L'adulteri femení i els xiquets “salvatges”, protagonistes de l'Aula de Cinema del mes de juny

  • 31 de maig de 2017
 
Imagen de la noticia

L'Aula de Cinema de la Universitat de València tanca la seua programació ordinària del curs 2016-2017 amb dos cicles cinematogràfics que tindran lloc al llarg del mes de juny. Al Col·legi Major Rector Peset es podran veure tres títols que expliquen històries de dones adúlteres i la visió que la societat té d’aquest fet. Per la seua banda, al Palau de Cerveró el cicle mostrarà quatre històries reals de xiquets que van ser criats en circumstàncies molt particulars.

Les sessions seran d'accés lliure i gratuït. Les pel·lícules s'exhibiran en versió original subtitulada, aniran precedides d'una xicoteta presentació i seran comentades en el col·loqui posterior.

Cicle Els petits salvatges 

L'Aula de Cinema vol mostrar en aquest últim cicle del curs quatre històries reals i documentades sobre aels ‘petits salvatges’. Quatre casos que difereixen en el temps, la localització geogràfica i les circumstàncies, però que tenen en comú la capacitat d'estremir el públic i fer que es plantege fins a quin punt una educació en el si d'una societat és important a l'hora de formar-nos com a persones.

La programació del cicle comença aquest dijous 1 de juny amb El enigma de Gaspar Hauser (Werner Herzog, 1974), la historia real d'un xiquet que es va criar en una cova a l'Alemanya del segle XIX, i que posteriorment va haver d'enfrontar-se al rebuig d'una societat que el considerava quasi com una atracció de fira. La sessió següent, el dijous 8 de juny, serà El pequeño salvaje (François Truffaut, 1970), aproximació antropològica de Truffaut gràcies a les anotacions del doctor Jean Itard, que narran el procés educatiu d'un xiquet criat en un bosc. Un cas semblant al que es podrà veure el dijous 15 de juny amb Entrelobos  (Gerardo Olivares, 2010), en la qual un xiquet establirà un contacte íntim amb aquests animals després de morir el pastor amb qui s'ha criat. El cicle acabarà el dijous 22 de juny amb Mockingbird Don’t Sing (Harry Bromley Davenport, 2001), escruixidora història real d'una xiqueta a la qual els pares van tindre tancada a la seua habitació i privada de tot contacte amb altres persones durant els seus primers tretze anys de vida.

Cicle Visions de la dona adúltera

Aquest cicle de juny de l'Aula de Cinema té com a objectiu reflexionar sobre la institució matrimonial en el si de la nostra societat occidental, en la qual tenen un paper fonamental (i hi estan íntimament relacionats) aspectes recollits tant de la religió com de la tradició patriarcal. Si s’afegeix el paper a què la dona ha estat tradicionalment relegada tant en el matrimoni com en la societat en general, trobem interessants situacions sobre les quals paga la pena detindre's a discutir.

El cicle s'obri dimarts que ve, 6 de juny, amb la projecció d'Infiel (Liv Ullman, 2000), una pel·lícula escrita en clau biogràfica per Ingmar Bergman i dirigida per una de les seues muses, en la qual es reflexiona sobre l'amor i la infidelitat de manera emotiva i existencial. La sessió següent serà el dimarts 13 de juny, amb la pel·lícula Madame Bovary (Claude Chabrol, 1991), una de les moltes adaptacions cinematogràfiques del clàssic de Gustave Flaubert, en el qual la protagonista s'ha convertit ja en l'estereotip de la dona adúltera que busca satisfer els seus anhels fora de l'encotillada i hipòcrita institució matrimonial. Finalment, el dimarts 20 de juny es tanca la programació amb The Deep Blue Sea (Terece Davies, 2011), un melodrama dirigit per Terence Davies en el qual la protagonista abandona la seua vida de privilegis al costat d'un jutge del Tribunal Suprem d'Anglaterra per a viure un romanç amb un atractiu jove del que s'ha enamorat.