160 docents de Didàctica de l’Expressió Plàstica i Visual, contra la reducció dels continguts d’Educació Artística

  • Didàctica de l’Educació Física, Artística i Música
  • 26 de febrer de 2020
 
Imatge d'arxiu d'una classe artística.
Imatge d'arxiu d'una classe artística.

160 docents de 43 universitats espanyoles, públiques i privades, han presentat, aquest dimecres, un escrit en el registre del Ministeri d'Educació i Formació Professional, dirigit a la ministra Isabel Celaá, en el qual expressen el seu desacord amb la possible reducció dels continguts d'Educació Artística en la futura Llei d'Educació.

En el text, recolzat per més de 4.000 professors i professores de tots els àmbits, ciutadania a títol particular i institucions, aquest col·lectiu universitari fa referència a la importància que l’Educació Artística, Visual i Audiovisual té per a aconseguir una llei educativa plena, integral i responsable amb les noves generacions, recordant que són aspectes que s'han de tindre en compte en el Projecte de Llei orgànica de modificació de la LOE (LOMLOE), aprovat pel Consell de Ministres el passat 15 de febrer, l'esborrany d'avantprojecte del qual s'ha fet públic recentment en la web del Ministeri: http://www.educacionyfp.gob.es/destacados/lomloe.html i serà aprovat per l'executiu, previsiblement, a principis de març.

Amb l'esperança que el projecte puga admetre esmenes abans de l'aprovació definitiva d'aquesta Llei, el professorat de graus universitaris en Educació Primària, Educació Infantil, Educació Social i Belles arts, entre altres titulacions, al costat de nombrosos/es investigadors/es, institucions, associacions, personalitats de l'àmbit cultural i polític, així com ciutadania en general, que s'estan sumant a aquesta reivindicació, han expressat la seua preocupació per la gradual disminució de la presència de l'educació artística en l'ensenyament reglat, com ja va ocórrer amb la LOMCE. Per aquest motiu, aquest col·lectiu professional, agrupat com a àrea de coneixement que ve debatent la importància i la repercussió positiva de l'ensenyament de l'art en totes les seues expressions a les aules, ha considerat que es tracta d'un moment decisiu per a intervindre en el debat públic, ja que aquesta llei modificarà en els pròxims anys el sistema educatiu espanyol. Per a això, sol·liciten al Govern i als partits polítics que tenen representació en el parlament que prenguen consciència de la repercussió positiva que tindria en el sistema educatiu una major presència de l'educació artística, estètica, visual i audiovisual, cada vegada més necessària per a fomentar una ciutadania crítica, creativa i plena en el seu desenvolupament personal i social, especialment quan es tracta d'una llei que intenta recuperar l'esperit de la LOE. El text, a més, s'ha presentat coincidint simbòlicament amb la inauguració d'ARCO, la Fira Internacional d’Art Contemporani a Madrid.

En aquest sentit, el manifest d'aquests professionals destaca que l'art “és un dels pilars fonamentals de les nostres societats. I tots hem de ser capaços de gaudir-ho i hem de ser molts més els qui siguem els seus creadors”, i recorda “el valor de la imaginació, el sentit de l'estètica i la facultat de comunicar” com a pilars per a “aprendre a ser”, segons l'informe elaborat pel grup de treball de l'Àrea de Didàctica de l'Expressió Plàstica per al Ministeri d'Educació i Ciència en 2005, la qual cosa indica que es tracta d'una reivindicació històrica en defensa de l'ensenyament de les arts. Aquesta qüestió, segons els signants del text, transcendeix qualsevol posicionament polític i ha de convertir-se en un espai de consens de tots els grups polítics.
 

Més informació: