D’Albert Camus a Pablo Neruda a la Matilde Salvador de La Nau

  • Vicerectorat de Cultura i Societat
  • 25 d’octubre de 2017
 
Crit Companyia de Teatre amb 'Miguel Hernández, después del odio'
Crit Companyia de Teatre amb 'Miguel Hernández, después del odio'

La memòria històrica ha trobat en el teatre un mitjà on expressar-se i obrir el debat entre la població. Des del dia 25 i fins al 27 d’octubre, el projecte de Teatre Escalante de la Diputació de València es trasllada a la Sala Matilde Salvador de La Nau per a evocar veus anònimes i destacades de represaliats del règim franquista. El teatre dóna veu al poeta Miguel Hernández, a la miliciana anarquista María La Jabalina i a les preses que van fer de la seua dignitat un manifest de resistència revolucionària durant la postguerra.

Inaugura la proposta dimecres dia 25 d’octubre, Hongaresa de Teatre amb ‘María La Jabalina’. En una espècie de teatre document, Lola López dóna veu a una miliciana anarquista nascuda en Port de Sagunt i afusellada per la dictadura en 1942. L’exercici de memòria està realitzat amb diferents llenguatges escènics que es combinen per a enriquir la posada en escena de l’espectacle. La dramatúrgia està construïda a partir de l’estètica documental, sustentada en informació autobiogràfica, i l’estètica lírica, amb el suport de poemes d’Albert Camus, Federica Montseny, Paca Aguirre, César Vallejo…

El 26 d’octubre, pren el relleu Pilar Martínez en ‘Las madres presas’. El monòleg adapta un text autobiogràfic de Manuela Ortega on l’autora rememora l’episodi que va canviar per sempre la seua vida: l’entrada a la presó de la seua mare per encobrir els maquis. Aquest cruel capítol de la postguerra és un homenatge a totes aquelles dones amb un sentit innat de la dignitat que van fer de la perseverança un manifest de resistència revolucionària.

Finalment, Crit Companyia de Teatre planteja el 27 d’octubre, en ‘Miguel Hernández, después del odio’, un viatge a través de la vida i l’obra del poeta d’Oriola. El muntatge es caracteritza per una exquisida sensibilitat cap a la poesia, una sòlida interpretació i un ric acompanyament musical en directe.

El muntatge consta de tres actors que viatgen a l’ambient social i cultural de l’Espanya del període. En escena apareixen més de 15 personatges, des de Lorca a Neruda.

“El teatre pot aportar emoció i reflexió per a cicatritzar les ferides encara obertes. Tal vegada és més fàcil reflexionar des de l’emoció, des de les històries quotidianes, aquelles que tenen nom i cognoms. Com diu Juan Mayorga el teatre és el lloc idoni per a examinar el món amb ull crític”, considera el director artístic de Teatre Escalante, Josep Policarpo.

Aquesta edició, la proposta es trasllada al mes d’octubre a fi de coincidir amb el Congrés internacional d’estudis històrics sobre la Guerra Civil espanyola, organitzat per la Universitat de València i la Delegació de Memòria Històrica de la Diputació, i destinat a reflexionar i debatre sobre diferents aspectes del conflicte que va viure el nostre país entre 1936 i 1939.

Totes les obres comencen a les 19.30 hores i les entrades, a dos euros, poden adquirir-se al Claustre de La Nau. 

Tota la programació de l’Aula d’Arts Escèniques de la Universitat de València es pot consultar ací