Medicina, han coordinat la posada en marxa d’una eina en línia, E-MIR-INTENSIVE, per enregistrar els resultats de les activitats formatives dels metges residents d’hospitals, la qual s’aplica de forma pionera a Espanya a l’Hospital Politècnic i Universitari La Fe. El treball ha rebut el premi de la Càtedra d’Educació Mèdica Fundació Lilly-Universidad Complutense de Madrid 2017 al millor projecte en formació d’especialistes en medicina.

La proposta, desenvolupada conjuntament per la Universitat de València i l’Hospital Politècnic i Universitari La Fe, en el qual Álvaro Castellanos es el cap de Servei de Medicina Intensiva, permet enregistrar les activitats formatives dutes a terme pel personal mèdic resident en aquest hospital i les seues avaluacions, així com els procediments tècnics aplicats i la gestió de casos clínics realitzats. García Ros també destaca el paper de les noves tecnologies en la formació, i l’“èmfasi en l’aprenentatge basat en la pràctica clínica i en l’increment de les oportunitats de comunicació i interacció entre els metges residents i els seus tutors o altre personal mèdic en formació, de cara a potenciar un aprenentatge de major qualitat”.

El projecte premiat forma part del programa europeu d’especialització en Medicina Intensiva CoBaTRiCE (Competency Based Training in Intensive Care Medicine in Europe) i es publicarà a la revista Educación Médica. L’equip d’investigació ha rebut també una dotació econòmica de 3.000 euros. “L’obtenció d’aquest premi suposa el reconeixement als esforços del Servei de Medicina Intensiva de La Fe per integrar en el seu programa formatiu els coneixements més avançats en l’àmbit de l’aprenentatge, amb l’objectiu de garantir que els seus metges en formació adquirisquen de forma efectiva la totalitat de les competències requerides en el seu camp d’especialització”, explica Rafael García Ros.

Tant els metges residents com els seus tutors han valorat els resultats del projecte de forma molt positiva respecte a la millora de la qualitat formativa del programa i, més concretament, la rellevància de les avaluacions formatives realitzades. Els dos grups assenyalats destaquen una major objectivitat dels tutors a l’hora d’avaluar, atès que poden usar criteris compartits, així com un seguiment més eficaç de l’evolució de les competències dels metges en formació.

A més, la comunicació entre els tutors i els residents ha millorat, segons els experts, cosa que propicia el desenvolupament de plans de millora individualitzats, amb ajudes més ajustades a les necessitats formatives dels residents. D’altra banda, els tutors asseguren detectar una major implicació dels metges en la seua formació i un increment en la reflexió i el control dels aspectes que han de millorar, és a dir, una major autoregulació del seu aprenentatge.

Els objectius de la investigació són l’optimització i la generalització d’aquest portafolis electrònic com una eina de suport a la implementació de programes de formació d’especialistes en medicina. “Aquests resultats emfatitzen la importància de seguir centrant els esforços del grup d’investigació en aquest àmbit”, conclou Rafael García Ros.

 

Eines d’aprenentatge

El grup d’investigació Tecnología Instruccional: Diseño de Entornos de Aprendizaje Efectivos es va constituir a partir del programa BIOMED a principis de 2015. Els interessos comuns dels seus integrants són millorar la qualitat i la innovació en la formació especialitzada, l’ús de noves estratègies d’avaluació i, més específicament, pel disseny d’eines que potencien l’aprenentatge, la individualització de l’ensenyament i l’autoregulació de l’aprenentatge. També té l’objectiu d’aprofitar els recursos que les noves tecnologies afegeixen a aquestes qüestions, fonamentalment la simulació clínica en entorns virtuals d’alta definició. El grup de recerca és interdisciplinari i hi participen especialistes en medicina intensiva, especialistes en formació a partir de simulació, en psicologia de l’educació i de la instrucció, així com en metodologia de ciències del comportament.